Ett särskilt klurigt område är där vinklarna från de två fallen möts, vilket också är precis där gamla skorstenen satt.
Tegelröd takbeklädnad med mossa, skadat, takpannor saknas, reparation pågår, svart underlagsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är svårt att se på bilden, men man har lagt pannraderna ganska snett. Så pass snett att om jag lägger högsta pannan tillräckligt lågt för att täcka ordentligt mot den som ligger över ränndalsplåten, så hamnar den för lågt för att nockpannan ska kunna täcka dess överkant. Jag googlade runt lite men det verkar som att alla moderna nockpannor är ännu smalare, så hur gör man? Det bästa vore kanske någon slags plåt som kunde passas in där, men att beställa en sån från en plåtslagare lär fördubbla projektets kostnad och dra ut på det en vecka till. Jag vill ha detta klart så snart som möjligt, för när jag väl fått upp takplåtarna kommer detta vara ganska svåråtkomligt igen.

Vänta nu... Åh! Åh! Snilleblixt! Nu mina vänner, nu är det dags för de RIKTIGT dumma hemmafixarfasonerna!

Plåt? Plåt! Jag har ju plåt!
"Jaha, den nya takplåten du köpt"?
Va? Nej för katten, den har jag betalt över två tusen för och har förmodligen precis så jag klarar mig. Varför åka till Hornbach och betala ännu mer när jag har lite gratisplåt ligger?
Nötta träplankor, fragmenterade takpannor och rostiga metallplåtar bildar en sliten fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Va? Du tänker väl ändå inte vara så dumsnål att du återanvä-"
JO DET TÄNKER JAG! SKÅDA MIN SKAPELSE!

Föråldrat tak med skadade shingelplattor, mossa, träförfall och metallkant, under reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på att

1) jag har exakt 0 minuter utbildning i plåtslageri om man inte räknar en youtubedokumentär om bandfalsade kyrktak jag såg för några år sedan och
2) hela min tidigare erfarenhet är att jag gjorde kanterna på ett fönsterbleck en gång och
3) kompletta verktygslistan är tumstock, penna, falstång, snickarhammare, en rund gummiklubba, två bitar läkt, två snabbtvingar och en urusel julaplåtsax med rakt skär

så tycker jag det gick helt suveränt faktiskt! Det fick klippas och falsas ihop en del för att få bitar utan spikhål mitt på. Plåten tålde ändå förvånansvärt mycket misshandel. Sånt här är kul, när det finns ett praktiskt syfte gillar jag denna typ av tredimensionella problemlösning.

Om ni tittar i bakgrunden på sista bilden ser ni att allt är blött och glansigt. :( Man brukar få lite förvarning i stil med att det duggar en stund först, men nu gick det från molnigt till ösregn på typ två minuter. Det tycker jag var jävligt osportsligt av vädret, faktiskt. Jag tänkte ge mig upp och försöka lägga tillbaka plasten, men ett enda försök att ta ett steg ut utanför läkten och känna hur foten gled som på is fick mig att ändra mig illa kvickt. Jag tryckte dit lite nerifrån bäst det gick, men det var inte mycket till hjälp, bara in och ställa ut hinkarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 34 till
  • Laddar…
Svart text med budskap, vit bakgrund: "if it's stupid and it works, it isn't stupid".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Låter man taket bli så vanskött är det ju rätt förståeligt att det läcker in.
Och om man läser en hel (inte särskilt lång) tråd inser man att det finns skäl till att det ser ut som det gör.

Men vad tusan, nu ska jag inte vara missunsam och tråkig. Du fick lägga en trist kommentar och klanka ned lite på någon annan, och sånt gör man bara om man mår lite bra av det, vilket säger en del om personen i fråga. Så jag tar istället och säger varsågod och kan vara nöjd att jag hjälpte någon känna sig lite bättre ett ögonblick.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 56 till
  • Laddar…
Ja men lite medel mot mossa hade ju varit lätt att få på.
 
raveper raveper skrev:
Ja men lite medel mot mossa hade ju varit lätt att få på.
Tycker du...
Jag har ett betydligt enklare eternittak med mycket mindre mossa på men jag har inte en tanke på att ge mig upp på det för att bekämpa mossan...
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tycker du...
Jag har ett betydligt enklare eternittak med mycket mindre mossa på men jag har inte en tanke på att ge mig upp på det för att bekämpa mossan...
Ja. Jag sprutade själv på mitt med medel i måndags och hade bara typ en liten tuss mossa på varje panna. Gick på några minuter med vattenslangen.
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ja. Jag sprutade själv på mitt med medel i måndags och hade bara typ en liten tuss mossa på varje panna. Gick på några minuter med vattenslangen.
Härligt, kan du inte starta en egen projekttråd om det för de som är intresserade. Jag tycker att det hade vart intressant att veta mer om vad det är för sorts tak, läge, förutssätningar, hur du löste åtkomst och säkerhet, samt en utvärdering av resultatet efteråt. Jag skulle också vara intresserad av en analys av vad det är för typ av kemikalier som används och vad de har för miljöeffekter.

Funderar själv på att behandla vår norrsida, men vi kan väl ta det i en tråd om att mossbehandla taket.
 
  • Gilla
  • Haha
Bilrog och 9 till
  • Laddar…
X
Kul att läsa och följa!
Några tankar:

Mossa gör inte att det regnar in. Däremot gammalt tak där särskilt underlagspappen är det stora bekymret. Det kommer alltid att komma in vatten under takpannor - det är ju liksom inte tätat alls, men därav har man pappen för att rinna av detta vatten.
Problemområden är ju gärna, som synes här, hörnor där två tak möts då det är stort vattentryck och skarvar som inte är lika förlåtande. Dessutom, dumt nog, ligger ju ofta en plåt där, som minskar luftcirkulationen under så att pappen inte torkar ut lika snabbt som under tegel och betong. Lite som bergochdalbanan Balder i Liseberg drabbades av - röta i trät under stålrälerna på grund av att det inte torkade ur ordentligt.

Folk har åsikter om si och så men du gör helt rätt i det du gör:
Man fixar så det i första hand blir tätt. That's it. Samma med en gammal liten sjöbod jag håller på att restaurera (inte renovera, märk väl). Har nödreparerat väggarna så det inte regnar in för mycket och så inte fler fåglar tar sig in (låg en död trut inne i boden, bland annat). Taket har plåten också stora skador på ett ställe och då blev det takpapp som jag sköt under för att förhindra att det fortsatt regnade in. Och en hörn som står på klippa är gravt rötskadad då det efter regn rinner vatten där och det tar tid innan det torkar upp. Lösning? Lyft hörnet med domkraft och en snedsträva med en stolpe så nu är hörnet några centimeter ovanför klippan. Alltså är nu alla akuta saker åtgärdade. Det kommer inte regna in mer just nu, väggarna är tillräckligt täta (enbart panel så inga innerväggar) och hörnet kommer nu inte fortsätta ruttna bort. Precis som du gör här:
Stoppa nedgången för att sedan lösa problemen permanent på sikt.

Och som du visar: Man tager vad man haver (som Cajsa Warg inte sade). Återbruk är alltid bra. I mitt fall ovan blev drivved använt för stolpe till boden, exempelvis. Alla sätt som funkar är BRA sätt i detta läge.

Framtida takrenovering:
Passa på att redan nu kolla igenom om du kan hitta samma typ av pannor begagnade. Har man tur kan du komma över stora mängder så du även har reserv. Är sedan pannorna i bra skick kan man ju faktiskt återanvända dessa och sparar därmed en hel del pengar. Skicket måste såklart av göras på plats och inte via foton men betong är ett långlivat material trots allt.

Pengar att spara på, om man har tiden och orken, är ju att göra mycket förarbete själv som att riva allt det mögiga. Inklusive plocka pannorna och antingen kassera om det är så läge eller att spara. Kan ju även tänkas att pannorna går att sälja vilket gör att man spar pengar för behandling hos återvinningen samt får in några kronor på kalaset samt slipper köra bort. Likaså kanske det kan löna sig att själv ombesörja att virke och tamakterial köps in samt fraktas hem, jämfört med om man lejer bort det till takfirma. Rekommenderas att undersöka olika alternativ. Kan även gå att få tag på väldigt finna begagnade pannor då folk är galna i att slänga saker som är i väldigt bra skick. Sjuka mängder som går till skrot i onödan.
Man får tänka på att några kronor där och några kronor här till slut kan bli många tiotusenlappar.

Passa även på att fundera på hur det skulle vara med solpaneler. Offerter är ofta gratis att ta in och då kan man slå två flugor i en smäll och förbereda för detta när taket ändå görs om. Skuggsidan är nog bara att glömma men solsidan verkar ju kunna vara ett bra läge (med växelriktare förberedd för ödrift är ett tips).

Bra kämpat och mycket bra att du lär av dina misstag. Misstag gör ALLA och det är HELT okej, bara man försöker lära sig för att minska risken att man gör samma misstag igen.

Och en liten uppmaning till kommande trådbidragare:
Det ger inget att kritisera och klaga och säga att "Det där borde ju gjorts för länge sedan". Man kan inte påverka det som HAR varit, bara det som kommer, så jag tänker mig att trådskpaparen tycker om att få lite positiv återkoppling och eventuellt Konstruktiv "kritik" som kan underlätta arbetet framåt.

Ser fram emot att få följa detta hela vägen, gärna med foton på hur det ser ut såväl under som över, och även framtida tankar samt utförande av takrenoveringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
1. Vadå semester?
Tänk er följande: du har jobbat sista dagen innan semestern, allt är undanpackat tills du ska tillbaka om fem veckor, ljuv avslappning väntar... och när du satt dig i bilen för att åka hem så ringer din bättre hälft och säger att det droppar vatten från taket i barnrummet.

Efter att ha yttrat något mittemellan en utdragen suck och ett skrik var det bara att åka hem till huset byggt 1929. Dra på sig arbetskläderna, skyddsmasken och pannlampan och ge sig iväg upp genom takluckan som är så trång att man måste åla sig upp en kroppshalva i taget. Upp i det glasfiber- sågspåns och muslortshelvetet som är min kallvind. Nämde jag att det sticker ut tusentals rostiga spik överallt? Det sticker ut tusentals rostiga spik överallt.

Jag kunde ungefär gissa mig till var det borde vara, och någon meter ned i snedtaket såg jag mycket riktigt var virket var helt svart och det droppade in. Nåja, idag kan inget göras. Får börja imorgon.

2. Byggställning
Det är c:a 4,8 meter upp till takfoten nedanför det läckande området. Första punkt fick bli att ge sig av och lägga några tusenlappar (2,5 st mer exakt) på tryckimpregnerade reglar och trall och bygga sig en byggställning. Det svider inte så mycket i plånboken, för jag vet att virket kommer återanvändas till något annat sedan. Taket har lutning 1:1 (45 grader), att göra det jag ska göra från en stege vore självmord. Byggställningen blev stadig och bra, jag fick släppa min motvilja mot att skruva i fasaden och bara göra det. Den fungerar bra, men är så förbannat ful och hafsig ut att jag vägrar lägga upp en bild på den.

Väl färdig med byggställningen var det upp på den fruktansvärda vinden igen. Jag knycklande in mig själv med nyllet ned i gullfibern och skalpen upp i spikarna och lyckades nå ned och få igenom en tunn metallstång för att se utifrån var skadan var.

3. Skadorna
Taket är betongpannor lagda sent 1970-tal och är verkligen utslitna, på de flesta håll bara runt 2 cm tjocka ungefär med ett välmående tjockt lager mossa över hela. Till saken hör att jag å ena sidan ju inte vill att det ska regna in, å andra sidan inte vill lägga några stora resurser på detta då hela taket ska läggas om så fort vi har råd. När jag avlägsnat tre dussin pannor och en halv byggsopsäck bös (löv, frön, ruttet virke, grus, jord, pannskärvor) kunde jag skadan lokalisera och bekräfta att det var där det läckte in.

Det var som jag befarade. Skadan var under en ränndal där två tak möts.

Det första jag vill ha sagt är att jag faktiskt är imponerad av kvaliteten på materialet. Det måste varit suveränt galv de hade på den tiden, för ränndalsplåtarna (om man kan kalla dem det) var faktiskt skapligt fräscha och inte genomrostade någonstans. Likaså pannorna var ändå i förvånansvärt gott skick för att vara ca 45-50 år gamla, och hör och häpna har jag inte hittat en enda sprucken panna än.

Det andra jag vill ha sagt är hur förvånansvärt skit själva montaget var. Pannorna låg ojämnt (många med droppkanten hängande i luften eller bara 8-10 mm överlapp mellan pannrader), bärläkten är ojämn och på de flesta håll finns ingen ströläkt. På bilden ser ni hur det ser ut som att ränndalsplåten har höga kanter? Det trodde jag också, men när man tittar närmare visar det sig att "kanterna" är två lösa plåtar som bara spikats så att de trycker ned mot ränndalen. Där ser man mycket riktigt att vatten i alla år trängt emellan och runnit under plåten istället.

Jag tror det som på sätt och vis räddat mig och gjort så att jag bara har en läcka och inte hundratals är att man lade betongpannorna ovanpå ett gammalt spåntak som måste varit i rätt OK skick fortfarande.

Tyvärr tog jag ingen bild av utgångsläget. Här är en bild från när jag rensat bort det mest skadade.
Roligt berättat! Ja jädrar vad åtgånget. ”Bös” har jag jagat efter under mina gamla pannor med som har tryckts in genom åren och fått läkten att ruttna på massa ställen. Har inte heller möjlighet att laga hela taket nu så har också lagat läckor med bitar av takpapp och asfaltsklister. #fuskbyggarna🤗
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Kul att läsa och följa!
Några tankar:

Mossa gör inte att det regnar in. Däremot gammalt tak där särskilt underlagspappen är det stora bekymret.
Jamen då är det ju lugnt, för här finns det bara underlagspapp på typ 20% av ytan och det är just i området jag jobbar på, så den har jag rivit bort :D För övrigt har vi detta mysterium: hur kan samma takpapp som är svår att ta bort för att den fragmenterar i små flagor händerna, sedan på något sätt ha tillräckligt vassa och hårda kanter för att skära sönder byggsopsäcken man lägger det it?

Tack för ditt svar och bra funderingar, kommer uppdatera lite idag. Jag kunde tyvärr inte göra något alls igår. En ordentlig störtskur på torsdagen och molnigt hela fredagen gjorde att det var först idag som spånen var så torra att de inte längre var snorhala. Men idag räknar jag med att det händer grejer, nu borde jag ha allt jag behöver och det är dags att slänga ut ny papp, läkt, och sist plåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X
Visst är sådant faschinerande, med hur det kan vara damm på ett ställe och rakblad på nästa?

Tips angående regn:
http://se.baltrad.eu

Ställ in till höger:
Update every 1 minute
Last image +2 seconds

Nya radarbilder kommer var femte minut med cirka i normalfallet 4-5 minuters fördröjning.
Krävs lite vana att tolka men i grova drag är det enkelt. Ju mer färgigt, desto kraftigare eko, desto kraftigare regn.

Ett till tillägg:
Om det krisar finns det stora presenningar man kan täcka hela taket med. En i krokarna här har renoverat sitt tak (kanske vinden också) och de hade presenning på taket i typ, ja, måste vara säkert två år... Så då garanterat regnar ju inget in (man får hålla koll på fukten på vinden så det finns ventilation) och man kan ha lång tid på sig att förbereda och fixa saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bah, jag vill komma igång, jag har i princip idag och imorgon på mig innan nästa regn om prognosen håller, men kl 12.23, mer än 30 timmar sedan det slutade regna, är det fortfarande tillräckligt fuktigt där ute för att takspånen ska vara farligt hala. Men hoppas hoppas, det är gassande sol och den har nu stigit tillräckligt högt för att träffa västra takfallet. Även om det vore säkert att gå på är det inte så kul att lägga diffusionstät underlagspapp på blött trä...
 
Oljeboard är bra som nytt underlagstak på gamla spåntak.
Gamla spåntak är utmärkta undertak, och kompletterade med ett nytt lager "spån", dvs oljeboard, så blir de som nya igen.

Återbruk som nödreparationer, och även ibland som permanent långsiktig lösning är bra. Som visades i ngt inlägg tidigare så: fungerar det så är det bra. Gammal rejäl zinkplåt, liksom aluminium står sig väldigt bra och länge.

Det här är en bra tråd. Den visar vad man kan göra med små medel. Den visar också att bara för att saker och ting är gamla så behöver de inte vara dåliga.

Den visar också hur livets realiteter påverkar vad som görs, hur, och när.
Det är en orsak till varför jag uppskattar gamla hus och metoder. De är robusta och tål en hel del misshandel och vanvård, och dessutom är de relativt lätta att jobba med när man reparerar dem, ...efter åratal av nämnda vanvård pga livet. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Den visar också hur livets realiteter påverkar vad som görs, hur, och när.
Det är en orsak till varför jag uppskattar gamla hus och metoder. De är robusta och tål en hel del misshandel och vanvård, och dessutom är de relativt lätta att jobba med när man reparerar dem, ...efter åratal av nämnda vanvård pga livet. :)
Precis, mycket av varför jag kan skratta genom tänderna åt eländet och skriver en lite flamsig tråd på byggahus om det istället för att ligga i fosterställning på golvet är för att jag vet att allt, precis allt i huset är diffusionsöppet. Det vatten som krupit sig in lite här och var kommer att torka ut, sannolikt utan att göra mer än estetisk skada.

Gamla hus är väldigt tacksamma om man rättar sina förväntningar och metoder efter deras förutsättningar. Det är när man ger sig fan på att "modernisera" huset och ska upp med byggplast och gips och alla vinklar ska vara 90°, det är då det blir en fiende istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
X
Såg att jag skrivit fel adress för väderradar. Korrekt adress är:
http://se.baltrad.eu/

Inlägget ovan är ändrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.