Hej, jag har en gammal lagårdsbyggnad som är inredd som lägenhet. Jag skulle vilja bygga en altan med tak men får inte plats med en bärlina ovanför dörr och fönster. Funderar på om jag ska göra etön fristående altan intill huset eller om jag ska göra en bärlina uppepå gamla taket. Har ni några råd? Mvh Mathias
 
  • Rödlackerat trähus, plåttak, fönster, skogsbakgrund, soligt, oarbetad mark förgrund, spade lutad mot hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött trähus med vita fönsterkarmar, omgivet av gröna växter under en grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dwt finns nog bara 2 sätt för dig Nummer 1 att höja det befintliga taket så det blir nerförsbacke utåt. ställer till det rejält med jobb att lyfta det med takstolar och annat. Nummer 2 Att sätta en 150 mm hängränna där plåten slutar nu och bygga din alltan med tak som lutar in mot huset. Då kan du få takhöjd på alltanen Det med så grov ränna är för att det blir mycket vatten när en större skur kommer.
 
Tackar, jo lurigt. Då vi bor i Norrland blir det nog ganska mycket snö i alt 2.
 
Hade plockat bort plåt taket och bygga vidare från takstolar och gjort på de viset , kommer bli bäst så då,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.