Har precis köpt lägenhet. Såg på visningen sprickor i väggarna. Innerväggar. Målaren fixade alla väggar. Ville ha det bredspacklat. Efter hans arbete sprack alla sprickor upp igen. Efter 1 vecka. Syns nu tydligare. De är långa och går diagonalt nerifrån o upp. Från vardagsrummet genom kök zigzack. Från kök till litet rum. Från lilla rummet till grannen. Grannen har också. Det har visat sig att fler har sprickor i husen. Verkar som ingen tar upp detta problemet. Nu sitter jag här med alla sprickor och behöver råd att lösa detta. Ska jag sätta på gipsskivor? Slår upp sprickorna o anlita en murare och spackla över med husfix? Vilket är den billigaste varianten? Brf vill ej betala menar det är ägarens ansvar.
Är väldigt säker att det är sättningar i huset men förstår ju att det är en jäklar process. Vill bli färdig o flytta in Tacksam för råd
 
  • Gilla
UltraKatty
  • Laddar…
C
Bara spackla funkar sällan. Men att sätta glasfiberväv brukar funka bra så länge det inte är stora sättningssprickor.
 
E Elly22 skrev:
Har precis köpt lägenhet. Såg på visningen sprickor i väggarna. Innerväggar. Målaren fixade alla väggar. Ville ha det bredspacklat. Efter hans arbete sprack alla sprickor upp igen. Efter 1 vecka. Syns nu tydligare. De är långa och går diagonalt nerifrån o upp. Från vardagsrummet genom kök zigzack. Från kök till litet rum. Från lilla rummet till grannen. Grannen har också. Det har visat sig att fler har sprickor i husen. Verkar som ingen tar upp detta problemet. Nu sitter jag här med alla sprickor och behöver råd att lösa detta. Ska jag sätta på gipsskivor? Slår upp sprickorna o anlita en murare och spackla över med husfix? Vilket är den billigaste varianten? Brf vill ej betala menar det är ägarens ansvar.
Är väldigt säker att det är sättningar i huset men förstår ju att det är en jäklar process. Vill bli färdig o flytta in Tacksam för råd
 
  • En vägg med delvis bortriven tapet och synliga sprickor och skador. Renoveringsbehov framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten tapet, skadad vägg, renoveringsbehov, skalade ytor, interiör, byggnadsskötsel, ojämn, sprickor, underarbete synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna tapeter där delar rivits av avslöjar underliggande vägg, behov av renovering eller reparation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit vägg med en spricka, trägolv syns längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt hus? Klart är att det inte är BRF´s ansvar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gammalt hus? Klart är att det inte är BRF´s ansvar.
Är ju mest intresserad av hur jag ska laga väggen och vilken slags åtgärd som blir bäst?!
 
Borde väl gå att limma fast renoveringsgipsskivor över den gamla väggen. Mycket jobb iofs.
 
  • Gilla
Elly22
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Borde väl gå att limma fast renoveringsgipsskivor över den gamla väggen. Mycket jobb iofs.
Blir det det bästa alternativet? Någon som har koll vad detta kan kosta? Ska man sätta tapet över det eller spackla över gipsskivorna? Hur lång tid kan detta ta?
 
Om det är bästa alternativet får någon annan svara på, men det är nog så jag hade gjort. Förutsatt att det går att limma fast dom då. Du måste spackla skivskarvarna men sen är det fritt fram att måla direkt på gipset om du vill. Kostnaden om du gör det själv (förslagsvis med hjälp) borde hålla sig kring tusenlappen, men ska du ta in hantverkare så lägg på en nolla.
 
  • Gilla
Elly22
  • Laddar…
E Elly22 skrev:
Blir det det bästa alternativet? Någon som har koll vad detta kan kosta? Ska man sätta tapet över det eller spackla över gipsskivorna? Hur lång tid kan detta ta?
vcx vcx skrev:
Om det är bästa alternativet får någon annan svara på, men det är nog så jag hade gjort. Förutsatt att det går att limma fast dom då. Du måste spackla skivskarvarna men sen är det fritt fram att måla direkt på gipset om du vill. Kostnaden om du gör det själv (förslagsvis med hjälp) borde hålla sig kring tusenlappen, men ska du ta in hantverkare så lägg på en nolla.
Nej jag kan inte sånt tyvärr. Då vet jag lite mera. En trist historia. Blev lite över mina kunskaper.
 
vcx vcx skrev:
Om det är bästa alternativet får någon annan svara på, men det är nog så jag hade gjort. Förutsatt att det går att limma fast dom då. Du måste spackla skivskarvarna men sen är det fritt fram att måla direkt på gipset om du vill. Kostnaden om du gör det själv (förslagsvis med hjälp) borde hålla sig kring tusenlappen, men ska du ta in hantverkare så lägg på en nolla.
Menar du att sätta ny gips. Spackla och måla skulle kosta ca 1000:- om man gör det själv?
För en vägg, ett rum eller hela lägenheten?

Förutom svårigheten med jobbet och framförallt dölja skarvarna så att dom inte syns.

Material idag är dyrt. Priset kanske stämmer för en vägg men inte mer.
 
  • Gilla
Elly22
  • Laddar…
Cheesen
E Elly22 skrev:
Är ju mest intresserad av hur jag ska laga väggen och vilken slags åtgärd som blir bäst?!
Att bara spackla räcker inte som du märkt. Man behöver någon fiber som håller ihop. Gips har fibrer på två sidor så därför funkar det men du har även fibrer i en tapet eller en renoveringsduk. Hur du bör göra beror mest på vilket utseende och slutresultat du vill ha. Tänker du göra jobbet själv? Eller leja bort? Om du anlitar en målare så bör ju denne ha dom nödvändiga kunskaperna för att guida dig rätt?

Kan du inte reklamera jobbet som målaren gjort?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Börja med att reklamera målningsjobbet.

Att planka på färg är ju inte det man främst betalar för utan målarens hantverk kring underarbetet. En spricka som denna ska väl rensas ut till fast material och sen byggas upp med t ex gips/betongfiller, och sen spacklas med pappersremsa. Först då håller underlaget för målning.
 
  • Gilla
Elly22
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Att bara spackla räcker inte som du märkt. Man behöver någon fiber som håller ihop. Gips har fibrer på två sidor så därför funkar det men du har även fibrer i en tapet eller en renoveringsduk. Hur du bör göra beror mest på vilket utseende och slutresultat du vill ha. Tänker du göra jobbet själv? Eller leja bort? Om du anlitar en målare så bör ju denne ha dom nödvändiga kunskaperna för att guida dig rätt?

Kan du inte reklamera jobbet som målaren gjort?
Målaren skulle aldrig tagit på sig jobbet. Ja har reklamerat en del. Han har rivit ner sitt arbete igen. Bara på dessa problem väggar. Någon annan får fixa detta. Vill nu ha någon som kan det här. Det är 2 - 3 väggar som måste fixas. Har även funderat på någon tjock duk eller tapet ovanpå. Menar att sprickorna måste göras ved ordentligt först. Jag gör inte jobbet själv. Kan måla
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Börja med att reklamera målningsjobbet.

Att planka på färg är ju inte det man främst betalar för utan målarens hantverk kring underarbetet. En spricka som denna ska väl rensas ut till fast material och sen byggas upp med t ex gips/betongfiller, och sen spacklas med pappersremsa. Först då håller underlaget för målning.
Ja det skulle han vetat
 
Oftast löser man mindre sprickoroblem genom att limma en glasfiberduk över hela ytan och måla på den. Sedan kan man måla eller tapetsera. Det finns duk som blir osynlig och det finns duk som ger ett reliefmönster.

Men om sprickorna är för stora så kan det vara nödvändigt att sätta ex renoveringsgips över. Då får man sätta gogremda i skarvarna och spackla.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.