Måste väl finnas ngt annat som en 7åring kan leka med på dagarna än att fylla i K10 lr daytrada.. Men visst, jag tycker vinsten ska beskattas som en inkomst. Får be hans arbgiv jämka på skatten bara
 
H Huaooja skrev:
En Aktieutdelning beskattas 20%.
Annan Inkomst beskattas runt drygt 30%.
En aktieutdelning beskattas 30% av vinsten eller 24% av hela beloppet om man inte vet anskaffningsvärdet. 20% på aktier gäller typ aktier i eget fåmansbolag och ett väldigt begränsat belopp per år; motsvarande för inkomst av tjänst beskattas ju 0% för små belopp...
 
H Huaooja skrev:
När Nordbanken ”ställde till det” så va det vi skattebetalare som gick in med 63miljarder och räddade banken.
När storägaren staten ställt till det med statlig styrning av banken så får huvudägaren staten betala.

Vad menas med att banken räddas när storägaren får öppna plånboken och göra nyemission?

H Huaooja skrev:
På vilket sätt ställer statens beskattning till det för banker? Aktieägarna för ju t om rabatterad skatt av staten vid aktieutdelning
Våra 4 största bankers enorma vinster år efter år visar väl snarare att staten inte ställer till det för dom genom sina skatter
Staten ställde till det rejält genom att ha fast växelkurs och inte föra en politik som var anpassad för fast växelkurs, utan utan drev en politik som ledde till en övervärderad valuta. Och som sedan Riksbanken tvingades "försvara" med hög ränta, som skadade näringslivet rejält, och som ledde till stora kreditförluster.

Det rimliga hade varit att staten betalat skadestånd till banker och företag för de skador den ställt till med.
Det gjordes däremot inte.
 
Flyktsoda Flyktsoda skrev:
Det är bra, jag har också bra erfarenheter av SEB. Sen ska jag ge ett tips, man behöver inte slaviskt uppge allt som drar ner kalkylen. Visst kan de "se saker" om de ger sig fan på det, men det gör de oftast inte. De nöjer sig med att kalkylen ser bra ut. Som exempel: jag har fem barn och en arbetslös sambo. Men jag har en rätt bra lön och vi har god ekonomi. Hos bankens kalkyl hade varje barn minskat låneutrymmet med ca 400 000 kr, arbetslös sambo ska vi inte ens prata om (jag ska dock tillägga att det är enklare att trolla bort en sambo än en make/maka, men som nån annan användare var inne på här förut så kan man ju faktiskt separera från sin maka även om skilsmässan inte hunnit igenom på pappret osv... och om ni har ett barn och har "separerat" så har du ju bara 0.5 barn om barnet bor hos dig varannan vecka... om barnet bor heltid hos din "exfru" så har du 0 barn.. men kom då ihåg att inte skriva in att du betalar underhåll för det gör du givetvis inte, fast du får inte heller barnbidrag i såna fall i kalkylen för i såna fall ser det konstigt ut :) ).

När jag sökte bolånelöfte så fyllde jag i ett barn och en vuxen (jag). Innan vän av ordning börjar orera om att "det är bedrägeri!", "så får man inte göra!" så säger jag nej, det är inte bedrägeri (jag är jurist så jag vet), nej banken kommer inte kasta ut mig och kräva att jag löser lånet på studs för att jag har fler än ett barn. Jag vet själv med mig att jag klarar ekonomin som lånet medför. Jag har inte heller så stora omkostnader för mat, uteluncher, resor, och allt som Konsumentverket/bankerna räknar med. Banken är intresserad av att kalkylen går ihop där och då enligt deras givna mall. De har varken mandat eller intresse av att nagelfara folks liv. Jag har också fyllt i att jag inte har CSN-lån (trots att jag har ca 90 000 kr i CSN-skuld). Sen, trots att det syns på vissa bankers kreditupplysning att jag faktiskt har CSN-lån, så har det ändå inte belastat kalkylen hos dem..! De verkar alltså se igenom fingrarna angående det, alternativt så kollar de inte noga på UC-kopian.

När man skriver sånt här som jag skrev nu så blir alltid vän av ordning upprörd och menar att "man ska vara ärlig", "ärlighet varar längst" osv. Det är ren bullshit. Så länge man själv vet med sig att man klarar ekonomin. Svenskar har i allmänhet en övertro till vad myndigheter/banker/liknande har mandat för. Nä, man måste tänka själv. Bankerna älskar att låna ut pengar till folk, det är det bästa de vet, men de är ålagda att göra det enligt en viss mall vilket de är ögontjänare att uppfylla (dvs. nödvändigt ont för dem), men så fort kalkylen håller för dem så skiter de i resten.
När ansökte du om lånelöfte. För jag tänkte göra det hos SEB och har CSN lån på 313k men ska äga 10% av lägenheten resten är päronens. Men vi ska hyra ut den hur viktigt är det att jag uppger att jag har csn lån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.