Jag sätter min Nibe VP på eko läge för vattnet och den värms ändå upp till 51c trots att det står start 40 och stop 44 i inställning så jag undrar iäntligen hur det fungerar med inställningar start och stop? Digital display med temperaturinställningar för varmvatten, tre lägen: ekonomi, normal och lyx. Grön indikatorljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kanske har aktiverat smart prisstyrning och den nu tycker priset är förmånligt för att göra extra varmvatten? Finns också andra sätt att aktivera "tillfällig lyx" på varmvattnet.
 
J Josth skrev:
Du kanske har aktiverat smart prisstyrning och den nu tycker priset är förmånligt för att göra extra varmvatten? Finns också andra sätt att aktivera "tillfällig lyx" på varmvattnet.
Nej jag har inte sådant aktiverade. Är det att givaren sitter på ett annat ställe kankse så stopp av vv produktion är 44c under men uppe läses 51c?
 
Ja det är stor skillnad på placeringen av BT6 och BT7 så man måste veta vilken det är man tittar på.
 
Är det så vid varje varmvattenkörning?
Nu var det länge sedan jag ställde in temperaturerna men vid vissa ändringar så kör pumpen upp tempen i max och sedan är den nöjd. Sen vid nästa varmvattenkörning är allt som det ska.
 
R Runnis skrev:
Är det så vid varje varmvattenkörning?
Nu var det länge sedan jag ställde in temperaturerna men vid vissa ändringar så kör pumpen upp tempen i max och sedan är den nöjd. Sen vid nästa varmvattenkörning är allt som det ska.
R Runnis skrev:
Är det så vid varje varmvattenkörning?
Nu var det länge sedan jag ställde in temperaturerna men vid vissa ändringar så kör pumpen upp tempen i max och sedan är den nöjd. Sen vid nästa varmvattenkörning är allt som det ska.
Det är som Josth säger med bt6 och bt7
 
@Josth Ar det inte bättre att ha större skillnad mellan start och stopp för att förlänga drift tid och minska start antal?
 
NIBE har säkert räknat på det kommit fram att 4 grader mellan start och stopp är en bra avvägning för att få ett rimligt antal start/stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.