1 491 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Syrénhäck - föryngring utan total nedskärning?
Behlver tips och förståelse för hur en syrénhäck kan föryngras.
Frågeställning:
- Kan en syrénkvist skjuta nya skott / grenar om den yngre delen av grenen, ink. skott är avklippta?
- Vid gallring av en syrénhäck, skjuter den mest nya skott i toppen eller även rotskott?
Vi har en gammal syrénhäck, från '78. Det är beskuren och omhändertagen bra av de gamla ägarna. Den togs ned ordentligt ca 2010, sen har den blivit vildvuxen då tidigare ägarna blev "riktigt gamla".
Häcken är på framsidan mot vägen så önskar har kvar häcken samtidigt som den föryngras. Jag har försökt gallra samt kraftigt ta ned tjocklek / bredd / höjd med häcksax. Dock upplever jag att många av stammarna då dör ut och inte skjuter nya skott samt att det inte kommit lika måna nya unga skott nere från marken som jag trodde gallringen skulle leda till.
Tackar på förhand.
Frågeställning:
- Kan en syrénkvist skjuta nya skott / grenar om den yngre delen av grenen, ink. skott är avklippta?
- Vid gallring av en syrénhäck, skjuter den mest nya skott i toppen eller även rotskott?
Vi har en gammal syrénhäck, från '78. Det är beskuren och omhändertagen bra av de gamla ägarna. Den togs ned ordentligt ca 2010, sen har den blivit vildvuxen då tidigare ägarna blev "riktigt gamla".
Häcken är på framsidan mot vägen så önskar har kvar häcken samtidigt som den föryngras. Jag har försökt gallra samt kraftigt ta ned tjocklek / bredd / höjd med häcksax. Dock upplever jag att många av stammarna då dör ut och inte skjuter nya skott samt att det inte kommit lika måna nya unga skott nere från marken som jag trodde gallringen skulle leda till.
Tackar på förhand.
Jag har försökt den metoden nu, men kapade ca. var 6:e med tanke på att jag ville ha häcken ca 6 år "hög". Men, det kanske då blir för glest för stt skjuta nya skott.Hep skrev:
Om jag kapar var annan så blir det en hög (3+ meter) häck som kommer upplevas väldigt gles och ranglig.
Tål att fortsätta att tänkas på...
Jag har tagit klippt ner en tredjedel 1dm från marken i två år nu så nästa år är alla 2cm stammar borta. Min häck har legat på 75cm-200cm hög. den skymmer utfarten när den blir för hög.
Redan första året kunde nya skott från jorden komma upp och fylla hålen som blev. Till nästa år kom många nya skott från bitarna jag lämnat kvar.
Köpte en rejäl häcksax i år som kunde ta flera decimeter länge ner och jobba mycket snabbare. Men det uppskattade inte häcken och det har inte kommit nya blad som fyller ut toppen.
En liten bit som jag rörde först i år hade nästan 1m långa i princip kala stammar och den klippte jag ner 70% av stammarna ner till 1dm. Den biten ser bäst ut just nu för det fanns så lite konkurrens för dom nya stammarna som utan problem hade kunnat bli 1m långa bara på en säsong om jag inte klippt med häcksaxen.
Hade jag inte varit rädd att häcken inte skulle överleva det så hade det rätta varit att ta motorsågen och jämna hela häcken med marken sent på vintern och sedan varit väldigt aktiv med häcksaxen så att häcken tvingades att skicka skott år sidan så att stammarna fick så mycket grenar som möjligt.
Nu har jag flera nya långa och nästan kala stammar.
Redan första året kunde nya skott från jorden komma upp och fylla hålen som blev. Till nästa år kom många nya skott från bitarna jag lämnat kvar.
Köpte en rejäl häcksax i år som kunde ta flera decimeter länge ner och jobba mycket snabbare. Men det uppskattade inte häcken och det har inte kommit nya blad som fyller ut toppen.
En liten bit som jag rörde först i år hade nästan 1m långa i princip kala stammar och den klippte jag ner 70% av stammarna ner till 1dm. Den biten ser bäst ut just nu för det fanns så lite konkurrens för dom nya stammarna som utan problem hade kunnat bli 1m långa bara på en säsong om jag inte klippt med häcksaxen.
Hade jag inte varit rädd att häcken inte skulle överleva det så hade det rätta varit att ta motorsågen och jämna hela häcken med marken sent på vintern och sedan varit väldigt aktiv med häcksaxen så att häcken tvingades att skicka skott år sidan så att stammarna fick så mycket grenar som möjligt.
Nu har jag flera nya långa och nästan kala stammar.
Mmmm... Jag känner igen mig i den beskrivningen av långa kala stammar......Mattias Andreasson skrev:Jag har tagit klippt ner en tredjedel 1dm från marken i två år nu så nästa år är alla 2cm stammar borta. Min häck har legat på 75cm-200cm hög. den skymmer utfarten när den blir för hög.
Redan första året kunde nya skott från jorden komma upp och fylla hålen som blev. Till nästa år kom många nya skott från bitarna jag lämnat kvar.
Köpte en rejäl häcksax i år som kunde ta flera decimeter länge ner och jobba mycket snabbare. Men det uppskattade inte häcken och det har inte kommit nya blad som fyller ut toppen.
En liten bit som jag rörde först i år hade nästan 1m långa i princip kala stammar och den klippte jag ner 70% av stammarna ner till 1dm. Den biten ser bäst ut just nu för det fanns så lite konkurrens för dom nya stammarna som utan problem hade kunnat bli 1m långa bara på en säsong om jag inte klippt med häcksaxen.
Hade jag inte varit rädd att häcken inte skulle överleva det så hade det rätta varit att ta motorsågen och jämna hela häcken med marken sent på vintern och sedan varit väldigt aktiv med häcksaxen så att häcken tvingades att skicka skott år sidan så att stammarna fick så mycket grenar som möjligt.
Nu har jag flera nya långa och nästan kala stammar.
Man kan också strunta i det råd jag gav, som jag bara läst om, och i stället göra som jag gjorde sist.
Jag kapade allt ett par decimeter över marken. Nästan allt, då det fanns ett antal tunna nya skott från botten som jag lämnade. Då blev buskarna maximalt upprörda och gjorde allt för att växa upp igen. Inget som skuggade de nya skotten heller. Efter ett år var det en meterhög och tät grön häck och på andra året blommade de igen. Det är vad som finns på andra sidan häcken och hur mycket du vill slippa se det som avgör.
Jag kapade allt ett par decimeter över marken. Nästan allt, då det fanns ett antal tunna nya skott från botten som jag lämnade. Då blev buskarna maximalt upprörda och gjorde allt för att växa upp igen. Inget som skuggade de nya skotten heller. Efter ett år var det en meterhög och tät grön häck och på andra året blommade de igen. Det är vad som finns på andra sidan häcken och hur mycket du vill slippa se det som avgör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 036 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 036 inlägg
När på året har du gjort detta?WestbergA skrev:Häcken är på framsidan mot vägen så önskar har kvar häcken samtidigt som den föryngras. Jag har försökt gallra samt kraftigt ta ned tjocklek / bredd / höjd med häcksax. Dock upplever jag att många av stammarna då dör ut och inte skjuter nya skott samt att det inte kommit lika måna nya unga skott nere från marken som jag trodde gallringen skulle leda till.
Om man beskär mycket långt ner på vårvintern så brukar det komma nya skott långt nerifrån medan om man beskär sommartid så satsar buskarna mer på de befintliga grenarna.
Jag har beskurit i september (tänkte Jas-perioden). Vi bor i Östersund så vårvintern för oss innebär typ maj, för snön har knappt smält innan dess.... Men då har det varit fullt upp med övriga sysslor.BirgitS skrev:
Kan du utveckla resonemanget bakom häckens beteende kring varför den satsar på det ena eller andra? Har du nån länk till att läsa någonstans? Jag känner igen mig i det du beskriver men vill förstå lite djupare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 036 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 036 inlägg
JAS-perioden är bra för mindre beskärningar eller när man vill ta bort många vattenskott på äppelträd just för att det gynnar tillväxten på befintliga grenar. Nu vet jag inte när syrener tappar blad i Östersund men sensommarbeskärningen ska ske ett tag innan bladen gulnar. Båda delarna innebär stress för buskarna och det är bättre med en påfrestning i taget.
Vårvintern har inte så mycket med snön att göra som med att saven inte ska ha börjat stiga än (alltså ett tag innan bladknopparna blir större), men jag förstår om det är svårt att beskära långt ner om det ligger en massa snö på marken. Ett alternativ är att beskära hårt vid något annat tillfälle efter det att bladen har fallit. Risken är att de avklippta topparna fryser sönder men är man ute efter att få skott långt ner så gör det ju inte så mycket.
Tyvärr inga länkar utan det är något som jag lärde mig på 90-talet när vi hade flyttat till hus.
Vårvintern har inte så mycket med snön att göra som med att saven inte ska ha börjat stiga än (alltså ett tag innan bladknopparna blir större), men jag förstår om det är svårt att beskära långt ner om det ligger en massa snö på marken. Ett alternativ är att beskära hårt vid något annat tillfälle efter det att bladen har fallit. Risken är att de avklippta topparna fryser sönder men är man ute efter att få skott långt ner så gör det ju inte så mycket.
Tyvärr inga länkar utan det är något som jag lärde mig på 90-talet när vi hade flyttat till hus.
Tackar för infon / reflektionerna oavsett. Kanske får bli en ny taktik kommande år helt enkelt.BirgitS skrev:JAS-perioden är bra för mindre beskärningar eller när man vill ta bort många vattenskott på äppelträd just för att det gynnar tillväxten på befintliga grenar. Nu vet jag inte när syrener tappar blad i Östersund men sensommarbeskärningen ska ske ett tag innan bladen gulnar. Båda delarna innebär stress för buskarna och det är bättre med en påfrestning i taget.
Vårvintern har inte så mycket med snön att göra som med att saven inte ska ha börjat stiga än (alltså ett tag innan bladknopparna blir större), men jag förstår om det är svårt att beskära långt ner om det ligger en massa snö på marken. Ett alternativ är att beskära hårt vid något annat tillfälle efter det att bladen har fallit. Risken är att de avklippta topparna fryser sönder men är man ute efter att få skott långt ner så gör det ju inte så mycket.
Tyvärr inga länkar utan det är något som jag lärde mig på 90-talet när vi hade flyttat till hus.
Sensommaren - Bladen gulnar / vissnar nog inte bort förrän bortåt (sent) oktober, bor nära Storsjön som agerar som lokalt värmelaget.
Klipp halva häcken vid marken och sköt sedan om de nya skotten dvs klipp hårt varje år för sitt de ska få fler grenar.
Resten av häcken kan du antingen låta vara eller fortsätta kapa grövsta stammarna. Kapar du stammar så sätt en bit röd eltejp runt stam så att du ser var du måste beskära nästa år.
När första halvan kommit upp i rimlig nivå så härja loss totalt på den andra och ta bort allt grovt.
Resten av häcken kan du antingen låta vara eller fortsätta kapa grövsta stammarna. Kapar du stammar så sätt en bit röd eltejp runt stam så att du ser var du måste beskära nästa år.
När första halvan kommit upp i rimlig nivå så härja loss totalt på den andra och ta bort allt grovt.
Produkter som diskuteras i tråden