Hej!

Jag är i ett hus från -39 med flera massiva dörrar som för mig tyckts vara täckta med masonitskiva. Så jag satte stämjärnet i en av dom - men möttes inte av masonit utan av starkt fastsatt plywood och omålat undertill (se bilder). Plywoodskivan är spikad i hörnen. Kan det fortsatt vara en träskiva man satt för omålade dörrspeglar eller gjordes såna här "färdiga" släta dörrar med plywood så att jsg inte har mycket att finna om jag fortsätter bända? Jag ser bara ett lager färg på dörren även utanför skivan.
Beige yta med skarpa linjer, nitar och små ojämnheter eller skräp. Närbild på en strukturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr ligger ner, dörrhandtag, verktyg, plastback, inomhus, renovering pågår, trästolar, soligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hand avlägsnar skadat trästycke från en vit strukturerad yta, träspån och damm synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller splittrat trästycke; tänger, verktyg och träyta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
År nog mer för kosmetiskans skull , ev att det förstärker dörrens vridning. och stabilitet.
 
Tack för svar! Så du tror inte det finns dörrspeglar där under?
 
Det gjorde dörrar som såg ut så där under en period.
 
S
Antagligen är dörrarna byggda så där eller så har man ersatt speglarna med det du huggit fram.
 
Tack för svaren! Jag kunde inte hålla mig utan hackade lite till och mot mitten av dörren var det bara ihåligt under plywooden, ner till skivan på motsatta dörrsidan. Så tyvärr har jag förstört hörnet på en dörr i jakt på speglar som inte fanns. Men lite visare blev jag och kanske kan det rädda någon annan :)
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
B bjorn_a skrev:
Tack för svaren! Jag kunde inte hålla mig utan hackade lite till och mot mitten av dörren var det bara ihåligt under plywooden, ner till skivan på motsatta dörrsidan. Så tyvärr har jag förstört hörnet på en dörr i jakt på speglar som inte fanns. Men lite visare blev jag och kanske kan det rädda någon annan :)
Trästycke med skada, hål, slinter och finger som pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enklaste torde vara att titta på sidorna av dörren för att se om det är en spegeldörr samt ungefär hur speglarna sitter.
Trädörrkarm med spår efter borttagen gångjärn, slitage, synligt trä, delvis målad, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörrkarm med färg som flagar av, behöver underhåll eller målning. Bakgrund suddig, detaljfokus på skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild av träkant med skador, repor och slitage, möjligtvis en dörrkarm eller möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tensiden och 5 till
  • Laddar…
Jag har rivit dörrar som ser ut sådär där det inte fanns speglar under skivan. De var från 1957.
 
  • Gilla
bjorn_a
  • Laddar…
Kan förstå om det finns tappar i över- och nederkant på dörrar utan speglar men vilken funktion har isåfall tappar mitt i mellan på andra dörrar :thinking:
 
Lill72 Lill72 skrev:
Kan förstå om det finns tappar i över- och nederkant på dörrar utan speglar men vilken funktion har isåfall tappar mitt i mellan på andra dörrar :thinking:
att göra dörren lite stadigare, oavsett spegel eller inte.
 
Okej, så nån slags massivt ramverk på insidan utan speglar och nån typ av beklädnad på utsidan.
Bra att veta så man inte tror man fyndat en igenspikad spegeldörr men får något helt annat.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Räcker att man knackar på den för att höra om den är "massiv"
 
B bjorn_a skrev:
Tack för svaren! Jag kunde inte hålla mig utan hackade lite till och mot mitten av dörren var det bara ihåligt under plywooden, ner till skivan på motsatta dörrsidan. Så tyvärr har jag förstört hörnet på en dörr i jakt på speglar som inte fanns. Men lite visare blev jag och kanske kan det rädda någon annan :)
Tack för infon, vi har exakt likadana dörrar och hoppades också på spegeldörrar under så du räddade oss från att ha sönder dörrarna. :) Nu funderar vi på att ta gångjärnen och försöka hitta spegeldörrar som kan passa i karmen, om man kan göra så.
 
BirgitS
L LantisElvira skrev:
Tack för infon, vi har exakt likadana dörrar och hoppades också på spegeldörrar under så du räddade oss från att ha sönder dörrarna. :) Nu funderar vi på att ta gångjärnen och försöka hitta spegeldörrar som kan passa i karmen, om man kan göra så.
Välkommen till forumet!

Om det gäller dörrar från slutet av 30-talet så är det osannolikt med spegeldörrar eftersom de var väldigt omoderna då.

Dörrar från tidigt 1900-tal har ingen standardiserad storlek så det kan vara väldigt besvärligt att hitta en dörr av samma storlek som den du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.