TRJBerg
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag kan inte nog understryka hur förbannat mycket skräpt det blir när man river i det. Jag sopar undan, stoppar i säckar, efter ett tag hade jag det riktigt rent och snyggt, men ett enda slag för att slå ned en spik som sticker upp ur spåntaket någonstans så skakas det fram ett nytt lager damm.

[bild]
Dessa (aluminium?)plåtar misstänker jag är tidigare ägares nödlösning på samma område där det läckt på samma ställe men de inte kunde hitta exakt var? Hur som, jag har tagit bort dem nu och lyckligtvis såg det inte värre ut under än någon annanstans. Skräpet på bild motsvara kanske 1/20 gånger jag sopat ned lika mycket och lagt i säck.

Idag hade jag för övrigt första riktiga tillbudet, jag ramlade. Det var mitt i ränndalen, och hade jag rullat vidare hade det varit ned på ställningen, så ingen fara, men ändå otäckt att tappa fotfästet. Man får faktiskt rätt bra fäste på spåntaket för att ytan är så grov, det är det satans dammet/gruset från pannorna som gör hela ytan så hal.

Jag avslutar uppdateringen med lite naturobservationer.

Visst har du kanske lite mossa på taket du också, men har du mossa så frodig att det växer små svampar i den?!
[bild]

Denna bild är tagen norrut längs huset. Märk skillnaden på den östra sidan, som får sol från morgonen och inga träd i närheten, och västra sidan, som får väldigt lite sol och har en allé bara några meter ifrån sig.
[bild]
Samma sak på det mötande taket. Ett takfall åt väster, ett åt söder.
[bild]

Och så som avslut tänker jag klaga lite. OK, killen som lade vindpapp under takpannor kanske inte kan komma med pekpinnar... Men jag hur slapp är man om man inte ens orkar plocka bort hela det tidigare tegeltaket innan man lägger på det nya? Jag hittade några skärvor från gamla lerpannor under betongpannorna nämligen.
[bild]
Din mossa på taket tycker jag kan vara ett bra "target" för benchmarking för takmossa.
 
Jag var i en liknande situation med min stuga i fjällen.
Stugan är byggd 1958, tegeltaket var inte rört sen stugan byggdes med undantag för trasiga pannor som bytts under årens lopp. Stugan har delvis snedtak invändigt, isoleringen i snedtaken är endast 70mm så jag och jag hade samma tanke som trådskaparen att, i samband med takbyte, regla på takstolarna för att skapa mer utrymme för isolering.
En regnig kväll på senhöst när jag var i stugan upptäckte jag att det var blött på ett ställe i snedtaket, jag var upp på taket, hittade en trasig tegelpanna och kunde konstatera att underlagspappen var helt slut i området nedanför den trasiga tegelpannan. När tegelpannan var bytt upphörde inflödet av vatten men underlagspappen måste såklart åtgärdas.
På grund av att jag har för många projekt som har högre prioritet än fjällstugan och jag dessutom är småbarnsförälder insåg jag att jag kommer inte ha tid att höja takstolarna och lägga nytt tak som planen var. Jag har sett flera fall där husägare försökt lappa ett läckande tak men inte lyckats.
Lösningen blev att jag spikade upp en ställning som jag lyfte över alla tegelpannor till, rev försiktigt bort strö och bärläkt rev bort den gamla undelagspappen och tog bort all pappspik. Ny underlagspapp monterades enligt tillverkarens anvisning, den gamla strö och bärläkten återmonterades och dom gamla tegelpannorna travades tillbaks på taket. Jag återanvände dom gamla takfotsplåtarna och ränndalsplåtarna.
Det enda materialet jag köpte var underlagspapp, en hink klister/tjära och en låda spik.
Arbetet tog bara några dagar, minimalt med material behövde lyftas upp och ner från taket, materialkostnaden tror jag blev 5000-7000kr och jag vet att jag har ett tätt tak.
Det jag vill ha sagt är att du borde överväga att byta all underlagspapp istället för att försöka lappa ihop den så behöver du inte fundera på taket på många år. Teglet kan du borsta rent och återanvända. Saknar du tegel kan du lägga nytt på t.ex. en takkupa så får du också över lite reservtegel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det är ett rätt intressant tak. Skulle vara roligt med en helhetsbild på huset där taket syns bra.

Annars tycker jag du gjort helt rätt m t p att det är provisoriska åtgärder inför ett helt takbyte.

Och det är en väldigt underhållande tråd med saftiga detaljer. Framhåller särskilt mossan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
väldigt underhållande tråd med saftiga detaljer. Framhåller särskilt mossan.
Ahhh jag ser vad du gjorde där!
 
  • Haha
shikadione och 1 till
  • Laddar…
Till sist torkade taket nog så att det gick att gå på. Första steg är att få på plats plåten jag känner mig så mallig över.

Reparation av tak med plåt över gammalt tegel, mögel, vattenskador, genomföringar synliga, trasigt material, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inget vidare ut men det bör fungera, och funktion är det som räknas här.

Dags för underlagspapp. Monteringsanvisningarna var på baksidan av omslagspapperet, som var hållbart som dasspapper ungefär och satt ordentligt klistrat mot pappen på flera ställen så man rev den i strimlor trots försiktiga försök att få av den i läsligt skick.

Tvåpanelbild av docka med text: "Ytan ska vara plan, jämn och ren". Förvånansvärt uttryck. Memeformat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OK jag låtsas att jag inte såg den raden.

Tegeltak, skadat takpannor, träkonstruktion, mossa, blå himmel, moln, perspektiv uppåt mellan två byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det får bli som det blir. Spånet är ojämnt, i synnerhet som det försvunnit olika mycket på olika ställen. Ibland satt sig pappspiken stumt och fint. Ibland satte den sig i ett enda slag på ett sätt jag inte gillade. Orättvist! Varför händer det nu och inte för 25 år sedan när jag betalat den där luriga knallen en hel guldtia för möjligheten att imponera på Emma i 4B och det bara slutade i förödmjukelse!?
Slitet tak med takpapp, skadade takpannor, mossa, behov av reparation eller underhåll, delvis träexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om plåtens montage inte såg något vidare ut ser detta rent förjävligt ut. Spånens toppar och dalar gör bucklorna oundvikliga. Mantrat är "Håll i några år bara".

Under gesimsplåten (eller vad jag ska kalla den) har jag sett till att vika upp pappen lite på väggen. Asfaltklister var också något jag aldrig jobbat med tidigare och är glad att jag hade sinnesnärvaron att hälla över i en mindre burk istället för att vingla runt med femlitershinken där uppe. Jag hade en tanke om att klistra (asfaltera?) ena fallet och lägga pappp å andra sidan medan det torkade, men det var helt värdelöst. Pga att även pappen blir hal av damm/sin egen sandiga yta var jag tvungen att sätta foten på andra fallet för att stadga mig när jag spikade, och då drog man isär klistret. Det får bli att göra om det imorgon nu när all papp är uppspikad, lär dessutom lägga på läkten också innan jag limmar kanterna i dalen, annars lär det väl bli igen att jag drar isär det när jag börjar spika fast läkten.

Jag var för övrigt på Jula i förrgår, sista dagen på deras senaste rea (Tjohoo, Bahco plåtsaxar och fogsvans för bara 200kr/st!). Jag stod en stund och funderade på om en takpappskniv verkligen var värd 100kr men bestämde mig för att ta den. Å herregud, den är SÅ värd hundra spänn! Den krökta eggen är så otroligt mycket lättare att jobba med. Julas får dock minuspoäng på att den inte har någon slida till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Sträck på ryggen och var stolt i det du gör och tar för dig. Imponerad av den drivkraften och dina inlägg du delar med dig 💪
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
På min repiga och lite smutsiga telefon ser ytan absolut både plan, jämn och ren ut. Det där är ett provisorium med potential att bli mer permanent än du tror just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Idag blev jag färdig med pappen, läkten och fick ränndalsplåten på plats. Nu kommer jag inte kunna fortsätta på några dagar, men om inget gått fullständigt galet ska det redan vara så tätt att det tål lite regn.

Asfalten var ett intressant kapitel. Igår hade den stått flera timmar på en inglasad altan där det var säkert 27 grader, idag hade den stått över natten på ett litet tak och det var kanske 16-17 grader. Igår var den en tjockflytande vätska, tjockare än pannkakssmet. Idag var det mer som spackelmassa. Det fungerade bättre idag, det var lättare att få på det tjockt i alla ojämnheter. Jag tog också och bredde på ordentligt på utsidan av ränndalens kanter för att varför inte, jag har massor av asfalt över och vissa tillverkare rekommenderar detta.

Takbyte pågår med halvlagd taktäckning och synliga träspånskivor, mothåll för steg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev bara skönare och skönare att jobba i takt med att läkten kom upp, inte varit så bekvämt att gå upp och ned hela projektet hittils! Dessa ränndalsplåtar säljs på lite olika ställen, och inget verkar sälja infästningen till dem (Byggmax har någon grej som heter "ränndalskrok" för flera hundra spänn som beställningsvara). Men jag såg i en montagevideo för Plannja pannplåt att de satte små "fästbleck" runt falsen. Jag klippte till små remsor av plåtspill och vek runt falsen och skruvade fast i läkten. Jag var först tveksam till om det skulle funka, men till min förvåning funkar det riktigt bra - när jag hade satt tre-fyra stycken på ena sidan skulle jag försöka justera plåtens läge lite och upptäckte att de där små blecken nöp som själve fan. Med alla bleck på plats och falsen nedhamrad sitter plåtarna som berget!

Och när jag tittar ned från mitt verk ser jag att jag återskapat exakt samma problem de först haft när de lagt tegeltaget... När man spikar ned ströläkten trycks spåntaket ihop, och på vissa ställen är det återigen så att bärläkten ligger dikt an mot pappen. :(

Trädäck under konstruktion, tätskikt synligt, träreglar monterade, verktyg och byggmaterial, utomhus, person närvarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håll till godo, det där är så mycket av min byggställning ni nånsin kommer få se.

Efter en dag med detta hade jag asfalt lite överallt, blev bl.a ofrivilligt "vaxad" några fläckar på mina rätt håriga armar. Jag har ett hett tips! Linoljesåpa funkar jättebra när man ska tvätta bort asfalt från sig i duschen! Det var bara att skrubba ordentligt med såpa och hett vatten... och så är jag skyldig min fru en ny skrubbvante, hon vill tydligen inte ha asfaltrester på sin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
X
Ja, förtvålad linoljesåpa är grymt till massor, och luktar fenomenalt gott!
Använd till golv, till kök, till dig själv. Och köp svensk tillverkad av alla våra små fina linoljeproducenter så stöttar du en härlig tradition och en bra sak för framtiden.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat !
Gillar definitivt din nockplåt, återbruk FTW :)
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
En uuunderbar tråd och väl beskrivna vedermödor. Har aldrig, och kommer troligtvis aldrig, lägga om ett tak men tjära + takpapp har jag en gedigen erfarenhet av och JAG HATAR DET. Du har mina sympatier. Btw så är japaner ö-v-e-rförtjusta i mossa och gör allt för att få den att trivas (utomhus alltså). Med andra ord kan du (stolt) hävda att taket ser ut som det gör pga det är faktiskt MENINGEN.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S shikadione skrev:
En uuunderbar tråd och väl beskrivna vedermödor. Har aldrig, och kommer troligtvis aldrig, lägga om ett tak men tjära + takpapp har jag en gedigen erfarenhet av och JAG HATAR DET. Du har mina sympatier. Btw så är japaner ö-v-e-rförtjusta i mossa och gör allt för att få den att trivas (utomhus alltså). Med andra ord kan du (stolt) hävda att taket ser ut som det gör pga det är faktiskt MENINGEN.
Nått slags Japanskt "zen tak" alltså ? :D
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nått slags Japanskt "zen tak" alltså ? :D
Exakt! 😆
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag tror visserligen det faktum att pannorna är c:a 20 år förbi sin tekniska livslängd spelar större roll än mossan... Dessutom, enda stället det läckt så här långt är ju vid en felbyggd ränndal. Övriga ställen jag lyft bort pannor ser spåntaket helt OK ut.

Men visst, mossa.
Vet inte riktigt vad den tekniska livslängden för betongpannor är men bra tegelpannor kan hålla mycket länge.
 
F FGLIN skrev:
Vet inte riktigt vad den tekniska livslängden för betongpannor är men bra tegelpannor kan hålla mycket länge.
Ja. Till och med den billigaste betongpannan jag snabbt kan googla upp har 10 års garanti och jag har sett siffror på allt från 30-50 år för deras livslängd, tegelpannor har jag sett mellan 40-70 år.

I jämförelse lämnar takplåtstillverkare i snitt 20 år för kulörfasthet och 30 år för genomrostning. Som en jämförelse kostar billigaste pannan jag hittar ca 90 kr/m2, medan billigaste plåten ligger runt 200-250 kr/m2.

Det kommer ändå sluta med att jag byter detta mot plåt när det beger sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.