Hej, vi har en värmepump som är 12-13 gammal och började larma fel och droppa vatten. Vi har försäkring folksam villa och jag undrar om dem ska dra av en massa avskrivningar och att det bli inte lönsam att anmäla skadan.Tack
 
Är väl bara göra en anmälan, så får du svar på vad dom kan göra.
Kostar ju inget att fråga.
 
N Nannito skrev:
Hej, vi har en värmepump som är 12-13 gammal och började larma fel och droppa vatten. Vi har försäkring folksam villa och jag undrar om dem ska dra av en massa avskrivningar och att det bli inte lönsam att anmäla skadan.Tack
Skada på byggnad eller bara pumpen? Ingår pumpen i villaförsäkringen? Tveksamt och inte efter 10 år troligen
 
Från Folksams hemsida:

"Vilka åldersavdrag och vilken självrisk gäller?

Luft- eller luftvärmepumpsanläggning – två år utan åldersavdrag och sedan 15 procents avdrag per påbörjat år.

Övriga värmepumpsanläggningar – två år utan åldersavdrag och sedan 10 procents avdrag per påbörjat år.

Med Villahemsförsäkring Stor – blir åldersavdraget högst 10 000 kronor, så länge anläggningen inte är helt avskriven enligt ovan (efter nio påbörjade år för luft- eller luftvärmepumpsanläggning och efter tolv påbörjade år för övriga anläggningar). Åldersavdraget gäller både vid byte och reparation av anläggningen."

-------

Så om den är 12-13 år gammal är den alltså helt avskriven, och därmed inte värt att anmäla skadan.
 
Fairlane
Vad menar ens Folksam med "Luft- eller luftvärmepumpsanläggning"?

Till TS så är väl rekommendationen att kolla med Folksam. Vad är det värsta som kan hända?
Sen kanske det går och är värt att laga, beror väl lite på vad det är för värmepump, luft-luft, luft-vatten, bergvärme etc.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Precis, t.ex. en bergvärmepump kan med byte av en läckande växelventil leva i 5-10 år ytterligare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Till TS så är väl rekommendationen att kolla med Folksam. Vad är det värsta som kan hända?
Tja, man kan torkas, köras genom en kvarn och säljas som möbelstoppning. Och det vore ju inte särskilt trevligt.

Men nu tror jag inte att Folksam går så långt om allt man gör är frågar. Blir väl att de avslår ersättning med hänvisning till villkoren som går att hitta på deras hemsida.
 
H
N Nannito skrev:
Hej, vi har en värmepump som är 12-13 gammal och började larma fel och droppa vatten. Vi har försäkring folksam villa och jag undrar om dem ska dra av en massa avskrivningar och att det bli inte lönsam att anmäla skadan.Tack
Är det på värmesidan som det läcker eller varmvatten sidan. Kolla om vattenmätaren står stilla. Är det på vattensidan så gissar jag att det är hål i varmvattenberedaren. Då är det ej försvarbart att lag den pga åldern.
 
H H-Thomasson skrev:
Är det på värmesidan som det läcker eller varmvatten sidan. Kolla om vattenmätaren står stilla. Är det på vattensidan så gissar jag att det är hål i varmvattenberedaren. Då är det ej försvarbart att lag den pga åldern.
Tack för svaret trycket är på noll och när jag försöka fylla tanken med lite vatten för att öka trycket då börja tanken på framsidan underifrån droppa vatten ett tag sedan sluta. Kan värmepumpen gå med noll tryck? Tack
 
H
N Nannito skrev:
Tack för svaret trycket är på noll och när jag försöka fylla tanken med lite vatten för att öka trycket då börja tanken på framsidan underifrån droppa vatten ett tag sedan sluta. Kan värmepumpen gå med noll tryck? Tack
Då är problemet på värmesidan. Nej den kan inte gå med 0 tryck. Du förstör cirkulatiomspumpen samt får tex hp larm på värmepumpen.
 
Fairlane
Vad är det för värmepump?
Jag har strukit luft/luft, men i övrigt?

Kanske bra att skriva märke och modell så kanske någon har ett bra tips på vad felet kan vara, vilket kan påverka beslut?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för värmepump?
Jag har strukit luft/luft, men i övrigt?

Kanske bra att skriva märke och modell så kanske någon har ett bra tips på vad felet kan vara, vilket kan påverka beslut?
Tack och den är comfortzone ce65. När jag påfyllt den från ventilen då trycket går upp samtidigt börjar droppa vatten från under tanken Ien kortid. värmepumpen går nu och trycket på noll. Jag vet inte om värmepumpen orker producera värme under vintet med noll i tryck?
 
N Nannito skrev:
Tack och den är comfortzone ce65. När jag påfyllt den från ventilen då trycket går upp samtidigt börjar droppa vatten från under tanken Ien kortid. värmepumpen går nu och trycket på noll. Jag vet inte om värmepumpen orker producera värme under vintet med noll i tryck?
Hej. Vi byta VP men det är långa levtentörtider på dem. Jag under om det är möjligt att sätta rumtemperaturen på 16-18grader och sänka varmvattnet till 40grader, för att Elpatronen ska inte komma ihång . Vi kan lämn huset tomt av folk under hela vinter och vi ska se till huset av granner dagligen .
 
Fairlane
Varmvatten på 40 grader är väl ingen höjdare med tanke på legionella.
Övriga frågor har jag inget svar på tyvärr, men nu vet vi iallafall en frånluftsvärmepump, så kanske någon annan kan bidra med information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.