Hej!

Jag hittar bara halvdana trådar om detta.
Min tanke är att bygga en friggebod 15kvm på markskruvar och undrar om någon har erfarenhet av detta sedan tidigare?
Jag har byggt en altan på markskruv för 3 år sedan och det gick kanonbra och den står lika rakt och fint än idag.

Kan jag göra likadant för en friggebod? Dvs fästa bärlinan med fransk på stolparna som är fastskruvade i markskruven och sen kapa stolparna? Tanken är att köra tryckt virke som ram med dubbla reglar i mitten sen bygga friggeboden på det med C24 bärlina och bjälklag tvärgående mot tryckta mittreglarna.

Boden skall placeras på åker nära sjö dvs mjuk mark.

Bonus frågor:
Om jag kör tryckt 45x120 virke på första bärlinan hur tjock bärlina behöver jag då på "C24" bärlinan + bjälklag?
Hur många markskruvar skulle jag behöva?

Stugans mått ca 540x270

Se mitt ritningsförslag med tryckt bärlina där de svarta är markskruvar med stolpar fästa i bärlina.

Tacksam med förslag!
 
  • Ritningsförslag för friggebods grundkonstruktion med markskruvar och bärliner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur byggde du i slutändan? Och hur blev resultatet?
Har liknande planer med att bygga ett förråd på ca 15 kvm och överväger markskruv som ett alternativ. Använde Julas markskruv förra året till en gung/klätterställning med mycket gott och smidigt resultat.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Har byggt två projekt med skruvar. Fungerat utan problem.
Ett med företaget sluta gräva och ett med skruvar från K rauta
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
M mikaeloden skrev:
Hur byggde du i slutändan? Och hur blev resultatet?
Har liknande planer med att bygga ett förråd på ca 15 kvm och överväger markskruv som ett alternativ. Använde Julas markskruv förra året till en gung/klätterställning med mycket gott och smidigt resultat.
Jag använde befintliga stenarna, att riva den gamla stugan helt så hade jag åkt på bygglov. Men jag ser absolut inte markskruv som ett hinder för dig. Jag körde hela altanen med spett och markskruv från Jula. Att anlita företag som sätter skruvarna åt dig så får du betala överpris utan dess like, dedär klara vem som helt av att göra själv så länge du inte bor på ett berg.
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
M mikaeloden skrev:
Hur byggde du i slutändan? Och hur blev resultatet?
Har liknande planer med att bygga ett förråd på ca 15 kvm och överväger markskruv som ett alternativ. Använde Julas markskruv förra året till en gung/klätterställning med mycket gott och smidigt resultat.
Hur gick det för dig? Vart den en bod på skruvar eller valde du något annat alternativ?
Går i samma planer nu att bygga grunden till en friggebod med 12 st markskruv.
 
A Alanch skrev:
Hur gick det för dig? Vart den en bod på skruvar eller valde du något annat alternativ?
Går i samma planer nu att bygga grunden till en friggebod med 12 st markskruv.
Nej, pga av att kommunen inte gillade den placering jag hade önskat så valde jag att lägga projektet på is.
Men som sagt, klätterställningen (gunga/ringar/stänger) jag byggde för 2 år sedan står väldigt bra och stabilt.
Om underlaget är lämpligt skulle jag inte tveka på att bygga ett enklare förråd med hjälp av liknande markskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.