Hej.
Jag hade en Bosch diskmaskin med aquastop där just aquastopen började brumma och maskinen slutade ta in vatten. Hade dän maskinen och kopplingar. Hittade inga fel. Kopplade tillbaka och den gick ca 2 månader till, sedan samma fel.

Har idag kopplat in en ny maskin, Siemens, med likadan aquastop. Ska starta första körningen och får SAMMA FEL!

Har en IKEA knycklan kopplad före och har kontrollerat att den släpper igenom vatten.

Snälla, kan någon tipsa mig om vad som kan vara fel??
 
Går Knycklan på batteri? Jag har noll erfarenhet av just Knycklan men liknande och de kan strula om batteriet är dåligt. Kan du tillfälligt koppla bort den?
(Min åsikt är att diskmaskiner som har aquastop inte behöver några andra avstängningar)
 
  • Gilla
jstefanf
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Går Knycklan på batteri? Jag har noll erfarenhet av just Knycklan men liknande och de kan strula om batteriet är dåligt. Kan du tillfälligt koppla bort den?
(Min åsikt är att diskmaskiner som har aquastop inte behöver några andra avstängningar)
Knycklan har egen strömmatning, 230V -> Usb

/Höghus
 
torbeno torbeno skrev:
Går Knycklan på batteri? Jag har noll erfarenhet av just Knycklan men liknande och de kan strula om batteriet är dåligt. Kan du tillfälligt koppla bort den?
(Min åsikt är att diskmaskiner som har aquastop inte behöver
Den går på ström.
Var lite inne på att testa utan den också. Jag har ingen annan kran för att stänga av diskmaskinen separat. Men testa kan man ju göra ändå.

Tycker dock den borde funka eftersom jag kan öppna den och kranen före försiktigt och det kommer vatten direkt.

Men jag har helt slut på idéer. Just nu mest förbannad över att köpt ny maskin, och det var förmodligen inget fel på den gamla.
 
Om jag inte tänker fel, så är de små strypare som bytas och sitter kanske i intaget för Vattnet, kan sitta i ventilen med eller i knycklan nytt ord för för mig för aquastoppen. Aquastoppen reagerar på om flödet genom den blir för stort, därav brukar det i bland följa med några lika strypare för att få rätt flöde. kan ha helt fel. men sett det några ggr.
 
Ser inget sådant tyvärr.
Kycklan är en elektrisk kran för att stänga och öppna flödet till diskmaskin som man sätter före maskinen inloppsslang. Så i detta fallet hamnar den direkt före aquastopen.

Ja provade även att byta slang med aquastop på den gamla maskinen innan köp av ny maskin. Så alltså tre slangar med aquastop som betett sig likadant.

Filtret i aquastopen är ju väldigt fint så det lär inte släppa igenom vatten så fort så det kan inte vara för dåligt flöde genom knycklan heller utefter när jag testade släppa genom vatten genom att ha den öppen och släppa på ballofixen.
 
Och den aktiverar sig och stänger av vattnet Aquastopet är det manuell återställning på det efter stopp. Nu har du en ventil före Aquastoppet så det är svårt att se om den är stängd och inte öppnar sig.
 
Ja det blir väl att skaffa koppling för att kunna testa utan Knycklan i morgon...
 
S
Jag fick samma varning på min nya Siemens diskmaskin + IKEA knycklan. Vettetusan vad det var, men efter ett några på-av-på-av på knycklans knappar släppte den på vatten.

Hade givetvis monterat knycklan enligt anvisning (ej montera uppochner) - denna fick mig att tro att där sitter någon avstängning som kan kärva.
 
A
IKEA rules...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.