R rävlyan skrev:
Det var bara det att den typen inte frostar av utan låg till konstant 24/7 , simpel drift , får se om jag bygger in en tryckvakt för fläkt , har en som ligger i förrådet , mekat vent rätt mycket på el och styrsidan
Att det ligger på hela tiden känns inte alls effektivt. Min avfrostningsfunktion är på 5 minuter var 30'e minut, kanske borde vara nått liknande med ditt aggregat också (för att få ner energiförbrukningen). Vet inte om det är något fel på den eller att tillverkaren har tänkt helt galet med konstant förvärme för att hålla aggregatet isfritt.
 
R
S spendera skrev:
Att det ligger på hela tiden känns inte alls effektivt.
Effektivt är det ingen is , men inte ekonomiskt , aggregatet har rätt många år på nacken och allting utvecklas till det bättre
men inte mitt , det finns ingen elektronik utan bara en termostat
Får göra lite själv och inte svårt
 
Sådär! Nu är mitt heru 100 på plats och inkopplat! Inkopplingen gick fint och nu ska det bara justeras in. Passar på att byta tilluftdonen samtidigt.
Betydligt tystare än mitt gamla!
 
  • Nyinstallerad Heru 100 ventilationsenhet på trägolv i ett vindutrymme med anslutna ventilationsslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fredrik.johansson skrev:
Sådär! Nu är mitt heru 100 på plats och inkopplat! Inkopplingen gick fint och nu ska det bara justeras in. Passar på att byta tilluftdonen samtidigt.
Betydligt tystare än mitt gamla!
Ser riktigt bra ut.
Du lade inte någon markisoleringsskiva under aggregatet som vibrationsdämpare? Kanske inte behövs/är tyst i alla fall.
Var det svårt att hitta igen rören under isoleringen?
Hur har det gått med intrimningen av aggregatet? Hade du en firma eller gjorde du det själv?
 
Alig rekommenderade gummitassar istället för markskiva, så jag körde på det. Verkar fungera bra. Inget stomljud. Kom levererade med agget så jag slapp åka och jaga en enstaka markskiva.
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/vibrationsdamp-gummifot-m8bult.html
Det var inga problem att hitta rören, alla fyra kom upp i ett gemensamt schakt, så det var bara att spana var frånluftspipan gick genom taket. Har köpt en bal med lösull att fylla i runt rören istället för att försöka skära till de gamla gullfiberskivorna.
Gjorde injustering idag, hyrde in en firma, men hade jag haft en flödesmätare hade det varit simpelt att göra själv. Hade den gamla projekteringen kvar så det var bara att följa de värdena. Bytte alla tilluftdonen samtidigt så alla behövde justeras, men det var inga problem.
Inklusive rensning hade jag teknikern här en timma, men då hjälptes vi åt en del. Han nådde inte upp till taket utan stege, men det gjorde jag...
Riktigt nöjd med Alig ventilation. Snabb leverans och snabba bra svar via mail. Priserna i webbbutiken var något högre än på soliduct, men jag bad om en offert och fick ett bra pris på hela paketet, med rördelar, skruv, isolering och allt som behövdes.
 
Redigerat:
F fredrik.johansson skrev:
Sådär! Nu är mitt heru 100 på plats och inkopplat! Inkopplingen gick fint och nu ska det bara justeras in. Passar på att byta tilluftdonen samtidigt.
Betydligt tystare än mitt gamla!
Lånar tråden.

Har också ett gammalt aggregat i tvättstugan som jag skulle vilja flytta upp i kallvinden. Är du nöjd med lösningen? Hur löser man isolering kring aggregatet för att undvika kondens?

Vårt förra Heru 95 TEC (bytt 2018) i vårt förra boende samlade kondensvatten på ovansidan när det var monterat i tvättstuga.
 
Det var inget problem, det är konstruerat för att kunna stå på en kallvind.
Roterande växlare brukar inte kräva kondensavlopp heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.