Mikael_L
J Jonasdzm skrev:
Varför har man elbil?
Jag skaffade av rent ekonomiska skäl, att jag sparar pengar.
Inte för att rädda världen eller för att glänsa inför andra eller för att jag älskar att prova nya saker.

Ja, jag håller med om jag är rätt självisk, men det har gällt alla mina bilköp i 40 års tid nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ibland vill man ju byta fil tex på essingeleden men ingen lucka finnes, då får man ligga med blinkers på och hoppas nån både fattar och är vänlig nog att lämna en lucka. Hur f-n teslan ska förstå det förstår jag inte. Likaså om man ska göra en vänstersväng på en 70-väg. Nu ska man ju iofs inte göra det om nån är bakom, men de flesta åker inte förbi och vänder utan svänger faktiskt (om bakomvarande kör in i en då är det den svängades fel).

När jag hyrde tesla på semestern så provade jag lite autofunktioner och är inte speciellt imponerad. Jag har gärna knappar för hel och halvljus, torkare, spolare, blinkers mm. Inte pekskärm eller små pillerill multiknappar på ratten.
Problemet är väl smarrig hur eländigt egoistiskt Stockholms bilister agerar. Blinkar någon skall man lämna plats.
Funkar ypperligt om man kör bil i Norges hufvudstad.
 
Jag kan inte påstå att jag lider av räckviddsångest. Men med detta sagt händer det ett par gånger om året att jag gör resor som varit mer praktiskt att göra med en bränsledriven bil. Jag har precis gjort en resa på 70 mil med ID4 och släpvagn. Med två sängar och en spis på släpet blev förbrukningen 2,4 kWh / mil. Det blev tre laddstopp och hela resan tog 12 timmar. Som mest körde jag runt 25 mil på en laddning. På vägen kunde jag notera flera saker.

1. Antalet snabbladdare stiger snabbt. Och de med mer än 50 kW blir också mycket vanligare.

2. Oftast är det opraktiskt när man har släpvagn. De flesta gånger var jag tvungen att koppla loss släpet för att komma fram till laddaren. Circle-K i Gävlebro var ett undantag där det var mycket praktiskt ordnat. Det fanns även plats att stå i bilkö fram till laddarna.

3. Det behövs fortfarande en telefonapp för att ladda på de flesta ställen. Och givetvis olika appar överallt. Hur svårt kan det vara att sätta en kortläsare på laddarna? Och priserna varierar stort.

4. Det är inte skyltat var det finns laddare. Utan man måste kolla i telefonen var man skall stanna nästa gång.

På vägen hem var släpet tomt och förbrukningen sjönk till 1,7 kWh / mil. Därmed räckte det att ladda två gånger och dessutom blev stoppen kortare. Jag är en högst frivillig användare av elbil och jag vill att min nästa bil också skall vara en elbil. Men jag förnekar inte att det finns tillfällen när en bränsledriven bil är mer praktisk även om det inte är till vardags för mig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag kan inte påstå att jag lider av räckviddsångest. Men med detta sagt händer det ett par gånger om året att jag gör resor som varit mer praktiskt att göra med en bränsledriven bil. Jag har precis gjort en resa på 70 mil med ID4 och släpvagn. Med två sängar och en spis på släpet blev förbrukningen 2,4 kWh / mil. Det blev tre laddstopp och hela resan tog 12 timmar. Som mest körde jag runt 25 mil på en laddning. På vägen kunde jag notera flera saker.

1. Antalet snabbladdare stiger snabbt. Och de med mer än 50 kW blir också mycket vanligare.

2. Oftast är det opraktiskt när man har släpvagn. De flesta gånger var jag tvungen att koppla loss släpet för att komma fram till laddaren. Circle-K i Gävlebro var ett undantag där det var mycket praktiskt ordnat. Det fanns även plats att stå i bilkö fram till laddarna.

3. Det behövs fortfarande en telefonapp för att ladda på de flesta ställen. Och givetvis olika appar överallt. Hur svårt kan det vara att sätta en kortläsare på laddarna? Och priserna varierar stort.

4. Det är inte skyltat var det finns laddare. Utan man måste kolla i telefonen var man skall stanna nästa gång.

På vägen hem var släpet tomt och förbrukningen sjönk till 1,7 kWh / mil. Därmed räckte det att ladda två gånger och dessutom blev stoppen kortare. Jag är en högst frivillig användare av elbil och jag vill att min nästa bil också skall vara en elbil. Men jag förnekar inte att det finns tillfällen när en bränsledriven bil är mer praktisk även om det inte är till vardags för mig.
En detaljfråga, hur kunde två sängar och en spis på släpet göra så stor skillnad i förbrukningen? Det väger väl veta ca 100 kg tillsammans. Marginell viktökning jämfört med bilens och släpets vikt. Eller var det ett öppet lågt släp så luftmotståndet blev stort med lasten?
 
GoC GoC skrev:
Problemet är väl smarrig hur eländigt egoistiskt Stockholms bilister agerar. Blinkar någon skall man lämna plats.
Funkar ypperligt om man kör bil i Norges hufvudstad.
Det funkar utmärkt i Stockholm också om man gör det på ett rimligt sätt.

Exempel på icke rimligt sätt: kör om 50 bilar i en kö i en svängande fil; tvärnita när du kommer fram till heldragen linje; blinka och sväng.

Fast jo, sådana blir också insläppta eftersom att minst hälften av stans bilister har ett änglalikt tålamod och sätter säkerhet framför principer.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Filhållaren i vw är till och med farlig. Funkar riktigt dåligt så brukar stänga av skrotet :) Tyvärr är det inte permanent.
I en ID-bil? Jag tycker dels att den funkar väldigt bra, dels är min defaultinställning av, inte på.
 
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Exempel på icke rimligt sätt: kör om 50 bilar i en kö i en svängande fil; tvärnita när du kommer fram till heldragen linje; blinka och sväng.
Så gör en del, men lika vanligt är att folk fortsätter tills det verkligen delar på sig och då byter fil där det är heldraget och varit heldraget väldigt långt. Jag råkade ut för en sådan situation för några år sen. Jag satt i en 15 år gammal bil, omköraren i en ny hyrbil. Slutade med ny backspegel inklusive omlackering på min bil. Undrar vad hennes självrisk låg på. Hyrbil brukar svida.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
M
Varför inte bara köra röststyrning på blinkersen?
 
J Jonasdzm skrev:
Varför har man elbil?

1. Är det för man ska "rädda världen"? (Det om något är väl "hippie"?)
2. Diggar att barnfamiljer i fattigare länder gräver miljöfarliga ämnen utan någon skyddsutrustning, så man själv kan må bra av att äga en "miljövänlig" bil?
3. Hoppade på nästa fluga?
4. Gillar att åka mellan trasiga laddstationer i hopp om att man kanske får ringa bärgaren även idag när batteriet dött?
5. Är rädd för ljudet från motorn i en fossilbil?

Du nämnde att man inte skulle bry sig om ägandekostnaden men den är nog så viktig för oss alla som har en budget att gå efter.

Man kan inte säga att milkostnaden är lägre än en fossilbil (att det ska vara drivande i valet av byte till elbil). I milkostnaden får man räkna in allt, värdeminskning, inköpspris, slitage, service...
(Hur länge håller batteriet och vem betalar hur mycket när det väl behöver bytas?)

Bara inköpspriset på en elbil är så mycket högre.

Hyundai i10 2023
Pris 164 900 kr


Fiat 500e 2023
Pris 349 900 kr

Batteribyte vanlig fossilbil: 2 000 - 6 000kr
Batteribyte elbil: 200 000 - 300 000 kr?

Nej jag ser inget skäl till att byta till elbil, jag tror inte jag kommer vare sig rädda världen om jag gör det eller spara pengar.
Totala ägandekostnaden blir billigare med elbil om du kör mycket och högre om du kör lite. Lägre bränslekostnad som slår ut mot kapitalkostnaden. Runt 1500mil/år ligger break even på, lite beroende på bilmodeller.

Batteriet behöver normal inte bytas inom elbilens livslängd, fast det vet man ju om man googlar lite. Samma att den har betydligt lägre klimatavtryck. Tesla model 3 tar det ca 860mil att tjäna igen klimatavtrycket mot en vanlig fossilbil. Och LFP batterierna innehåller ingen kobolt som det gnälls ganska överdrivet om. Klaga på mobiltelefoner istället 😉
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så gör en del, men lika vanligt är att folk fortsätter tills det verkligen delar på sig och då byter fil där det är heldraget och varit heldraget väldigt långt. Jag råkade ut för en sådan situation för några år sen. Jag satt i en 15 år gammal bil, omköraren i en ny hyrbil. Slutade med ny backspegel inklusive omlackering på min bil. Undrar vad hennes självrisk låg på. Hyrbil brukar svida.
Ja, det var väl ungefär samma sak som jag försökte beskriva, även om jag aldrig blivit påkörd i en sådan situation.

Men min poäng är egentligen bara att de ställen man möjligen inte blir insläppt på i Stockholmstrafiken är där medtrafikanterna upplever att man kör på ett visst vis för att tränga sig. Och det är heller ingen rätt att bli insläppt, utan man blir det för att andra beter sig som folk.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Runt 1500mil/år ligger break even på, lite beroende på bilmodeller.
Är det verkligen så lågt? Jag ligger på nära det dubbla och är ändå skeptisk till att det ekonomiskt kommer att ha varit en ok affär med nuvarande ID4. Men det lär avgöras av restvärdet…
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen så lågt? Jag ligger på nära det dubbla och är ändå skeptisk till att det ekonomiskt kommer att ha varit en ok affär med nuvarande ID4. Men det lär avgöras av restvärdet…
Restvärde är klart svårt att räkna på, Tesla model Y ligger bra till och verkar bara tappa runt 5% per år vid 1500mil/år. Men du sparar en hiskelig massa bara på bränsle och skatt
 
P Pin skrev:
En detaljfråga, hur kunde två sängar och en spis på släpet göra så stor skillnad i förbrukningen? Det väger väl veta ca 100 kg tillsammans. Marginell viktökning jämfört med bilens och släpets vikt. Eller var det ett öppet lågt släp så luftmotståndet blev stort med lasten?
Det var öppet och täckt med fladdrande presenning. Möjligen att det kraftiga regnet också drog upp förbrukningen.
Grått hus med röda fönsterkarmar, släpvagn, bil, natur. Nummer 13 synligt på huset. Overcast väder, orörd natur.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jo, men verkar som att vissa här har låst in sig och inte tittat ut genom fönstret på 13 år.

Ok, jag förstår att man kanske har en skrotbil som man inte behöver ta hänsyn till (som andrabil), men att uttala sig om elbilar baserat på sin egen erfarenhet av en sitt-å-träng från -85, som var vit men som numera har en sån där "modern rostfärg" - det blir ju lite missvisande.

Säger inte att det ena (äga elbil eller inte) eller det andra är bättre, men trött på folk som uttalar sig baserat på vad andra tycker utan att egentligen veta själv.

Prova! Sen dra dina slutsatser. Halva den här tråden är ju baserad på oupplevda fakta och teorier.
Sa jag att det var en skrotbil? Den är utöver sin avsaknad av lack i mint condition mekaniskt. Ingen rost eller något trasigt :p Faktiskt från 2011 dessutom.
Den är fortfarande väldigt vit, med galvad plåt synlig :D (tänkte köpa hem lite vinyl till den)

Jag har båda, Snart har jag alla 3, el, diesel, bensin. Och ja elbilen är ok, men den är inte guds gåva på vägen. Jag har haft mycket bättre bilar faktiskt.

Slutsatsen är baserad på vw, och den är att bilen inte är färdig rent tekniskt, för mycket fel för en halv miljon, eller 5200 kr månaden som jag har det.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Bra! Då vet du ju vad du pratar om.

Har du räckviddsångest?

Jo, det gör min med, vi lever inte i Jetsons värld. Min poäng handlade dock om andra värden, så som räckvidd, och en stor ovilja till att anamma nya tekniker.
Inte när jag kör till vardags. Jag klarar 65-70mil på en laddning.

Men det är ett ständigt planerande för att sköta laddningen då jag inte laddar hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.