Jag ska sätta plank på väggarna och vitlasera dessa, men hur gör jag lättast vid eluttagen för att få ett fint runt hål på rätt ställe?

Tips och ideer?

Tomas
 
förslagsvis använda en dosfräs för apparatdosa och kopplingsdosa.
 
Och hamnar hålet i skarven mellan två brädor så använder du förslagsvis en sticksåg och sågar ur de båda halvcirklarna innan bräderna monteras.
 
TomasB skrev:
Jag ska sätta plank på väggarna och vitlasera dessa, men hur gör jag lättast vid eluttagen för att få ett fint runt hål på rätt ställe?

Tips och ideer?

Tomas
Det bästa är om plankan kommer direkt över dosan, då är det bara att ha en dosfräs och fräsa ur. Troligtvis blir det 2 plankor över en dosa (om du förstår mig). Då är det bara att använda "kaninpicken". För att få till centrum på dosan kan du använda ett doslock som du gör ett hål i och trycker igenom spetsen på en tuschpenna, sedan är det bara att passa in brädan och du får ett märke.

Finns flera sätt att lösa detta på bara till att vara lite påhittig.
 
Tvinga ihop brädorna med skruvtving och använd dosfräs. Med sticksågen blir hålet aldrig runt.

Protte
 
Vilket det ju inte heller behöver bli, springan täcks ju över av uttaget eller brytaren eller vad man nu har.
 
Jag har provat båda metoterna och det finns ingen tvekan vad jag anser blir bättre och enklare och vad som går fortare.

Protte
 
Okej. Jag har aldrig haft problem med att såga tajt nog (snusdosa är en bra mall), så slutresultatet blir lika bra. Men det är möjligt att det går fortare, jag har inte upplevt det så. Snarare tycker jag att mätningen för centrum på dosan tar längre tid än det gör att ögonmåtta ut en halvcirkel när man håller brädan mot väggen. Men det är säkert en vanesak.
 
Spikade panel i taket med två takdosor.
Måttade med en kapbit, körde dosborren som protte, provade att det vart bra och sedan på de riktiga plankorna.
fasade av bå baksidan så det skulle vara lättare att få dit panelen.
HAr 2 mm runt varje takdosa. vart kanoners.

//Sture
 
jon_h skrev:
Okej. Jag har aldrig haft problem med att såga tajt nog (snusdosa är en bra mall), .
Nu så snusar jag inte så då går det inte så bra med sticksåg.

Protte
 
Enda skälet till att jag snusar. ;)
 
Jag har provat båda metoderna, och båda fungerar bra. Jag valde att köra vidare med dosfräs eftersom jag inte kom överens med den lånade AEG sticksågen.

Ett tips: Hole-in-one fungerar inte med tillräcklig precision för 22mm råspont!

Ett tips till: Om det är spontat virke, bör du vänta med att spika fast några brädor, så att du kan vika in 4-6 brädor över dosan. (Begripligt?)
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Ett tips till: Om det är spontat virke, bör du vänta med att spika fast några brädor, så att du kan vika in 4-6 brädor över dosan. (Begripligt?)
Jodå, efter 10 sekunder tomgång (eller varmkörning kanske... ;) ) i hjärnan.
Förstår nu precis hur du menar. :D

Är det "mitt" i en bräda tycker jag en dosfräs verkar enklast och är hålet över två brädor verkar stickisen enklast, men då får jag väl åka och köpa en snusdosa då, bara för att kunna göra jobbet.
Vad använder du för sort Jon, så kan jag PMa dig att du har en gratis osprättad dosa att hämta efteråt ;)
 
Nu får jag vara lite Off Topic:
Det lär vara så att lock till snusdosor passar perfekt som linsskydd till gamla Hasselbladare. De var någon fotointresserad japan som besökte Sverige, Hasselbladarens hemland, och förvånades över att kameran var så vanlig i Sverige att det låg borttappade linsskydd överallt på gatorna..
 
ja du vet:
vissa föds med silversked, i sverige föds vi med hasselbladare!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.