Ovädret Hans har slagit till över stora delar av landet och många riskerar att få översvämning vid huset. Här har du en checklista och viktig information om översvämningar och vad du ska göra om du fått översvämning i eller vid huset.

Du kan läsa artikeln här: Checklista översvämning
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MrJay
Back….ventil 😋
 
Inget avlopp, inget problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Kanske hellre en höfläkt än byggfläkt? Det är väl luftomväxling som gäller hellre än värme (på sommaren).
 
Man kan ju börja redan när man köper hus, jag valde ett hus som garanterat inte skulle ha problem med vatten. Hus i svackor och längs med vattendrag innebär ju risker. Flera grannar har vid kraftiga regn fått in vatten, men jag hade aldrig byggt på de tomterna utan att vattensäkra först. De risker som fanns på min tomt har jag byggt bort. Extremväder planerar man för hela tiden, exempelvis tar ned träd som riskerar att falla, håller efter dränering osv.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Dett är mycket vatten i svartån har jag hört...
 
C
Inte bara Svartån, riktigt illa på flera ställen i regionen. Här har ån förvandlats till sjö, men som tur är inga byggnader som drabbats. Skönt att bo på en rejäl höjd...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Att stänga av strömmen med huvudbrytaren gör ju att pumparna inte går, hur tänkte ni där?
Annars finns det pumpar i detta hushållet som klarar syndafloden 😎

En bild på en Rule-Mate automatisk länspump i ett avloppshål med grönt slang och röda kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En länspump I spygattet i källarentren (alla golvbrunnar och alla stuprännor är ihopkopplade via stora rensbrunnar och senaste regnet trängde det upp vatten i brunnarna).

Trädgårdsutrustning, vattenpumpar, sladdar, slangenippel, BlackLine, GARDENA, UNIROC, utomhus, gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VONROC:en med inbyggd flottör ska ner i en av brunnarna och säkerställa att det aldrig kan bli översvämning igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.