G Greger_08 skrev:
Tycker det är dags för ett standardiseringsorgan att styra upp bilindustrin så jag kan få sitta ensam halvt medvetslös i baksätet på min egen bil på väg hem från krogen inom min livstid klockan tickar..
Hur långt iväg kan man vara med funktionen där du styr bilen via mobilen? När det är dags att köra hem kan frugan köra dig hemifrån bingen med telefonen ju.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Restvärde är klart svårt att räkna på, Tesla model Y ligger bra till och verkar bara tappa runt 5% per år vid 1500mil/år. Men du sparar en hiskelig massa bara på bränsle och skatt
Om inte Elon dumpar priset plötsligt med 150k.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I en ID-bil? Jag tycker dels att den funkar väldigt bra, dels är min defaultinställning av, inte på.
Ja en id3. Ett annat problem är att om det är minsta lilla dimma så försvinner alla sensorer fram inkl kameran så det lyser gult på hela lilla skärmen. Det har det inte gjort på någon annan bil alls.
 
E enoch85 skrev:
1. Ägt en elbil senaste 2 åren?
Ja, en hybrid (Passat GTE) och en elbil (Zoe) samt nu på semestern hyrt en Tesla3 i 10 dagar.
E enoch85 skrev:
Min egen teori är att ni röker alldeles för mycket joints, klär er i hippie kläder, och tror att jorden är platt. Till er säger jag; vakna, det är 2023! Alternativt tittar ni avundsjukt på de som har ekonomi för inköp av elbil (det har inte ni), och gör allt för att försvara varför det är såååå himla bra med att köra fossilt.
Jag skulle nog ha råd med en Tesla, men har inte prioriterat så. Är lite sugen på en. Vad gäller ID bilarna så har jag kollegor som har dem. Och jag har haft en nyare golf (med väldigt få knappar) som lånebil och en Cupra (med väldigt få knappar) som hyrbil. Så har inte kört massor, men tillräckligt för att veta att jag INTE gillar att man tar bort knapparna.

Jag röker inte nånting alls. Har inget emot hippiekläder, men är inte klädd så själv. Kör fossila bilar också. Men så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E
R Robert-san01 skrev:
Inte när jag kör till vardags. Jag klarar 65-70mil på en laddning.

Men det är ett ständigt planerande för att sköta laddningen då jag inte laddar hemma.
Då förstår jag din frustration. Att inte ha laddning hemma lär vara väldigt drygt om man inte har en laddare runt hörnet som är ledig 90% av tiden.

Då blir min nästa fråga, varför har du inte laddning hemma - bor du inte i hus?
 
E enoch85 skrev:
Då förstår jag din frustration. Att inte ha laddning hemma lär vara väldigt drygt om man inte har en laddare runt hörnet som är ledig 90% av tiden.

Då blir min nästa fråga, varför har du inte laddning hemma - bor du inte i hus?
Jag har gratis laddning på jobbet och på Ionity.

Har nästan laddare runt hörnet. Har bara 12km till jobbet och tillgång till laddare 24/7.
 
Kan även tillägga att jag både får installera en laddare själv om jag vill och få ut en laddare nästan gratis för prov om jag skulle känna för det.

Tror jag har både en Garo Enity och en Huawei laddare liggande på kontoret.
 
E
J JohanLun skrev:
Ja, en hybrid (Passat GTE) och en elbil (Zoe) samt nu på semestern hyrt en Tesla3 i 10 dagar.

Jag skulle nog ha råd med en Tesla, men har inte prioriterat så. Är lite sugen på en. Vad gäller ID bilarna så har jag kollegor som har dem. Och jag har haft en nyare golf (med väldigt få knappar) som lånebil och en Cupra (med väldigt få knappar) som hyrbil. Så har inte kört massor, men tillräckligt för att veta att jag INTE gillar att man tar bort knapparna.

Jag röker inte nånting alls. Har inget emot hippiekläder, men är inte klädd så själv. Kör fossila bilar också. Men så lite som möjligt.
Haha, ett precist svar på ett konservativt och generalisera de påstående. 10 poäng.

Vissa bilar är inte för alla, och det du beskriver hade ju lika gärna kunnat vara en fossilbil. Det kallas "utveckling" I guess.
 
E
R Robert-san01 skrev:
Kan även tillägga att jag både får installera en laddare själv om jag vill och få ut en laddare nästan gratis för prov om jag skulle känna för det.

Tror jag har både en Garo Enity och en Huawei laddare liggande på kontoret.
Ja, men då ser jag inte problemet. Speciellt inte med den räckvidden.

Planera på resor?! Plottar inte bilen ut var du ska ladda om du knappar in en destination? Trodde det var standard! Körde själv ca 3500 km genom Europa och tillbaka utan att tänka på laddning en enda gång., ärligt talat.
 
E enoch85 skrev:
Ja, men då ser jag inte problemet. Speciellt inte med den räckvidden.

Planera på resor?! Plottar inte bilen ut var du ska ladda om du knappar in en destination? Trodde det var standard! Körde själv ca 3500 km genom Europa och tillbaka utan att tänka på laddning en enda gång., ärligt talat.
Den planerar laddningen men du kanske inte vill stanna kl 1030 och sedan igen för lunch kl 12. Eller middag kl 15 eller 19 för att det passar att ladda då.

Körde Sth-Prag i somras via Berlin och Hamburg och man vill inte börja dagen med att ladda. Bilarna beräknar bara till destinationen, inte för hela resan med körning runt omkring vid delmålen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
R Robert-san01 skrev:
Den planerar laddningen men du kanske inte vill stanna kl 1030 och sedan igen för lunch kl 12. Eller middag kl 15 eller 19 för att det passar att ladda då.

Körde Sth-Prag i somras via Berlin och Hamburg och man vill inte börja dagen med att ladda. Bilarna beräknar bara till destinationen, inte för hela resan med körning runt omkring vid delmålen.
Nä det är ju klart man kan se det pessimistiskt. Personligen tycker jag det är avkopplande att ladda när man åker långt. Det är ju trots allt minst 50 mil mellan stoppen, så i vilket fall som helst så kan det vara gott med en kaffe eller annat längs med vägen.
 
E enoch85 skrev:
Nä det är ju klart man kan se det pessimistiskt. Personligen tycker jag det är avkopplande att ladda när man åker långt. Det är ju trots allt minst 50 mil mellan stoppen, så i vilket fall som helst så kan det vara gott med en kaffe eller annat längs med vägen.
Vad är det för bil och vad håller du för hastighet om det är minst 50 mil mellan stoppen? Laddar du till nästan 100% och kör till nästan noll? Det låter inte som att du kör på europeiska motorvägar i +130 km/h.
 
E enoch85 skrev:
Nä det är ju klart man kan se det pessimistiskt. Personligen tycker jag det är avkopplande att ladda när man åker långt. Det är ju trots allt minst 50 mil mellan stoppen, så i vilket fall som helst så kan det vara gott med en kaffe eller annat längs med vägen.
Och det är ju just det som är problemet. 5-6h blir ofta fel så det blir dubbla stop.

Det är inte heller alltid man är så sugen på Donken eller korv på OKQ8.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Vad är det för bil och vad håller du för hastighet om det är minst 50 mil mellan stoppen? Laddar du till nästan 100% och kör till nästan noll? Det låter inte som att du kör på europeiska motorvägar i +130 km/h.
Hur långt är ett snöre?

Kör du Autobahn hela sträckan så är det väl självklart att vilken bil som helst inte kommer lika långt.

Jag kör ofta mellan Lund och Västerås/Eskilstuna, där kan man ju välja mindre vägar i Småland, och sen upp via Katrineholm, eller så kan man köra E4 eller motsvarande i princip hela vägen. Beroende på val kommer du olika långt. Mitt rekord är detta, mest för att testa, utan att ladda.

För att svara på frågan, Tesla Model 3 Long Range 2022.
 
  • Bild av skärm visar reseinformation, batteristatus på 0,6%, sannolikt från en elbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
R Robert-san01 skrev:
Och det är ju just det som är problemet. 5-6h blir ofta fel så det blir dubbla stop.

Det är inte heller alltid man är så sugen på Donken eller korv på OKQ8.
Avnjut ett avsnitt av din favoritserie då om du inte känner för att äta.

Man kan ju se det på olika sätt som sagt. :)

Jag brukar klara mig på 1 stopp på den tiden, med hade lika gärna kunnat vara 3 stopp med gasen i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.