Hej!

Jag ville höra om det finns någon här som möjligtvis har lite kunskap om vad som krävs för att kunna höja dessa fönster på bilden? Det ser ut att sitta en ganska tjock balk idag. Detta är en tillbyggnad på 90-talet. Finns det möjlighet att få upp fönstren och sätta dit fasta partier? Det går självklart bra med något bärande mellan partierna max 10cm. Fönsterpartiet är idag ca 2,5 m brett och ligger på ca 185cm höjd och jag önskar få upp dem till 210cm.

Tacksam för all hjälp!
 
  • Inomhusutsikt genom glasskjutdörr mot suddig trädgård, pallkragar, grönska, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar i en vind med isolering och en lampa, tycks vara under renovering eller byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inga problem att minska höjden om balken bara är 2,5m idag samt att man får in ytterligare en bärning mellan partierna. Hur hög är balken idag?
 
B bossespecial skrev:
Det är inga problem att minska höjden om balken bara är 2,5m idag samt att man får in ytterligare en bärning mellan partierna. Hur hög är balken idag?
Jag vet inte exakt just nu men skulle uppskatta nästan 30cm. I ett intilliggande rum längst med samma vägg sitter ett fönster på 210cm och vi vill gärna få upp även dessa till samma höjd. Vi har fått väldigt olika besked av olika snickare och blir lite fundersam på vad som faktiskt funkar att göra och hur man kan göra.
 
Då finns det tyvärr inte så mycket plats över för en ny balk.
Om det bara är takstolarna som ligger uppe på balken ser det ut som att du skulle kunna få in en balk på vinden och hänga upp takstolarna i denna.
Iom att balken är så hög och så kort så går det inte från bilderna förstå om det bara är upplag för takstolarna eller ej.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.