Hej! Skulle vara intressant att få höra om det finns några här som lyckats få bort parkslide enbart genom att rycka nya skott.

Hur ofta ryckte du? Hur många år tog det? Var det någon skillnad mellan åren? Upplever ni det växer mer på våren?
 
A
Också intresserad av detta! Är inne på är 1 med ryckning av ena plantan (testar tre metoder på 3 plantor).

Tycker det verkar gå i vågor. Den skjuter skott lite ryckigt och sedan mitt i sommaren tappade den orken för att sedan skjuta igång igen. Menhelt klart mest livaktig på våren. Ska man plocka så tar man en runda dagligen.
 
  • Gilla
Baoa
  • Laddar…
harry73
@Daniel 109 rycker skott på ett bestånd i ett naturområde om jag inte har fel
 
Nja, det är inte ett naturområde. Men det är inte i en villaträdgård. Dock i direkt anslutning till trädgård.
 
Ok Daniel
D Daniel 109 skrev:
Nja, det är inte ett naturområde. Men det är inte i en villaträdgård. Dock i direkt anslutning till trädgård.
Ok! Hur länge har du hållit på, hur ofta har du ryckt och vad är resultatet?
 
Några år. Du kan leta bakåt i den stora parkslide tråden. Jag har ryckt ca en gång i månaden under växtsäsong. Den är inte borta. Men från att ha varit ett rejält bestånd på 3m höjd så får man nu leta efter skotten när man ska rycka. Det fanns dock lite annan undertryckt vegetation under som nu har tagit över, det har nog hjälpt till det med.
Det märks tydligt när det finns lite kvar på grannfastigheten. Då klarar den sig mycket bättre. Så om man ska rycka framgångsrikt behöver man göra det på hela plantan.
 
Vi har ett litet bestånd på tomten. Grannen har odlat det. Först förra året lyckades jag få grannen att förstå vad det var. Nu bekämpar vi båda. Under sommaren rycker jag i princip dagligen. Skotten blir aldrig mer än 5 cm höga. I år, andra året med bekämpning på båda sidor staketet, har de blivti väldigt späda. Och på vår sida kommer det bara up 4 - 5 skott i veckan. Så den dagliga hanteringen är lite överdriven. Skall bli väldigt spänannde att se hur de kommer upp nästa år.

Grannen har som sagt vårdat sitt bestånd i minst 20 år. Jag har försökt få bort det från vår sida. Men det var först för kanske 4 år sedan som jag insåg att det är parkslide. Den har inte spritt sig speciellt mycket. Men det är omöjligt att gräva upp den. Jag har försökt, rotstammen är 8 - 10 cm grov, med förgreningar åt alla håll.

Den stammen kan säkert överleva många år.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tog mig säkert 8 år på ett stort bestånd att ta det med lie när det växt upp en del, senare att plocka skott där jag inte kunde köra med åkgräsklippare (växte precis intill en damm på tomten).

Detta året var det redan väldigt få svaga skott, men dödsstöten för den jävla växten var en robotgräsklippare.

JAG VANN!

ska lägga upp före och efter bilder om jag hittar från några år tillbaka.
 
  • Gilla
vefyra och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har utrotat 98% på tio år genom att bara klippa över det i gräsmattan varje vecka. Var två stora ruggar, den största på över två meter i diameter.

Den lite mindre (ca 1m diameter) är det bara ett skott kvar i.
Den större (ca 2meter i diameter) är det ca 15 skott kvar i.

Så det går att mota denna växten med vilja och många år!
 
Japp. Mission completed. Inte ett skott i år.
 
  • Gilla
Baoa och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Japp. Mission completed. Inte ett skott i år.
Hur många år har du kämpat?
 
B Baoa skrev:
Hur många år har du kämpat?
Jag har inte kämpat speciellt hårt. Bara tagit upp alla skott som tittat upp. Och de blev färre för varje år. Över 10 år har det tagit. Troligen det minst betungande trädgårdsarbetet. Enkelt att se skotten som har en avvikande färg mot allt annat.
 
  • Gilla
Baoa
  • Laddar…
Ok! Har jobbat i tre år med en liten planta. Får väl kämpa på lite till då…
 
Vi mobbade ut ett litet bestånd på kanske 7-8 år. Vi ryckte stjälkarna när de var ca en meter höga. Man får göra det några gånger om året eftersom de växer upp snabbt igen.

Ett annat begränsat bestånd lyckades vi få bukt med genom en kombination av att gräva bort den största rotklumpen och därefter köra gräsklippare. Det beståndet var mitt i gräsmattan (planterad som prydnadsbuske). Det kom fortfarande upp enstaka små skott efter tio år, men det var mindre för varje år.

Ett tredje bestånd växte delvis på andra sidan tomtgränsen, så vi lyckades inte rycka så flitigt som man borde. Det fanns fortfarande kvar när vi flyttade, men hade åtminstone minskat lite.

Vi bodde i huset i femton år och parksliden var etablerad när vi flyttade in. Det tog något år för oss att identifiera den som parkslide och sedan ytterligare ett par-tre år innan vi bestämde att den ska bort, så vi hann väl bekämpa den i 10-12 år. Vi hade både kirskål och parksallat också, så parksliden var ett relativt litet problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.