Efter att ha läst jon_h:s förnämliga översikt av hur badrumsbyggande går till har jag en, förhoppningsvis, enkel fråga. Jag har för avsikt att kakla ett badrum. Som underlag tänker jag mig den nya Masterboard-skivan,som vad jag förstår är likvärdig med den dyrare minerit -skivan. Som badrummet ser ut nu är väggarna av gips med våtrumsmatta i gott skick. Frågan är då om man skulle kunna montera Masterboarden direkt på befintlig vägg. Det skulle ju förenkla en del och blir styvt och bra. Eller blir det kanske för diffusionstätt med tanke på våtrumsmattan?
 
Våtrumsmattan måste bort eftersom du inte vill ha dubbla tätskikt, och därefter kan du montera Masterboarden.
Men..om du låter gipsen sitta kvar så finns det ingen anledning till att sätta Masterboard öht, då kan du lika gärna gipsa ett till lager. Den konstruktionen är godkänd ett halvår till.
Vill du redan nu bygga enligt dom kommande reglerna så river du gipsen också, monterar kortlingar mellan de befintliga reglarna och skruvar sedan upp Masterboard eller likv.
 
Måste jag verkligen ta bort den befintliga gipsskivan för att möta de nya kraven? Får den inte vara kvar om jag tar bort plastmattan?
 
En fundering till: Har hört att det skall vara cc 300 med 8 mm Masterboard. Stämmer det och vad gäller för den tjockare varianten som väl är 10 mm? Om det är cc 300 räcker det verkligen med bara kortlingar? Har också hört att det skall vara särskild skruv till Masterboard. Är det riktigt?
 
8 mm: cc 300
10 mm: cc 400
12 mm: cc 450

Med en takhöjd på upp till 2,50 räcker 70 mm regel, och vid takhöjd på upp till 3 meter ska du ha 95 mm regel.
Det enklaste är att ställa i extra reglar mellan de befintliga, så får du cc 300. Till skruvningen fungerar spånskruv.
 
Tack för svar! Trevligt med någon som verkar veta vad han skriver om!
 
Angående Masterboard, förborra och se till att få en skruv med rillor!

mvh
Abbe
 
OK, Abbe, tips på fabrikat på skruven?
 
En som verkar funka : V/S/B (Västsvensk byggskruv AB) Mineritskruv 4,2*30 "för stål och träregel" ca 80:- för 250st

Tror vilken skruv som helst (med smalare huvud än en gipsskruv) och rillor under huvudet fungerar. Gå inte på Ljungbergs monteringsanvisningar, då spricker/krossas bara skivan...

mvh
Abbe
 
Jag monterade mina masterboard tidigare i veckan med gunnebos spånplatte skruv och det fungera utmärkt så länge man inte kom för nära kanten men i övrigt funka det utmärkt
 
OK, så gipsen måste bort... Under den verkar det vara ytterligare skivmaterial, förmodligen s k tretex tror jag det kallas, alltså någon slags mjuk träskiva. Förmodlien har badrummet renoverats en gång innan av förra ägaren - huset är byggt 1966 - och då har man tydligen gipsat direkt på tretexen. Jag antar att tretexen måste bort också, dvs det måste vara "fritt" bakom masterboarden, eller?
 
Kartongklädda skivor av gips skall inte användas står det i BKR:s regler. Om man river bort kartongen, då? ; ) Det är i pappret det kan börja växa mögel, om jag förstått saken rätt
 
Ja, tretexen ska bort. Inga träbaserade skivor för förekomma på våtrumssidan av reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.