Vi bor i ett tämligen stort hus, Myresjö byggt i början av 70-talet i det är tre "huskroppar". De två boningsdelarna ligger förskjutna ett halvplan mot varandra med gjutet golv mellan "källare" och boningsplan, alla fyra våningsplanen är inredda. Ovan finns oinredd vind, längs ena sidan av huset finns garage med källarförråd under. Mitt huvudsakliga problem är de gjutna golven, de hindrar effektivt allt vad trådlöst internet heter så jag har dragit 300m CAT6 i huset till uttag på alla väsentliga ställen samt har 4 accesspunkter för wifi för att få någon form av rimlig täckning.
Nu har jag börjat kika på hemautomation, mest för att jag skulle vilja koppla fuktsensor för vinden och en vädermätare utomhus. Men vilken teknik/plattform är lämpligast med tanke på den farradays bur vi bor i? Vi har Tibber som ellevarntör så Homey känns ju rätt tilltalande då den går att integrera i deras app men läser man på nätet så är det ju som vanligt både ris och ros...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kör Homey (2019) hemma, trähus, 2 våningar. 250 m2.

Massor med Wifi, Zigbee, Zwave, 444 mhz. Hue gateway och hue + ikea trådfri lampor.
Nätet är en Unifi Dream Maschine, trådat till 3 Unifi puckar. En Unifi mesh antenn till verkstaden.

Har Greenely som el lev.

På Homey har jag installerat app som hämtar spotpris per timma. Detta styr i sin tur en TASMOTA Wifi brytare i krypgrunden, om pris <35 öre kör avfuktaren, över 37 öre, stäng av. Sparar stora pengar då den drar runt 1 kw/h.

Aqara temp enheter mäter vinden, växthuset, inne + ute, temp och fuktighet.

I övrigt, bara tuffar på. Har du bara dragit upp så att du har wifi på de olika våningsplanen så ser jag inga problem.

Lycka till!
 
  • Gilla
bibl
  • Laddar…
Svårt tycker jag... Den stora frågan är nog egentligen inte vilken plattform du ska välja utan mer vilka protokoll som går att köra i huset. ...och beroende på vad du vill styra så finns ju olika val att göra för vilka protokoll man ska välja.
Tex vill du förmodligen förr eller senare styra belysningen och då är det förmodligen Zigbee som är stabilast, men då kan du inte utnyttja ditt befintliga Wifi. Att köra all belysning på wifi går ju, men det känns som att risken är stor att det blir vingligt.
Sensorer finns ju både Zigbee, blåtand och wifi men även där finns för- och nackdelar.

Jag kör själv HomeAssistant (den pratar med det mesta) och skulle aldrig byta till något annat. Men den kan ju kännas lite bökig beroende på vilken teknisk nivå man är på.
 
  • Gilla
bibl
  • Laddar…
bibl bibl skrev:
Vi bor i ett tämligen stort hus, Myresjö byggt i början av 70-talet i det är tre "huskroppar". De två boningsdelarna ligger förskjutna ett halvplan mot varandra med gjutet golv mellan "källare" och boningsplan, alla fyra våningsplanen är inredda. Ovan finns oinredd vind, längs ena sidan av huset finns garage med källarförråd under. Mitt huvudsakliga problem är de gjutna golven, de hindrar effektivt allt vad trådlöst internet heter så jag har dragit 300m CAT6 i huset till uttag på alla väsentliga ställen samt har 4 accesspunkter för wifi för att få någon form av rimlig täckning.
Nu har jag börjat kika på hemautomation, mest för att jag skulle vilja koppla fuktsensor för vinden och en vädermätare utomhus. Men vilken teknik/plattform är lämpligast med tanke på den farradays bur vi bor i? Vi har Tibber som ellevarntör så Homey känns ju rätt tilltalande då den går att integrera i deras app men läser man på nätet så är det ju som vanligt både ris och ros...
Jo har återupptaget mitt bygge och att ersätta Telldus.
Just nu har jag ett Zigbee nät rullande som test och det ser klart bra ut. Har en ny HA installation på en laptop inkl SkyConnect eftersom jag inte litar på RaspberryPi (har den mot el samt fjv mätarna kvar).

HomeyPro skulle jag inte ens fundera över.... lägga 5000:- på en controller, löjligt dyrt!

Sen tar den nya Matterstandarden tid och här är det nog massor med "konflikter" mellan huvudsakligen kinesiska och amerikanska intressen. Men nya Matterkompatibla prylar dyker upp sakta men säkert!
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Homey alla gånger känner jag, har testat Home assistant som jag tyckte var bra men strular något så är det inte roligt, kört både Aqara prylar och Xiaomi för sig men är då låst till dom. Är ny på Homey och så enkelt och funkar felfritt bara man inte blandar in Biltemas billia smarta lampor där i.
 
  • Gilla
bibl
  • Laddar…
Johanlidman Johanlidman skrev:
Homey alla gånger känner jag, har testat Home assistant som jag tyckte var bra men strular något så är det inte roligt, kört både Aqara prylar och Xiaomi för sig men är då låst till dom. Är ny på Homey och så enkelt och funkar felfritt bara man inte blandar in Biltemas billia smarta lampor där i.
Jo man kan köpa många prylar för 5000:-
Jag har just nu flera Aqara samt Lidl/Silvercrest (Tuya) som testas i mitt nya HA Zigbeenät.

Men har man pengar över så kan man ju överväga HomeyPro.
 
P paralun skrev:
Jo man kan köpa många prylar för 5000:-
Jag har just nu flera Aqara samt Lidl/Silvercrest (Tuya) som testas i mitt nya HA Zigbeenät.

Men har man pengar över så kan man ju överväga HomeyPro.
Kör homey pro hemma, glömde skriva det ovan 👍 Testade Homey Bridge men bytte ut den inom en vecka då den saknade stöd för en hel del.
 
Johanlidman Johanlidman skrev:
Kör homey pro hemma, glömde skriva det ovan 👍 Testade Homey Bridge men bytte ut den inom en vecka då den saknade stöd för en hel del.
Jo vi diskuterade Homey Bridge i våras och kom fram till att den controllern är skräp.
 
  • Gilla
bibl och 2 till
  • Laddar…
Oavsett, med ditt hus bör du satsa på Zwave och/eller Zigbee repeaters på vettiga ställen.
sak samma vilken kontroller du kör på.

En fördel med Tasmota enheter är att du får wifi och järnkoll på förbrukningen.
Lite meckiga att sätta upp första gången, men sen är det enkelt, i alla fall i Homey.
Hör av dig om du vill få ett dokument som visar hur det hänger ihop i Homey.
 
  • Gilla
bibl
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Oavsett, med ditt hus bör du satsa på Zwave och/eller Zigbee repeaters på vettiga ställen.
sak samma vilken kontroller du kör på.

En fördel med Tasmota enheter är att du får wifi och järnkoll på förbrukningen.
Lite meckiga att sätta upp första gången, men sen är det enkelt, i alla fall i Homey.
Hör av dig om du vill få ett dokument som visar hur det hänger ihop i Homey.
Z-wave är det väl en stor återvändsgränd med dyr hårdvara.
Enligt de som vet så vägrar ju patentägaren för Z-wave att sänka sin profit, per såld enhet.

Eftersom jag nu testar ett Zigbee nät via HA/Skyconnect så är jag hittills klart imponerad av täckning/prestanda.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Z-wave är det väl en stor återvändsgränd med dyr hårdvara.
Enligt de som vet så vägrar ju patentägaren för Z-wave att sänka sin profit, per såld enhet.

Eftersom jag nu testar ett Zigbee nät via HA/Skyconnect så är jag hittills klart imponerad av täckning/prestanda.
Jag kan inte påstå att jag vet, men Z-wave känns verkligen som gårdagens teknik. Speciellt när Matter i sin tur bygger på Zigbee så har jag svårt att se att man skulle vilja välja annat. Jag kör också Zigbee och har aldrig haft problem med täckningen. 👍
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag kan inte påstå att jag vet, men Z-wave känns verkligen som gårdagens teknik. Speciellt när Matter i sin tur bygger på Zigbee så har jag svårt att se att man skulle vilja välja annat. Jag kör också Zigbee och har aldrig haft problem med täckningen. 👍
Jo jag roar mig just nu med att testa Lidlpluggar, Silvercrest som då i själva verket är Tuya pluggar via Zigbee. Sen köpte jag även Aqara pluggar med full intelligens och mätning.
På bilden även en IKEA plugg.
Funkar utmärkt med SkyConnect.
 
  • Vit grenuttagstorn med pluggar på ett mönstrat vitt och blått mattgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
J
David Wallin David Wallin skrev:
Jag kan inte påstå att jag vet, men Z-wave känns verkligen som gårdagens teknik. Speciellt när Matter i sin tur bygger på Zigbee så har jag svårt att se att man skulle vilja välja annat. Jag kör också Zigbee och har aldrig haft problem med täckningen. 👍
Ska vi vara ärliga så bygger Thread på ZigBee. Matter är paraplyet ovan, och det kan vara även WiFi, Bluetooth etc. Men annars håller jag med i övrigt 😂
Jag har provat 3 pluggar med Matter. En via wifi och två via thread. Thread var smidigare att koppla mellan Google Home och Home Assistant. Kör på ZigBee, eller Thread alltså. Det är också mesh, och sprider alltså nätet vidare i huset.
 
  • Gilla
  • Älska
bibl och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ska vi vara ärliga så bygger Thread på ZigBee. Matter är paraplyet ovan, och det kan vara även WiFi, Bluetooth etc. Men annars håller jag med i övrigt 😂
Jag har provat 3 pluggar med Matter. En via wifi och två via thread. Thread var smidigare att koppla mellan Google Home och Home Assistant. Kör på ZigBee, eller Thread alltså. Det är också mesh, och sprider alltså nätet vidare i huset.
Ärliga ska vi vara! 😃👍
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A
Nu kommer ett tråkinlägg!

Behöver du ett centraliserat system som HA, Homey och dylika? Eller kan du göra det lokalt till vinden? Finns entusiaster här som uttryckt

a) alla behöver ett komplext hemautomationsystem
b) det är billigt och enkelt
c) jag undrar när min rasberry pi ger upp och min hemautomation med den

Har kört en del home assistant/ tasmota/sonoff/andra esp 8266-grejer och stabiliteten har inte alltid varit spotless. Undviker till varje pris lösningar som havererar om en länk brister sedan dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.