BirgitS
É ÉlPon skrev:
Vad menas med uppvik på vägg? Mot väggens ångspärr blir ju svårt om man som jag gjort väggar före parkett (samt innerväggar). Ska man vika upp och tejpa mot gipsväggen då?
Eller om man nu inte kan tejpa mot väggens ångspärr, blir det inte risk för ökat fukt längs väggarna istället eller är det så lite?

Helst slipper jag lägga ångspärr helt, känns bara fel och ett extra arbetsmoment på ett mellanbjälklag. Så undrar över detta med uppviket, ifall man lika gärna kan skippa ångspärren när man ändå inte kan göra det korrekt.
Golvleverantören bryr sig nog inte om dina gipsskivor blir fuktskadade så de menar bara att plasten ska vikas upp så att den skyddar golvets sidor.

Det är viktigt med plast om det är golvvärme men det finns tillverkare som inte kräver någon plast i andra sorters mellanbjälklag.
 
É
BirgitS BirgitS skrev:
Golvleverantören bryr sig nog inte om dina gipsskivor blir fuktskadade så de menar bara att plasten ska vikas upp så att den skyddar golvets sidor.

Det är viktigt med plast om det är golvvärme men det finns tillverkare som inte kräver någon plast i andra sorters mellanbjälklag.
Har du nåt exempel på sådan bara så man vet att de finns?
Jag fastnade för en (billig) på Bauhaus (ek svagt vit) och förutom detta med ångspärr så skulle den även läggas tvärs mot golvvärmeslingorna vilket går emot metoden jag byggt för LK spårade skivor cc 60 där man ska lägga parketten längs med slingorna.
 
BirgitS
É ÉlPon skrev:
Har du nåt exempel på sådan bara så man vet att de finns?
När vi la in parkett för ung. 5 år sen hade vare sig Tarkett eller Kährs någon instruktion om att det skulle vara plast i ett mellanbjälklag utan golvvärme.
 
É
BirgitS BirgitS skrev:
När vi la in parkett för ung. 5 år sen hade vare sig Tarkett eller Kährs någon instruktion om att det skulle vara plast i ett mellanbjälklag utan golvvärme.
Jaha ok men precis som TS så gäller detta mellanbjälklag MED golvvärme.
 
BirgitS
É ÉlPon skrev:
Jaha ok men precis som TS så gäller detta mellanbjälklag MED golvvärme.
Och då anser alla tillverkare att det ska vara plast.

Du kan läsa om vad Kährs skriver om parkett på golvvärme: https://www.kahrs.com/sv-se/hur-gor-man/lagga-tragolv-pa-golvvarme/
Här finns det beskrivet varför det kan uppstå fuktvandring som kan påverka parketten om man inte har en ångspärr: https://www.golvbranschen.se/om-oss...kligen-angsparr-under-tragolvet-vid-golvvarme

Men naturligtvis är det du som bestämmer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och då anser alla tillverkare att det ska vara plast.

Du kan läsa om vad Kährs skriver om parkett på golvvärme: [länk]
Här finns det beskrivet varför det kan uppstå fuktvandring som kan påverka parketten om man inte har en ångspärr: [länk]

Men naturligtvis är det du som bestämmer.
Samt står det:

”Vid exempelvis mellanbjälklag i trä är fuktigheten i undergolvet sällan stor. Kanske är det inte nödvändigt i alla situationer, men enligt Golvbranschens riktlinjer ska alltid ett fuktskydd läggas i samband med trägolv på golvvärme”
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samt står det:

”Vid exempelvis mellanbjälklag i trä är fuktigheten i undergolvet sällan stor. Kanske är det inte nödvändigt i alla situationer, men enligt Golvbranschens riktlinjer ska alltid ett fuktskydd läggas i samband med trägolv på golvvärme”
Visst, men vilken amatör har nog kunskap för att avgöra hur det blir med fuktvandring under de kommande 30 åren. Men ÉlPon får läsa och bestämma själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men vilken amatör har nog kunskap för att avgöra hur det blir med fuktvandring under de kommande 30 åren. Men ÉlPon får läsa och bestämma själv.
Gäller alltså mellanbjälklag, tur de kan fråga här då :)
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gäller alltså mellanbjälklag, tur de kan fråga här då :)
Och hur vet du hur den som ställer frågan kommer att hantera sin golvvärme etc. under 30 år?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur vet du hur den som ställer frågan kommer att hantera sin golvvärme etc. under 30 år?
Hantera? Finns det olika sätt att hantera golvvärmen? Vilket sätt är inte bra?
 
É
Jag har även en öppen trappa ner till undervåningen som är en ”källare” ovanför mark, ena kortsidan är suterräng. Så känns ju som det blir rätt lika klimat men jag vet inte? Kommer dock vara innerdörr nedanför trappan som spärrar av lite.

1/3 på undervåning blir ångspärr och matta, de andra 2/3 nere blir bara ren betongplatta. Allt har dock golvvärme nere med.
 
BirgitS
É ÉlPon skrev:
Jag har även en öppen trappa ner till undervåningen som är en ”källare” ovanför mark, ena kortsidan är suterräng. Så känns ju som det blir rätt lika klimat men jag vet inte? Kommer dock vara innerdörr nedanför trappan som spärrar av lite.

1/3 på undervåning blir ångspärr och matta, de andra 2/3 nere blir bara ren betongplatta. Allt har dock golvvärme nere med.
Och ingen kommer vilja ha det svalare i källardelen för att spara energi?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hantera? Finns det olika sätt att hantera golvvärmen? Vilket sätt är inte bra?
Stod det inte en del om det på sidan jag länkade till, något om när man sätter på eller stänger av, ojämn uppvärmning eller vad det var?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och ingen kommer vilja ha det svalare i källardelen för att spara energi?

Stod det inte en del om det på sidan jag länkade till, något om när man sätter på eller stänger av, ojämn uppvärmning eller vad det var?
Jag har läst allt och min tolkning är att hanteringen inte hade något att göra med fuktproblem gällande avsaknad plast, eller plast i mellanbjälklaget.
 
É
BirgitS BirgitS skrev:
Och ingen kommer vilja ha det svalare i källardelen för att spara energi?
De 2/3 som bara blir ren betongplatta blir säkert lite svalare, 18 grader kanske? Eller vad rekommendationen nu är, man ska väl inte ha läge än 17 eller vad det är.
Sen på sommaren blir ”källaren” svalare automatiskt men det gäller ju både med och utan golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.