Hej!

Vi ska renovera ett litet rum, vårt kontor/hemmastudio.

På väggarna sitter idag nån sorts målad vävtapet, men den har bubblat sig, på många ställen. Det är alltså inte enstaka bubblor, utan lite överallt. Kanske har förra husägaren gjort något fel när de tapetserat och målat dessa väggar.

Hur gör man bäst nu? Vi har tänkt fräscha upp hela rummet, måla om väggar, lägga nytt golv och sedan installera diverse akustikbehandling i rummet, då det också fungerar som fruns hemmastudio, där hon sjunger och spelar in.

En sektion av väggen tänker jag sätta akustikpanel på väggen, så där behöver det inte vara snyggt under. Men jag hade gärna målat resterande väggar, då vi kommer hänga upp skenor i taket för ljudabsorberande gardiner att dra för när det ska spelas in.

Jag tror det är gips under vävtapeten. Frågan är om man måste riva ner vävtapeten? Kan tänka mig att bubblorna måste åtgärdas innan man kan spackla, eller tapetsera över, annars?

Vad är era bästa tips, utan att behöva göra detta till ett stort projekt?
 
H Hannes N skrev:
Hej!

Vi ska renovera ett litet rum, vårt kontor/hemmastudio.

På väggarna sitter idag nån sorts målad vävtapet, men den har bubblat sig, på många ställen. Det är alltså inte enstaka bubblor, utan lite överallt. Kanske har förra husägaren gjort något fel när de tapetserat och målat dessa väggar.

Hur gör man bäst nu? Vi har tänkt fräscha upp hela rummet, måla om väggar, lägga nytt golv och sedan installera diverse akustikbehandling i rummet, då det också fungerar som fruns hemmastudio, där hon sjunger och spelar in.

En sektion av väggen tänker jag sätta akustikpanel på väggen, så där behöver det inte vara snyggt under. Men jag hade gärna målat resterande väggar, då vi kommer hänga upp skenor i taket för ljudabsorberande gardiner att dra för när det ska spelas in.

Jag tror det är gips under vävtapeten. Frågan är om man måste riva ner vävtapeten? Kan tänka mig att bubblorna måste åtgärdas innan man kan spackla, eller tapetsera över, annars?

Vad är era bästa tips, utan att behöva göra detta till ett stort projekt?
Om det bara är ett fåtal bubblor kan det funka att skära i bubblorna och peta in vävlim och släta ut. Annars får man skära bort alla bubblor och spackla, elt. dra ner hela vävtapeten...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om det bara är ett fåtal bubblor kan det funka att skära i bubblorna och peta in vävlim och släta ut. Annars får man skära bort alla bubblor och spackla, elt. dra ner hela vävtapeten...
Nåt bra svar på hur man drar ner tapeten? Det är många bubblor, hela partier med dom nämligen...
 
H Hannes N skrev:
Nåt bra svar på hur man drar ner tapeten? Det är många bubblor, hela partier med dom nämligen...
Vad är det för sorts vävtapet? Glasfiber eller? Om det är glasfiber så är det inget jätteroligt jobb. Men skära och använd spackelspade. Om det är en väv/ pappersväv så kan det funka med att fukta tapeten på olika sätt och sedan dra bort den. T.ex. Smeta på tapetklister och täck med gladpack och låt stå ett dygn. Ångmaskin, sprayflaska, svamp m.m. Allt beror på vilket klister som använts.
 
Något annat val än att dra ner tapeterna finns inte. Om du inte vill sätta ny gips naturligtvis. Vävtapet brukar vara ganska tacksamt att dra ner. Ta bort tak-, och golvlister om det är tapetserat undet dem. Använd därefter en kniv för att pilla loss lite av tapeten längst ner. Sen är det bara ta tag i fliken och dra. Men ta något för munnen och ögonen. Det brukar spruta små vassa färgflagor när den är målad. När allt är nere måste du spackla.
 
  • Gilla
Hannes N
  • Laddar…
A AG A skrev:
Något annat val än att dra ner tapeterna finns inte. Om du inte vill sätta ny gips naturligtvis. Vävtapet brukar vara ganska tacksamt att dra ner. Ta bort tak-, och golvlister om det är tapetserat undet dem. Använd därefter en kniv för att pilla loss lite av tapeten längst ner. Sen är det bara ta tag i fliken och dra. Men ta något för munnen och ögonen. Det brukar spruta små vassa färgflagor när den är målad. När allt är nere måste du spackla.
Ok, tack för svar.
Jag vet inte vad det är för typ av väv. Rätt mycket struktur. Men kan inte säga om det är glasfiber eller ej. Kanske måste försöka riva ner den då.

Tror att det är gips under, vad jag vet. Om man lyckas få bort väven, och spacklar och slipar, vilken sorts spackel är bra? Och kan man måla direkt på ytan sen, utan att tapetsera med ny vävtapet, eller bör man ha nån form av ny tapet?
 
Vanligt väggspackel, lätt eller medium. När du spacklat och slipat två-tre gånger, så det är jämnt. Är det bara att måla eller tapetsera. Väv sätter du om du vill ha lite struktur under färgen. Du behöver sannolikt grundmåla om du väljer att bara måla.
 
  • Gilla
Hannes N
  • Laddar…
En uppdatering är att jag fått reda på av tidigare ägaren att det kan vara Tretex bakom på ytterväggarna i det rummet. Huset är från 63, i tegel, om det är av vikt.

Jag tyckte väggen kändes lite märkligt mjuk. Verkar kunna vara pga tretex.

Övriga väggar (ej ytterväggar) ser mestadels bättre ut, och känns hårdare.

På ena ytterväggen sitter också ett element, för vattenburen värme, under fönstret. Behöver man egentligen plocka bort elementet för att byta ytskikt där bakom också? Känns som en ganska stor åtgärd för ett litet rum, för att bli av med bubblor på väggen...
 
BirgitS
Tretex är rätt mjukt och därför byter många ut tretex-skivorna mot gipsskivor. De flesta brukar nog bara måla så mycket som går att komma åt bakom elementet.

Jag tror att om väven sitter bra så kommer delar av tretexskivorna att lossna när du försöker få ner väven.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tretex är rätt mjukt och därför byter många ut tretex-skivorna mot gipsskivor. De flesta brukar nog bara måla så mycket som går att komma åt bakom elementet.

Jag tror att om väven sitter bra så kommer delar av tretexskivorna att lossna när du försöker få ner väven.
Ok, ja så kan det säkert vara. Känns som ytterväggarna i rummet är lite mindre hårda när man knackar. Ägaren innan var osäker på om han hade satt gips på tretex eller ej. Men det låter mer dovt än andra väggarna när man knackar. Kanske inte är nåt gips på... låter som det kan bli lite mer jobb än jag trott, om vävtapet ska bort.

Är det helt kört att skära upp bubblor och dra i lim..?
 
BirgitS
H Hannes N skrev:
Är det helt kört att skära upp bubblor och dra i lim..?
Nej.

Jag tror att det var tretexskivor på väggarna i det 60-talshus där jag växte upp och det gick att sätta upp affischer genom att trycka in knappnålar en liten bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.