Håller på att bygga hus, mitt tredje hus, men första nyproduktionen.
I torsdags och fredags (dvs 2-3 dagar sedan) la markentreprenören på "matjord" på det som ska bli gräsmatta. Men jag är mycket tveksam om det verkligen ska se ut så här och vara så här hårt.

Det var förvisso rätt blött när han la på jorden och jämnade ut det, men det är ju ett extremt arbete att försöka rugga ytan så att inte gräsfröna blåser eller flyter iväg vid minsta oväder. 500 kvadratmeter tar ju sin lilla tid...

Vad säger den samlade expertisen i den här gruppen?
 
Var är matjorden?
Har de jämnat ut med något för att lägga på matjord senare?
/W
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Var är matjorden?
Har de jämnat ut med något för att lägga på matjord senare?
/W
Nej, detta ska vara "matjorden". Första gången körde de hem efter att de jämnat till, så de fick åka tillbaka denna veckan för att lägga på "matjorden".
 
E Evald1 skrev:
Nej, detta ska vara "matjorden". Första gången körde de hem efter att de jämnat till, så de fick åka tillbaka denna veckan för att lägga på "matjorden".
Hej
De måste missuppfattat något, ring och kolla.
Det där är ju inte matjord.

/W
 
  • Gilla
enoch85 och 2 till
  • Laddar…
Så här såg det ut i torsdags när det var nylagt.
Det inringade området är där filmen tre dagar senare är inspelad.
Jag får ringa chefen på företaget på måndag.
 
  • Ett lerigt byggarbetsområde med en pool, hus och träd i bakgrunden, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelleplutt78
Så här såg det ut nu i våras när vi fick på jord...bättre att lägga det lite lösare annars blir det stenhårt när det regnar. Vi körde gallervält både före och efter sådd. Nu har vi en riktig kanonmatta!
 
  • Vägarbete i progress, asfalterad väg mot grus, viss vegetation, parkerad släpvagn, molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har fått siltig jord från som har skrapats ihop vid något bygge. Den var troligen delvis en matjord där den låg. Det som ska läggas på är istället en anläggningsjord avsedd för gräsmattesådd. Alltså en jord med en högre mullhalt än denna.

Förvisso går det att så i denna också och efter ett år blir det gräsmatta av detta också. Men det går så mycket enklare att etablera gräsmattan de första veckorna med en högre mullhalt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har fått siltig jord från som har skrapats ihop vid något bygge. Den var troligen delvis en matjord där den låg. Det som ska läggas på är istället en anläggningsjord avsedd för gräsmattesådd. Alltså en jord med en högre mullhalt än denna.

Förvisso går det att så i denna också och efter ett år blir det gräsmatta av detta också. Men det går så mycket enklare att etablera gräsmattan de första veckorna med en högre mullhalt.
Tack Claes!
Har du någon uppfattning rimlig prisskillnad på den här jorden och "riktig" anläggningsjord som jag borde fått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.