God kväll likasinnade!

Tänkte jag skulle presentera mig lite, jag är en nygammal medlem som köpt hus igen och då med en tom byggnad om närmare 60kvm. Då jag kommer lägga mig i, vara frågvis och gilla en massa saker här i trådarna tänkte jag att det var på sin plats att göra en liten presentation av mig. Hittade tillbaka hit via tuben och den eminenta videon Sliparebackens finsnickeri när man avhandlade handöverfräsen. Det var de tre kortaste timmarna jag upplevt någonsin 🤓.Mitt initiala träintresse har varit att bygga hus/uthus/renovera. Under pandemin började jag följa amerikanska täljare på tuben. Köpte mig ett gäng knivar o började göra tomtar o gubbar.

Åter till den tomma byggnaden. Uppvärmning med lvp o täljstenskamin. Tvåglas och lite lite isolering. För att fylla upp byggnaden så hittade jag lite köksskåp o bänkskivor på bortskänkes. Köpte ett gäng maskiner från ett dödsbo, Crafter Pelarborr, Kity Bestcombi, herkules bordssåg och en svarv(nu avyttrad). Har kompletterat upp med bandsåg från söderhällsgården (gillar allt med proveniens)
Samt byggt ett sågbord med en makita kap/gersåg.

Mitt mål är nog mest att snickra för den mentala hälsan. Älskar att se att tiden jag lägger ner skapar något bestående. Just nu är jag mest inne på att bygga något enkelt för att inte behöva fyra dammsugare, en spånsug, borstar, kvastar o skyfflar för att samla sågspån o diverse slipdamm. Det visade sig att det är en gåta inte många har löst. Det blir varken snyggt eller 100% -igt. Enkelt och effektivt är två ord som inte spelar i samma liga när det kommer till att samla in sågspån har det visat sig 😁

Jag hoppas att få många bra tips från både gamla o nya trådar.

/Kalle
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
P pkalle skrev:
God kväll likasinnade!

Tänkte jag skulle presentera mig lite, jag är en nygammal medlem som köpt hus igen och då med en tom byggnad om närmare 60kvm. Då jag kommer lägga mig i, vara frågvis och gilla en massa saker här i trådarna tänkte jag att det var på sin plats att göra en liten presentation av mig. Hittade tillbaka hit via tuben och den eminenta videon Sliparebackens finsnickeri när man avhandlade handöverfräsen. Det var de tre kortaste timmarna jag upplevt någonsin 🤓.Mitt initiala träintresse har varit att bygga hus/uthus/renovera. Under pandemin började jag följa amerikanska täljare på tuben. Köpte mig ett gäng knivar o började göra tomtar o gubbar.

Åter till den tomma byggnaden. Uppvärmning med lvp o täljstenskamin. Tvåglas och lite lite isolering. För att fylla upp byggnaden så hittade jag lite köksskåp o bänkskivor på bortskänkes. Köpte ett gäng maskiner från ett dödsbo, Crafter Pelarborr, Kity Bestcombi, herkules bordssåg och en svarv(nu avyttrad). Har kompletterat upp med bandsåg från söderhällsgården (gillar allt med proveniens)
Samt byggt ett sågbord med en makita kap/gersåg.

Mitt mål är nog mest att snickra för den mentala hälsan. Älskar att se att tiden jag lägger ner skapar något bestående. Just nu är jag mest inne på att bygga något enkelt för att inte behöva fyra dammsugare, en spånsug, borstar, kvastar o skyfflar för att samla sågspån o diverse slipdamm. Det visade sig att det är en gåta inte många har löst. Det blir varken snyggt eller 100% -igt. Enkelt och effektivt är två ord som inte spelar i samma liga när det kommer till att samla in sågspån har det visat sig 😁

Jag hoppas att få många bra tips från både gamla o nya trådar.

/Kalle
Bilder, här saknas uppenbarligen en massa bilder..
 
K kniv skrev:
Och kanske ska läggas i mer rätt forumdel
[länk]
Ah fan. Sorry. Hur flyttar jag? Eller gör nån admin det? 🤙
 
Frustrator Frustrator skrev:
Bilder, här saknas uppenbarligen en massa bilder..
Ja det kommer. Är ju så stökigt nu. Kommer aldrig bli städat iofs
 
P pkalle skrev:
Ja det kommer. Är ju så stökigt nu. Kommer aldrig bli städat iofs
Letar du upp min tråd om verkstad så kommer du se att din verkstad verkar luftig och städad tror jag ;)
 
  • Gilla
pkalle
  • Laddar…
Efter en sen semester så är jag åter i hemmet och tillbaka på arbetet. Nu kan jag ta och dela några gamla bilder från hur det började.
 
Luftigt, Stökigt o opersonligt.
 
  • Oorganiserad verkstad, arbetsbänkar, verktyg, bråte och ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat rum, kartonger överallt, vedspis, trämöbler, hyllor, rörig inredning, renoveringsprojekt, arbetsutrymme eller förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med en vedeldad kamin, verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens osminkade sanning:
 
  • Verkstad med träbearbetningsverktyg, arbetsbänkar, hyllor, oorganiserade redskap och trämaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsbänk med skruvstäd, träbearbetningsverktyg och skräp, belamrad och oorganiserad i ett upptaget garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad, verktyg, organisering, arbetsbänk, trähantverk, sågar, skruvdragare, belysning, kaos, kreativa projekt, snickeri, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Är ju trött på sågspån o damm överallt. Köpte 20 m dammsugarslang på amazon. Såg en bra lösning på tuben och skred till verket.

Å vilken jävla besvikelse. När jag drar igång dammsugaren så låter det som ett flyglarm...

Någon bättre hjälp än "korta av slangen" har jag inte fått av säljaren 🥲

Tips någon?
 
  • Verkstadsinteriör med träväggar, utsugningsslangar upphängda i taket, affischer och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du testat att koppla slangen till någon maskin eller ett munstycke för att höra om det gör skillnad?
 
Korta slangen är nog ett bra tips!
Köpte en slang i metervara på Toolab i Göteborg för många år sedan; när jag frågade säljaren om lämplig längd svarade han att Festools slangar var max sju meter. Jag köpte tre meter tror jag. Har ingen anledning att ifrågasätta uppgiften och isåfall har du nästan tre gånger så mycket utan cyklon eller dylikt.

Har idag en femmeters slang kopplad mot en centraldammsugare och cyklon och är helt nöjd med suget.
//Ronnie
 
Dheri Dheri skrev:
Har du testat att koppla slangen till någon maskin eller ett munstycke för att höra om det gör skillnad?
Ja absolut. Provat köra slangen direkt från dammsugaren oxå. Utan vare sig Cyclone eller skarvar. Visslar som värsta karnevalen i verkstan :/
 
P pkalle skrev:
Ja absolut. Provat köra slangen direkt från dammsugaren oxå. Utan vare sig Cyclone eller skarvar. Visslar som värsta karnevalen i verkstan :/
Behövde inte 20 m. Så jag kortade av den. Men ljudet är lika enerverande :/
 
P pkalle skrev:
Behövde inte 20 m. Så jag kortade av den. Men ljudet är lika enerverande :/
Nä, okey då...
Hur kort/lång är den nu då?

Ser inte vad för slags dammsugare du har mer än att den är gul men finns det ingen vettig information i manualen till sugaren?
Isåfall är kanske inte sugaren vettig...
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.