Köpte ett ställe för 2 år sedan. Står ett härbre på tomten med dåligt tak. Har försökt få någon att byta taket, men verkar mycket svårt att hitta någon som har tid eller vill göra det…

Nu satte vi dit en presenning, men insåg också att det läckt in mycket. Massa svamp m.m. Vi använder inte härbret till något, kul att bevara om det går. Men vi vill samtidigt inte lägga för mycket tid eller energi på det. Därför undrar jag nu om det är kört med tanke på mögel och/eller svampen? Vad tror ni? Om vi får på ett plåttak och det blir torrt, kommer vi bli av med svampen?
 
  • Trästrukturelement, isoleringsskum, växande svamp på trävägg, tecken på mögel och fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träväggar och tak med mögelskador, mörka fläckar, fuktproblem, en liten stol nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg och takbjälkar med fuktskador och mögel, vita utfällningar, tecken på vattenläckage, i dåligt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med skumliknande substans, tecken på vattenskada eller mögel, trasiga delar längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg inomhus med mögelskador och skumisolering längst ner nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte konstruktionen. Är det en timmerstomme som någon i senare tid har klätt in med stående bräder på insidan?
 
H heimlaga skrev:
Jag förstår inte konstruktionen. Är det en timmerstomme som någon i senare tid har klätt in med stående bräder på insidan?
Här är en äldre bild på härbret, fick inte med mig någon färsk bild på utsidan. Men kommer svamp eller något mellan stockarna typ 2 eller 3 uppifrån.

Övervåning har någon klätt om med stående brädor, varför vet jag inte. Och verkar varit så ganska länge. Nedre plan är det bara timmerväggen invändigt
 
  • Röd trästuga, torvtak, stenfot, lantlig miljö, solsken, träd, blå himmel, skuggor, traditionell arkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att riva ut innerväggarna för att se hur illa det ser ut bakom dem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Precis. Riv bort bräderna omedelbart så timran kan torka nu när ni har fått presenning på taket så det inte regnar in mer.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.