Har ett falurött hus och garage och uthus. Fick en liten fundering. Ska måla om nästa år. Ska jag måla foder och vindskivor först eller faluröda först. Hur hade ni gjort??
 
C
Om det är hugget som stucket och du målar med traditionell slamfärg skulle jag börja med den, den är väldigt tunn och stänker lätt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Den traditionella rutinen är att man målar rött först och vitt sedan.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
E Eliasssss skrev:
Har ett falurött hus och garage och uthus. Fick en liten fundering. Ska måla om nästa år. Ska jag måla foder och vindskivor först eller faluröda först. Hur hade ni gjort??
Idealiskt är först vindskivor och taksprång, sen rött och sist foder. Men i verkligheten är det mycket mer noga med att underlaget är ordentligt torrt med oljefärg medans man på den röfärgade fasaden kan måla i princip mellan skurna.

Därför blir det mest pragmatiskt att måla det vita först, gärna under våren då det ofta är torrt och soligt, och sen kan man dutta med röfärgen när man får möjlighet.
Klädd och stänk av röfärg tar man enkelt bort med en trasa och lite såpvatten innan det torkat ordentligt.
 
C
H hapazard skrev:
Klädd och stänk av röfärg tar man enkelt bort med en trasa och lite såpvatten innan det torkat ordentligt.
Min erfarenhet är att det är svårt att få bort helt från vissa ytor. Helt omöjligt från stenmaterial som en varning till TS, även om det inte har med målningsordningen att göra.
Men visst, maskerar man och/eller är lite försiktig när man målar är det inget problem att måla vitt först.

Detsamma gäller ju för övrigt om man kluddar med vitt på det rödfärgade, vilket dock som sagt är lättare att undvika. Oavsett är det ju inte värre än att man målar över om det inte går bort.
 
C cpalm skrev:
Min erfarenhet är att det är svårt att få bort helt från vissa ytor. Helt omöjligt från stenmaterial som en varning till TS, även om det inte har med målningsordningen att göra.
Men visst, maskerar man och/eller är lite försiktig när man målar är det inget problem att måla vitt först.

Detsamma gäller ju för övrigt om man kluddar med vitt på det rödfärgade, vilket dock som sagt är lättare att undvika. Oavsett är det ju inte värre än att man målar över om det inte går bort.
Jo, porösa ytor är svåra såklart, menade på målade foder mm
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bara för att veta exakt, är falurött hus målat med slamfärg?
 
C
H hapazard skrev:
Jo, porösa ytor är svåra såklart, menade på målade foder mm
Ja, det var det jag också menade. Det går så klart att torka bort rödfärgen, men jag har inte fått bort det helt utan att det lämnar bleka fläckar. På vanlig linoljefärg iallafall. Antar att grejen är att det är så stor kontrast i kulör att minsta lilla pigment som biter sig fast syns.

Nåja, är ju som sagt lätt att måla över om det händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.