A
På deras webbsida står det:
Med Tibber får du inköpspriset rakt av.

Men i mejlet man får av dem står det:

  • Ditt fasta påslag på 9,81 öre/kWh inklusive moms ersätts med ett fast påslag på 4.38 öre/kWh inklusive moms.
  • Utöver det fasta påslaget ovan tillkommer ett rörligt påslag som täcker våra inköpskostnader inklusive obligatoriska avgifter. Det rörliga påslaget varierar månadsvis och det rörliga påslaget för juli 2023 är 10,61 öre/kWh
Nu var Juli en billig månad. Undrar hur december kommer att se ut.

Jag mejlade deras kundtjänst för en vecka sen men inget svar. Nu undrar om det är bara jag som tror att 15 öre påslag inte är inköpspriset rakt av, och tror att december evt kommer att bli dyrt.
 
Det är extremt olika vad elbolagen lägger under olika kostnadsposter. Framför allt vad som ingår i "inköpspris". Här finns en tråd med en del detaljer i.

Men visst ger "inköpspriset rakt av" intrycket av att det skulle vara svårt att få ett billigare pris än Tibber. Det verkar dock inte vara några större problem om man väljer att shoppa kampanjerbjudanden och inte känner att Tibbers app ger så mycket mervärde.
 
Attitudeswe
8:30 +moms är påslaget i SE3 i aug
 
  • Skärmavbild av mobilapp med elnätsbilder som främjar fossilfri energi från vind-, vatten- och kärnkraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns gott om elbolag som har lägre påslag än Tibber utan att lossas att de inte har påslag. Jag tror dock inte att Tibbers påslag kommer att bli markant högre i december.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Har man Tibber så kan man använda sidan offpeak.se för att se hur mycket man sparat på timpris den senaste månaden. Jag vet inte om andra leverantörer har API som gör sådana sidor möjliga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Attitudeswe
B b_hasse skrev:
Har man Tibber så kan man använda sidan offpeak.se för att se hur mycket man sparat på timpris den senaste månaden. Jag vet inte om andra leverantörer har API som gör sådana sidor möjliga.
https://timpriskollen.se/ gör det möjligt att analysera mätdata från alla elnätsoperatörer för att få en bild kring om timpris är lönsamt eller ej utan beteendeförändring
 
Attitudeswe
eavogels skrev:
På deras webbsida står det:
Med Tibber får du inköpspriset rakt av.

Men i mejlet man får av dem står det:

  • Ditt fasta påslag på 9,81 öre/kWh inklusive moms ersätts med ett fast påslag på 4.38 öre/kWh inklusive moms.
  • Utöver det fasta påslaget ovan tillkommer ett rörligt påslag som täcker våra inköpskostnader inklusive obligatoriska avgifter. Det rörliga påslaget varierar månadsvis och det rörliga påslaget för juli 2023 är 10,61 öre/kWh
Nu var Juli en billig månad. Undrar hur december kommer att se ut.

Jag mejlade deras kundtjänst för en vecka sen men inget svar. Nu undrar om det är bara jag som tror att 15 öre påslag inte är inköpspriset rakt av, och tror att december evt kommer att bli dyrt.
Kom du till Tibber via Kundkraft? Vi vanliga kunder har bara månadsavgift + rörligt påslag. Inget fast påslag...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
[länk] gör det möjligt att analysera mätdata från alla elnätsoperatörer för att få en bild kring om timpris är lönsamt eller ej utan beteendeförändring
Jag känner till den sidan, men man måste manuellt hämta data hos sin elleverantör och lägga in där.
Med Tibber och offpeak.se görs allt automatiskt.
 
A
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kom du till Tibber via Kundkraft? Vi vanliga kunder har bara månadsavgift + rörligt påslag. Inget fast påslag...
Ja, via Kundkraft. Så nu kommer jag få samma avtal som andra Tibber kunder. Detta är alltså ingen 'strafavgift' för att jag kommer från Kundkraft. Jag skällde samma fråga till Tibber (flera gånger) men dem bekräftar bara att dem fått mejlet och ska återkomma, men dem hör aldrig av sig. Jag blev lite orolig över 'rörligt påslag' eftersom juli var en billig el-månad och påslaget nästan 5 kr.
 
Mig undrar vad som kostar 5kr. Mig tror inte att det är per kWh.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Mig undrar vad som kostar 5kr. Mig tror inte att det är per kWh.
5 öre per kWh skulle jag skrivit. Hittade tyvärr inget sätt att redigera en post.
 
eavogels skrev:
5 öre per kWh skulle jag skrivit. Hittade tyvärr inget sätt att redigera en post.
Du kan redigera inlägg inom en timme efter publicering, sedan är det stopp.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.