Hej!

Vill ha lite råd!

Vi ska byta ut våra direktverkande element på ovanvåningen mot vattenburna. Huset är byggt 1995 men i lite gammal stil - tänk 1920-tal / New England.

Merkostnaden för sektionsradiatorer är 3000 kr. Elementen står framför fönstrena där vi tyvärr har lite kallras från tilluftsventiler.

Ska jag välja sektionsradiatorer eller panelradiatorer? Vad tycker ni och varför?
 
Passar det med huset i övrigt är sektionsradiatorer snyggare.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad är det för typ av radiatorer på markplanet?
 
H Hans G2 skrev:
Passar det med huset i övrigt är sektionsradiatorer snyggare.
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för typ av radiatorer på markplanet?
På markplan har vi golvvärme
 
Vad som är snyggast är en smaksak, jag tycker inte att några radiatorer är snygga men inte heller något som stör mig. Dom sitter där dom sitter för att hålla en behaglig inomhustemperatur. Dimensionera hela installationen inklusive koppel, rörkopplingar rör, termostater m m. Räkna på kostnader för olika alternativ och välj därefter lösning. Mer komplicerad rördragning ökar tiden för installationen. Stora radiatorer är tunga, tänk igenom olika alternativ för infästning i väggarna. Ska det vara 1-rör eller 2-rör? Var ska rören dras? Rördragningen kan bli fulare och störa mer än radiatorerna. 1-rör kan bli mer diskret än 2-rör men radiatorerna blir större mot slutet av 1-rörslingorna, radiatorerna blir då dyrare men rördragningen lite enklare och billigare. Hur hög skall framledningstemperaturen vara vid DUT? Lägre framledningstemperatur ger högre verkningsgrad för värmepumpen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B Baoa skrev:
På markplan har vi golvvärme
Vad är det för "panna" (värmepump, fjärrvärme, etc)?

Värmepump vill ha lågtemperatursystem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för "panna" (värmepump, fjärrvärme, etc)?

Värmepump vill ha lågtemperatursystem.
Det är frånluftsvärmepump.
 
Eftersom det är FLVP så är det lågtemperatursystem du måste bygga efter.

Eftersom du kommer att blanda radiatorer och golvvärme så måste det till en golvvärmeshunt som sänker framledningstemperaturen till golvvärmen eftersom framledningstemperaturen i ett lågtemperatursystem är högre än golvvärmesystem.

Sen är det en stor risk att du inte kommer att spara någon el alls när du byter från elradiatorer till vattenburna matade från befintlig FLVP.
En FLVP tar energin från frånluften samt elpatron, misstänker att FLVPn redan nu går en del på elpatron för att producera värme under vinterperioden.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Ja lite grann el sparar man under vår och höst även med den gamla typen av frånluftsvärmepump. Men eftersom huset är byggt -95 kan man också ha hunnit med att byta till den nya kraftigare typen av frånluftsvärmepump och då tjänar man i högsta grad på att det är vattenburet värmeystem även på ovanvåningen. Men överdimensionera gärna radiatorerna så att det inte krävs mer än 45-50 grader i framledningstemperatur när det är som kallast på året vid DVUT.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Sektionsradiatorer har större vattenvolym, och bör fungera bättre med lågtemp. Hjälper ju även pannan att få lite större systemvolym. Sektionsradiatorer har även en större total yta, varför andelen strålningsvärme ökar. Det är positivt om de är "exponerade" dvs inte instängda bakom möbler och elementskydd etc.

En annan viktig aspekt vi tryckte på, när jag för många år sen sålde bla "design radiatorer" som var sektionsradiatorer av rörtyp, var hygien. Radiatorer är en dammsamlare. Ingen är lätt att rengöra. Men Panelradiatorer om det är dubbel eller mer, är i praktiken helt omöjligt att rengöra. Samlar damm, samtidigt som konstruktionen bygger på att det skaps en luftström (konvektion), som hjälper till att blande det emd luften. Sektions radiatorer är också tacksamma dammsamlare, men den öppna konstruktionen gör att man kan rengöra. Detta gjorde att arkitekter och VVS konsulter föreskrev produkterna pga möjlig rengöring.
Så färgad av min förflutna så hade jag aldrig valt något annat än en Sektions radiator. (Efter golvvärme då).
Dock mycket hellre en något dyrare rör radiator en en traditionell "Lenhovda" radiator. Mjukare, snyggare och bättre.
Kombinera dem med nedan borste så är frugan lätta att övertyga om merkostnaden.

Vit elementradiator, guldlammfäll, hängare, träborste, neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja lite grann el sparar man under vår och höst även med den gamla typen av frånluftsvärmepump. Men eftersom huset är byggt -95 kan man också ha hunnit med att byta till den nya kraftigare typen av frånluftsvärmepump och då tjänar man i högsta grad på att det är vattenburet värmeystem även på ovanvåningen. Men överdimensionera gärna radiatorerna så att det inte krävs mer än 45-50 grader i framledningstemperatur när det är som kallast på året vid DVUT.
Intressant! Min värmepump är en F370 från NIBE. För svag för att helt klara ovanvåningen också utan elpatron. Men jag tänker att den får tjäna färdigt först. Sen köper jag en kraftfullare
 
Ok, ja F370 är den äldre traditionella typen av frånluftsvärmepump. Beroende på hur gammal den är finns även ett alternativ att docka en mindre luftvattenvärmepump typ monoblock på värmesystemets returledning. LVVP kommer då att värma huset och FLVP att göra varmvattnet men desto kallare det blir ute så tillför även kompressorn i F370 värme till huset och till slut även el-patronen om det behövs tillfälligtvis. Annars kanske du kan byta till en NIBE S735 nästa gång värmepumpen behöver bytas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.