Godkväll,

Behöver lite tips och råd hur jag ska gå vidare med detta "lilla" projekt.

Skulle bara byta ut gipsskivorna i garaget och måla om allt så det blev fräscht igen.......men icke.....upptäckte värsta myrkolonin i väggen. Se bilder.😡

Nu har jag avlägsnat typ 90% av alla myror, men jag är inte klar än för kvällen.

Att jag måste ta en diskussion med grannens barn (då grannen själv har gått bort precis) är ju självklar.....för han har en kompost som är ca 8 meter lång för bla trädgårdsavfall mot vår garagevägg. Men det jag funderar på är hur jag ska isolera om den väggen. Hur jag ska fixa nya reglar har jag redan tänkt ut.

För ytterväggen är byggd enligt följande (utifrån sett):

Mexitegel
wellpapp/karton
någon tunn svart plast
2x95mm isolering (stenull)
12mm gipsskiva

Skall jag fortsätta med den tekniken som det är där nu? eller finns det någon bättre och effektivare isolering man borde använda istället.
Min tanke är att montera en osb-skiva innan gipsskivan för att eventuellt kunna montera upp något på den väggen i framtiden.

Nu har jag tagit bort all isolering och även wellpappen då det finns gamla myrägg/skrot ca 1,6m upp från garagegolvet.

Bifogar bilder på hur det ser ut nu där själva myrkolonin fanns.....både stående reglar och liggande regel var princip borta.

Som sagt, det är själva isoleringen, ska jag ta ovanstående teknik eller ska jag göra det på något annat sätt?
 
  • Fuktskada och mögel på trä och isolering med synliga tegelväggar. Nedbrytning och skador i byggnadens struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskador på vägg, isolering utsatt, träreglar, märkt "Made in Sweden", renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Får jag fråga vad det är för myror? Har du inte märkt något inne i huset att de traskat omkring?
 
Det är små svarta myror. Kan väl säga att jag har sett runt 5 st myror i garaget den här sommaren. Så att det var skador i den här omfattningen fanns inte i mina tankar.

Nu är jag trots allt mera jobb som det gör väldigt imponerad över jobbet myrorna har gjort med sitt bo. Där kan man prata ingenjörskonst. Men de hade gärna fått bygga sitt bo hos någon annan ;)

Har hört av mig till Anticimex, men det är ju söndag så det lär väl ta lite tid innan man får något svar från den firman.
 
B Björn Håkansson skrev:
Det är små svarta myror. Kan väl säga att jag har sett runt 5 st myror i garaget den här sommaren. Så att det var skador i den här omfattningen fanns inte i mina tankar.

Nu är jag trots allt mera jobb som det gör väldigt imponerad över jobbet myrorna har gjort med sitt bo. Där kan man prata ingenjörskonst. Men de hade gärna fått bygga sitt bo hos någon annan ;)

Har hört av mig till Anticimex, men det är ju söndag så det lär väl ta lite tid innan man får något svar från den firman.
Ja de är verkligen flitiga de små rackarna! 😝
Själv har jag problem med hästmyror, de finns även runt hela tomten.
Dock är det inget som mitt försäkringsbolag står för då de bodde i huset redan vid övertagandet i juni. Så det måste gå på säljarna hemförsäkring men de vägrar kontakta sitt försäkringsbolag. 🤬
Så hela sommaren har gått ut på att följa efter myror ute för att se vart de bor, Rensa allt som är dött och visset, ligga halva nätter med örat mot alla golv och väggar i hela huset för att försöka lokalisera vart de bor. Vill ju inte börja riva på måfå och återställa och det visade sig att de inte bor där jag rev. Dock måste jag ju även utrota kolonierna utomhus med för annars finns risken. Att de kommer tillbaka till huset i framtiden.
 
Tror faktiskt inte att din grannes kompost är särskilt bidragande till detta bo, då hade de bott i komposten. Fick själv besök av brun trämyra som byggde bo i en skiljevägg i vårt ena badrum (bodde nog där när vi flyttade in) men inget som försäkringen täckte för då den enbart gäller för hästmyror. Var bara att riva badrummet och bygga nytt då då käkat hål i tätskikt och fogarna runt kaklet började falla bort med. Se dock till att det inte finns någonstans där de kan få tag på vatten i närheten. I vårt fall hade de tydliga stigar fram till golvbrunnen i det inbyggda badkaret (såg vi när vi rev). Att inte ha vegetation närmsta metern upp mot väggen är nog smart med. Annars känns det bara som att man ibland har otur. Tror det fortfarande finns att köpa på sig myrr på hyllorna i butiker även om det redan är förbjudet att sprida det, men hur du gör med den saken låter jag stå för dig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tror faktiskt inte att din grannes kompost är särskilt bidragande till detta bo, då hade de bott i komposten. Fick själv besök av brun trämyra som byggde bo i en skiljevägg i vårt ena badrum (bodde nog där när vi flyttade in) men inget som försäkringen täckte för då den enbart gäller för hästmyror. Var bara att riva badrummet och bygga nytt då då käkat hål i tätskikt och fogarna runt kaklet började falla bort med. Se dock till att det inte finns någonstans där de kan få tag på vatten i närheten. I vårt fall hade de tydliga stigar fram till golvbrunnen i det inbyggda badkaret (såg vi när vi rev). Att inte ha vegetation närmsta metern upp mot väggen är nog smart med. Annars känns det bara som att man ibland har otur. Tror det fortfarande finns att köpa på sig myrr på hyllorna i butiker även om det redan är förbjudet att sprida det, men hur du gör med den saken låter jag stå för dig.
Ganska olämpligt att ha en kompost mot grannens vägg!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ganska olämpligt att ha en kompost mot grannens vägg!
Mjo jag läste faktiskt ursprungligen fel och att den var 8 meter bort, men det står ju faktiskt 8m bred mot väggen. Kan ju också anses olämpligt att ha garaget direkt i tomtgräns så det inte finns plats med luft mot komposten. Man bör ju kunna underhålla väggar mm från sin tomt. Men jo jag hade nog visat boet för grannen och frågat om det gick att hitta en ny plats för komposten och erbjudit hjälpa till med grindvagn och transport till närmsta återvinningscentral.
 
Härligt, precis sånt man vill hitta i en vägg… 😡

Men ta det lite lugnt med grannens barn om deras förälder nu precis har dött..

Det behöver inte bero på komposten, som tidigare påpekat.
 
  • Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
Problemet uppstår på grund av att du har fått en lagom fuktig och mysig miljö bakom väggen. Gissar att det är ett ouppvärmt garage?

I och med att mexiteglet inte är tätt så kommer fukten från komposten in i väggen och finns det en mysig miljö med fuktigt trä så kommer myrorna per automatik efter en stund.

Du behöver först ta bort allt angripet virke, grannen behöver frigöra väggen så att den får luft.
Om ni vill hitta en "kompromiss" kan man ju bygga om komposten så att den har en bakre vägg med en ordentlig luftspalt mellan den och väggen. Men om det nyligen skett ett arvsskifte och huset kanske ska säljas kan det ju vara rätt tillfälle att ta bort komposten helt istället.

Sedan så skulle jag själv slå ett slag för att sätta 15mm plywood istället för OSB och gips. Inte så mycket dyrare, i min värld snyggare än gips och grymt smidigt att skruva upp saker i.
(Dessutom kan man skruva ner en skiva för att undersöka väggen bakom vid behov)
Det gjorde jag själv nyligen efter att ha åtgärdat fuktskador i väggarna som dock kom från ett läckande tak.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Obehagligt problem.
Hur har det gått?

Det är ju rätt självklart att det inte går att anlägga kompost mot sin grannes yttervägg, även om den är placerad i tomtgräns. Det är väl som så många andra mexitegelhus så att området är byggt så från början, och inget som ens första ägaren till huset har kunnat påverka.

Om det behövs argument kan ju ett vänligt sådant vara att huset garanterat blir mer lättsålt utan stora komposthögar. Att dessutom visa upp fuktskadorna (som är orsaken till att myrorna bosatt sig där) torde också vara ett argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.