Hej,

Har problem med dålig och unken luft i min lägenhet. För 3 år sedan fick jag en vattenläcka i badrummet. Anmälde till min dåvarande hyresvärd som struntade i att göra något åt golvet, utan stoppade bara läckan, torkade upp med varmluft och fäste tillbaka lösa upphöja klinkers som hade lossnat. Efter 4 månader av stank i lägenheten och där jag klagat skickade de hit ett företag för att kontrollera mögel. Det var mögel som jag nämnt från start.

Hela golvet byttes och nedre raden av kakelväggen. Alltså sista raden av kakel längst ned mot golvet. Tröskeln byttes också ut, men vägglistorna till dörren är kvar.

Stanken försvann. Men jag har sedan dess kunnat känna en unken lukt som blev kvar. Det finns heller ingen fungerande ventilation här då de har struntat i att kontrollera ventilation i huset. Jag behöver alltid ha torrbollar och det blir kondens på fönstren när jag duschar.

Mina kläder och hår får också en unken lukt av att vara här inne. Mina kläder kan vara nytvättade och doftar gott, för att sedan ett par dagar senare lukta unket och det känns som att det följer mig ut.

Nu till ett annat problem, när jag öppnar mina fönster för att vädra då blir lukten mer distinkt unken lukt och sticker mer i näsan. Vilket resulterar i att jag helst inte vädrar.

Jag har en ny hyresvärd nu som varit här och inspekterat ventilationen. Det visar sig att vi bara har frånluft och ingen tilluft. Så nu om ett par veckor ska dom fixa det. De ska fixa tilluft i mitt vardagsrum och kök.

Kommer det göra någon skillnad i lukten när de installerar ventilationen? Eller låter det som att det är något mer som spökar? Är rädd för att den distinkta lukten ständigt kommer vara närvarande när ventilationen installeras. (menar inte att ventilationen inte ska installeras för det är väldigt viktigt för min hälsa.)

Kan det finnas mögel kvar? Eller kan fukten här inne bildat mögel någonstans mer än badrummet?
 
BirgitS
Bättre ventilation brukar leda till bättre luft inne men det är ju rätt omöjligt att veta om just den lukt du känner beror på något som försvinner när ventilationen blir bättre.

Näsan brukar vänja sig vid mögeldoft så den doften brukar man bara känna en kort stund efter att man har kommit hem, om ens det, så det verkar inte handla om mögel.

Den nya hyresvärden verkar ju mer angelägen om huset än den tidigare så om inte ventilationen förbättrar din situation så kontakta hen igen.
 
  • Gilla
RBJ90
  • Laddar…
Noterbart är att det ska inte vara någon till-luftsventil i köket! Det ska du ha i sovrum samt vardagsrum, WC samt kök ska ha från-luft.
 
  • Gilla
RBJ90 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bättre ventilation brukar leda till bättre luft inne men det är ju rätt omöjligt att veta om just den lukt du känner beror på något som försvinner när ventilationen blir bättre.

Näsan brukar vänja sig vid mögeldoft så den doften brukar man bara känna en kort stund efter att man har kommit hem, om ens det, så det verkar inte handla om mögel.

Den nya hyresvärden verkar ju mer angelägen om huset än den tidigare så om inte ventilationen förbättrar din situation så kontakta hen igen.
Okej, ja det är svårt att veta om det är mögel kvar någonstans eller om den unkna lukten kommer av dålig ventilation. Får ta upp det med hyresvärden om det inte blir bättre. Ibland känner jag inte av lukten när jag har varit iväg några timmar. Men är jag borta i ett par dagar och sedan kommer hem känner jag den unkna lukten så fort jag kliver in. Tar några timmar att vänja sig då.
 
T TypRätt skrev:
Noterbart är att det ska inte vara någon till-luftsventil i köket! Det ska du ha i sovrum samt vardagsrum, WC samt kök ska ha från-luft.
Okej, jag antog att de ska installera tilluft där med. Kan ingenting om ventilation. Hyresvärden sade att det finns frånluft i badrummet och att de ska fixa tilluft nu och att de kommer jobba i vardagsrummet och köket. Får en ny fläkt i köket med sade han. Men vet inte i detalj vad som ska göras i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.