Har blivit med hus och kamin, klyvt ved förut med yxa och vedkubb men letar efter något smidigare och bättre utan att dra på med en vedklyv. har bara ett behov av 3-5 m3 per år så ska bara göra lite ved.
https://trendvaruhuset.se/produkt/vedklyvning-bits/
Ser smidigt ut men det ser för lätt ut och då brukar det vara falskt.
Eller är dessa något att ha
https://shop.byggahus.se/collections/vedklyvning-och-stapling
Kindling cracker

Någon som använt bitsen till borrmaskin eller Kindling cracker och har åsikter?
 
Med skruven så gäller det nog att ha en häftig borrmaskin med släppspärr om den kör fast. Det är samma princip som den större modellerna med direktmotor/stativ på och även dom körde fast i en vresig knubbe. Många tummar som gick sin väg på dom. Nu med den mindre skruven och borrmaskin så är risken att bli av med tumme nog noll, men fastnar den och ingen släppspärr så åker du med runt, ev går en handled eller underarm. Den manuella klyven TJA , den tar inte en vresig knubbe utan kan nog kila fast bra den med och då kan det bli problem då kilen sitter fast i stycket. I övrigt inget jag har använt, bara sett den manuella och den klöv bra, skruven är nytt för mig.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Båda alternativen används primärt för att göra redan kluvna bitar mindre för att lättare tända brasan med.
Men med tändkuber har jag aldrig känt något behov av tändved, riktiga bitar tar fyr i kaminen utan problem.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det är yxa och huggkubbe so gäller om du har någon som helst intresse av effektivitet och produktivitet men inte vill satsa på vedklyvare.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
B
Såg nån review på den första på youtube förut. Den var nära värdelös. En större variant monterad på en större elmotor fungerar men är istället farlig.

Den andra är ju för att göra tändved, inte ved. Där går ju en vanlig yxa mycket snabbare. Jag ser inte riktigt behovet att göra tändved i stora mängder, om veden är vettigt klyva från början, så för mig blir det yxan som tas fram om jag ska ha en liten hink tändved.
 
S Silkesnusa skrev:
Har blivit med hus och kamin, klyvt ved förut med yxa och vedkubb men letar efter något smidigare och bättre utan att dra på med en vedklyv. har bara ett behov av 3-5 m3 per år så ska bara göra lite ved.
[länk]
Ser smidigt ut men det ser för lätt ut och då brukar det vara falskt.
Eller är dessa något att ha
[länk]
Kindling cracker

Någon som använt bitsen till borrmaskin eller Kindling cracker och har åsikter?
Hej Silkesnusa

Jag har erfarenhet av båda sätten att klyva ved.

När det gäller ”Universal Bits” så var den monterad på en vedkap, och drevs av vedkapens elmotor.

Principen fungerar bra, speciellt om flera kubikmeter ved skall klyvas, men är ur säkerhetssynpunkt farlig att använda. T.ex. så kan handskar lätt ”fångas upp” och fastna om man kommer för nära en roterande ”Universal Bits”.

När det gäller ” Kindling Cracker” så har jag, sedan några år, en sådan där jag förvarar veden. Den sitter monterad på en rund bit ved och används, i stället för yxa, om jag, av någon anledning, vill klyva min ved, t.ex. till tändved.

Eftersom man håller i ena änden av den ved som skall klyvas med ena handen och placerar andra änden av veden mot ”yx-huvudet” så kan man dela veden med hög precision och med låg risk att skada sig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Silkesnusa

Jag har erfarenhet av båda sätten att klyva ved.

När det gäller ”Universal Bits” så var den monterad på en vedkap, och drevs av vedkapens elmotor.

Principen fungerar bra, speciellt om flera kubikmeter ved skall klyvas, men är ur säkerhetssynpunkt farlig att använda. T.ex. så kan handskar lätt ”fångas upp” och fastna om man kommer för nära en roterande ”Universal Bits”.

När det gäller ” Kindling Cracker” så har jag, sedan några år, en sådan där jag förvarar veden. Den sitter monterad på en rund bit ved och används, i stället för yxa, om jag, av någon anledning, vill klyva min ved, t.ex. till tändved.

Eftersom man håller i ena änden av den ved som skall klyvas med ena handen och placerar andra änden av veden mot ”yx-huvudet” så kan man dela veden med hög precision och med låg risk att skada sig.
Tack allihopa för svaren, det ut dom om jag fortsätter med traditionella metoder så länge och lite som min magkänsla säger.
Ifall någon har något att tillägga så är det naturligtvis välkommet :)
 
Att motionera kroppen är vägen till kroppsligt välstånd och vedhuggning är ett av sätten. Lycka till
 
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Se till att du har en bra klyvyxa. Det är enorm skillnad i effektivitet på en bra och en dålig yxa.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hustrun fick en Fiskars X5, den är perfekt för att klyva tändved.
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.