ARJU ARJU skrev:
Har inte beställt något alls ännu.
Jag ska slå ett samtal och fråga lite om de ser några direkta problem med att jag vill fortsätta med Telias tv i deras nät. Men jag misstänker att svaret oavsett kommer bli att det fungerar utmärkt, av inkompetens eller med låg halt av sanning.

Det jag tror de levererar blir en ny router (tjänstefördelare) som jag fortfarande har för avsikt att inte använda.
Jag vet att vissa tjänsteleverantörer har ändrat rätt nyligen så att ska du ha tv från 1 leverantör så måste du också ha deras bredband men det finns nog några kvar där du kan blanda och ha olika tjänster från olika leverantörer, det beror ju helt på dom dock. Men tanken är ju att det ska funka så
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Jag vet att vissa tjänsteleverantörer har ändrat rätt nyligen så att ska du ha tv från 1 leverantör så måste du också ha deras bredband men det finns nog några kvar där du kan blanda och ha olika tjänster från olika leverantörer, det beror ju helt på dom dock. Men tanken är ju att det ska funka så
Det framgår förhoppningsvis av samtalet jag tänker ringa. Men jag är som sagt inte säker på det.

Jag ser det mer som att jag det som är möjligt från min sida för att säkerställa att allt fungerar.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Trots att man under en tid var i branschen så är det en djungel med fiberägare, nätägare, kommunikationsoperatörer, tjänsteleverantörer, etc.
Man måste utgå från sin egen fastighet och "just" den fiberanslutningen vad som gäller.
Vi som skriver i tråden ger bara exempel på hur det kan vara.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
hsd
I öppen fiber är det fritt att ha bredband från en och tv från en annan tjänsteleverantör
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
I öppen fiber är det fritt att ha bredband från en och tv från en annan tjänsteleverantör
Så är det, men sedan de operatörer jag nämnt tidigare satte ut egna switchar så blir det inte Telia Öppen fiber då de börjar med lägre priser för nya bredbandskunder.
I Telia Öppen fiber om man väljer annan leverantör av bredband ansluts det till Telias switchar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J
Enligt Telia själva så räcker det med bredband från valfri leverantör.
https://www.telia.se/tv

Skärmdump av text om Telia TV och behovet av bredbandsanslutning för streamingtjänster. Webbplatslänk inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissar dock att du via andra leverantörer, precis som Telias nya tvkunder då får den streamade lösningen med unicast i stället för multicast. Alltså lite sämre bild. Jämför själv med att kolla ett program med Telia play kontra Arris-boxen. Ev har du redan unicast och då blir det ju ingen skillnad. Det var multicast som drev folk till vansinne förr eftersom det vanligtvis krävde egen port och kabel till boxen. Numera går det ju att koppla den direkt mot surfport.
 
Redigerat:
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
hsd
Vi kör play via srrisboxen 👍
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nu skulle jag förstås aldrig rekommendera något olagligt men det finns ju ful-iptv också 😉 Då spelar det absolut ingen roll vilken lev. man har på bredbandet.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu skulle jag förstås aldrig rekommendera något olagligt men det finns ju ful-iptv också 😉 Då spelar det absolut ingen roll vilken lev. man har på bredbandet.
Varför skriva det då?
Ogillar personligen "lurendrejeri" som gynnar kriminella👎
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu skulle jag förstås aldrig rekommendera något olagligt men det finns ju ful-iptv också 😉 Då spelar det absolut ingen roll vilken lev. man har på bredbandet.
Ja, man vet ju faktiskt inte hur stort rötägg man göder bakom kulissen.
Känner till det men känner inte att det tilltalar mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.