Vad är vital cellulosaisolering? Skivor eller lösull? Var finns det att köpa??
 
Jag upprepar vad jag tidigare skrivit: för att stoppa vinden samt få ett bra inomhusklimat: lerklining. Det finns kurser på Skansen om man vill göra det själv. Bra meterial i hygroskopisk synvinkel, sluter tätt på ojämnt, vint och skevt underlag
 
Behöver man isolera innerväggar, och i så fall varför?
 
Inte för värme, men för ljud möjligtvis. Diffusionsspärr sätter man inte, och fuktproblematiken finns inte. Man kan välja vilken isoleringstyp man vill, men det finns inga nackdelar alls med mineralull i det här fallet. Annat än att det kanske känns fel i ett gammalt hus.

Förvirrad tråd för övrigt, folk verkar diskutera innerväggar och ytterväggar om vartannat.
 
Om man ska vara lite originell så kan kan man fylla innerväggen med äggkartonger men glöm inte att plocka ur äggen först :). Vad är det för fel på vanliga isolerskivor typ Gullfiber? Isolerskivorna har man för att inte innerväggen ska låta som en bongatrumma om man råkar slå på väggen samt att man kanske inte vill höra vad som försigår på andra sidan väggen.
 
Vad tror ni om att fylla en innevägg med lecakulor? Det borde både vara ljuddämpande, relativt fuktsäkert och mössen kan glömma att springa i väggen! :)

/Pontus
 
Fast lite bökigt att få dit kanske.
 
Men det blir en liten rolig surprise för kommande generationer som vill riva ens fina vägg! :D
 
Sommartorparn skrev:
Behöver man isolera innerväggar, och i så fall varför?
Man kan isolera mellanvägar för... Ljudisolering eller brandsektionera vissa väggar...Blåsull är ett bra ekologiskt alternativ i gamla hus som behöver andas utan plastfilmer eller dyl.
 
För att vara petig, plastfilmer han man inte heller i mellanväggar i nya hus. Och inga hus behöver "andas" genom mellanväggarna (möjligtvis undantaget om man har ett våtrum med taskigt tätskikt på ena sidan dårå).
 
Stenull då? Återigen ett nytt material men fungerar bra som både ljud och brandisolering!
 
Vi har använt både linull, ekofiber och vital cellullosaisolering.

Jag tror att Vital och ekofiber har liknande egenskaper - Vital säljs dock i skivor vilket vi tyckte var lättare och framför allt dammfritt att hantera. Vital är mycket lättare att jobba med än linull efter som den går lätt att såga itu.
Den skall också motverka mögelbildning. Jag tror dessutom att Vital inte är återvunnet papper - men att ekofiber är det.

Vi köpte via K-rauta i Luleå - 90:- m2 för 10 cm tjocklek, men då tillkom frakt på 800:- för 70 m2 samt utkörning till huset 600:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.