Hej.
Behöver komplettera med några stenar. Hittar ej på lokala returmarknader. Läser mig till att dessa måtten troligen gjordes av några bruk på västkusten.
Huset är från 1972 och ligger i Skåne.

Stenarna har räfflad yta (stående räfflor) och är ihåliga. Mått enligt rubrik.

Tacksam om någon kan hjälpa vad det är för något!
 
  • Räfflade, ihåliga tegelstenar i olika nyanser monterade på ett husvägg, några saknas vid hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...eller från Tyskland eftersom formatet är tyskt riksformat (RF). Skåningar går väl sällan över åsen för tegel. :D;)
 
:D Lite så. Men med så många lokala tegelbruk undrar man varför man inte plockade från dem till 7 likadana villor.
 
Jag skulle ha kontaktat Bohusläns Museum för mer info. Lera till tegel finns det gott om i Västsverige.
 
  • Gilla
sensonic
  • Laddar…
Verkar inte ha funnits något tegelbruk igång efter 1963 i Bohuslän. Kanske längre inåt landet. Idén är att du kan lokalisera tegelbruket och söka tegel lokalt runt detta.
Lite som Skandiasten i Bollebygd som var ett alternativ till Mexisten. Man hitta hitta småhögar av dessa stenar lite överallt på gårdarna runt orten.
 
S sensonic skrev:
Hej.
Behöver komplettera med några stenar. Hittar ej på lokala returmarknader. Läser mig till att dessa måtten troligen gjordes av några bruk på västkusten.
Huset är från 1972 och ligger i Skåne.

Stenarna har räfflad yta (stående räfflor) och är ihåliga. Mått enligt rubrik.

Tacksam om någon kan hjälpa vad det är för något!
Söker likadant tegel. Hittade du någon info om teglet? Mvh
 
N
Kommer inte gå att få tag i.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skåne hade gott om tegelbruk, vårt hus är byggt 71-72 och har tegel från Veberöd som lades ned strax där efter.
Det fanns även ett tegelbruk i minnesberg, och det är bara i mina trakter (min mormors far jobbade i Veberöd).

Finns en kille i Lomma som säljer tegel, ska inte vara billigt, men ska man inte ha så många stenar så.
[länk]
Har försökt att få kontakt med gan i lomma. Men utan framgång. Fick ett tipps av en att det kommer nog från bara. Mitt byggdes 77. Ska ta kontakt med dem i bara nästa vecka. =)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.