Hej. Jag har köpt en ny diskmaskin. En beko. Den har en installationsanvisning dom består av massa små bilder med olika symboler för vad som är rätt/fel, men ingen text som förklarar varför det är rätt/fel.
Jag har installerat några diskmaskiner tidigare och det brukar inte vara några problem, men den här maskinen har en avloppsslang som är ca 50cm länge än vad jag tycker att den ska vara för att uppfylla kraven på bilderna.
Det jag har gjort är att göra 180 graders svängen väldigt hög, samt gjort en lite av en s-sväng bakom vattenlåset.

Det jag tror mig utläsa av bilderna är slangen alltid måste gå uppåt, tills den sen dippar ner i vattenlåset.
Den får gå upp max 100cm och sen måste den dippa minst 12cm för att hävert/sifon ska uppnås.

Det jag egentligen vill veta är: Ser det bra ut?
Och som bonusfråga: Är alla diskmaskiner såhär kinkiga när det gäller dragning av avloppsslang?

Tack på förhand!
 
  • Vattenlås och rör under diskbänk, avlopp, diskmedel, städmaterial, diskmaskinsanslutningar, eluttag, organisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsanvisning för diskmaskin: rördragning, mått, korrekt och felaktigt sätt att installera avloppsslangen och anslutningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Kan du förtydliga bilden lite och markera vilka slangar som går till diskmaskinen, och framförallt vilken som är avloppet från den?

Men din beskrivning i texten är korrekt, så är det gjort så är det korrekt :)
Bara slangen går ovanför vattenlåset så är det OK.
 
Det är den vita slangen som går bakom vattenlåset som är avloppsslangen. Den kommer från höger sida, svänger bakom vattenlåset, gör 180 graders sväng på slutet (men går mycket högre upp än vad hållaren är menat för)
 
Ser bra ut, ja det är vanligt att villja få upp slangen så att maskinen måste pumpa ut vattnet.
 
Y yakumo skrev:
Det är den vita slangen som går bakom vattenlåset som är avloppsslangen. Den kommer från höger sida, svänger bakom vattenlåset, gör 180 graders sväng på slutet (men går mycket högre upp än vad hållaren är menat för)
avloppsslangen skall gå så högt upp som möjligt och vända så vattnet inte kan kan rinna bakvägen ut genom diskmaskinen om där blir stopp i avloppet
men troligen finns där backventil i diskmaskinen för avloppet men jag vet inte om det är så på alla maskiner
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kan du förtydliga bilden lite och markera vilka slangar som går till diskmaskinen, och framförallt vilken som är avloppet från den?

Men din beskrivning i texten är korrekt, så är det gjort så är det korrekt :)
Bara slangen går ovanför vattenlåset så är det OK.
Utan att vilja låta tråkig så är det nog så att om man inte kan se vilken slang som är vilken här, så ska man inte svara på frågan. Det går faktiskt inte att ta fel slang i denna bild......
 
Ser ut att vara helt rätt draget och när du får en felkod för dåligt flöde ut ur maskinen (E22 på bosch siemens) så rensar du bara lite under anslutningen till vattenlåset så är saken biff.....
 
Mats-S
MathiasS MathiasS skrev:
Utan att vilja låta tråkig så är det nog så att om man inte kan se vilken slang som är vilken här, så ska man inte svara på frågan. Det går faktiskt inte att ta fel slang i denna bild......
Oj ,en äkta besserwisser har hittat hit också, intresseklubben noterar.
Så vilken tur att du svarar på tråden med detta nonsens-inlägg och därmed bidrar med totalt värdelösa fakta i ämnet :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B
Ser bra ut. Jag hade inte heller något problem att se hur rören är installerade.
Det enda man inte riktigt ser är ju vattenslangen, men så länge den inte är klämd så borde den fungera också.

Kan tänka mig att vissa avloppspumpar är lite sämre än andra, vilket gör rördragningen mer viktig då. Eller så har de varit lite mer övertydliga i instruktionerna bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.