Frågan är väl lite vilket värde ett nybyggt hus får i ett område där man får en tomt för 300 000. Risken är att värdet blir lägre än byggkostnaden. Och det är värdet som kan ligga till grund för lån, inte byggkostnaden.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Jag och min man var på banken idag för att skaffa lånelöfte för att kunna vara med i budgivningarna som kommer här fram i vår. Vi fick löfte på 2,7 miljoner. När vi ändå var där så frågade jag om vi även kunde räkna dessa pengar som en budget om vi skulle bygga hus? Dvs. att vi har 2.7 miljoner att bygga eller köpa hus för om man vill kika runt lite. Då säger bankmannen att det är omöjligt att idag bygga ett hus under 3 miljoner. Är det verkligen så illa och så dyrt om man som vi bor i en liten kommun där tomterna max kostar 350 000 kr att inte skulle kunna få ett litet (nyckelfärdigt) basic-hus för 3 miljoner inkl allt?

Hur gick det för er blev det nått husköp? =)
 
Bara för att banken säger att ni kan få låna 2,7 miljoner är det inte samma sak som att det är en bra ide. Gissar att ni kanske vill göra nått annat för lönen än att bara bo. Säljare på bank kallas ibland ekonomisk rådgivaren, men ingen skulle komma på tanken att kalla en bilskojare för fordonsrådgivare. Ska ni bygga så se till att ni har marginal, exempelvis grundläggning är en post som kan sticka iväg.
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Jag och min man var på banken idag för att skaffa lånelöfte för att kunna vara med i budgivningarna som kommer här fram i vår. Vi fick löfte på 2,7 miljoner. När vi ändå var där så frågade jag om vi även kunde räkna dessa pengar som en budget om vi skulle bygga hus? Dvs. att vi har 2.7 miljoner att bygga eller köpa hus för om man vill kika runt lite. Då säger bankmannen att det är omöjligt att idag bygga ett hus under 3 miljoner. Är det verkligen så illa och så dyrt om man som vi bor i en liten kommun där tomterna max kostar 350 000 kr att inte skulle kunna få ett litet (nyckelfärdigt) basic-hus för 3 miljoner inkl allt?

Jag har sett byggsatser på fiskarheden på miljonen och sen ska grunden till, tomten (350), avgifter, (?) koppla på vatten och avlopp som ligger vid tomtgräns (200 000 kr), lagfart osv. Bankmannen kanske har rätt men visst skulle väl 3 miljoner räcka om man inte kör på lyxhus när tomten är så billig och tomten kommer från kommunen och är förberedd? Vi har inte tid eller kunskap att göra något större själva så vi snackar om nyckelfärdigt nu.

Nu har jag skrivit mitt första inlägg här så jag får passa på att säga att jag verkligen uppskattar ert forum och all kunskap som finns här. Inga frågor verkar var för dumma!
Skulle jag säga att med smålandsvillan eller ävsbyhus kan man klara det, med tanke på att ni har billig tomt. Absolut inte med fiskarheden...tror du måste köra ett modulhus för att det ska finnas en rimlig chans. Vi såg tidigare på billiga paket med lätt regelstomme hela huset och sprutisolering..Billigt men lösvirke kräver att man gör mycket själv om du ska klara ekonomin. Ser att smålandsvillan finns på helentriprinad runt 2 miljoner i Övik i alla fall troligen oinredd övervåning men ändå. Då ingår även grunden.
 
Humlo
M Mahol skrev:
Hur gick det för er blev det nått husköp? =)
Japp! Vi köpte ett begagnat hus för 2,4 miljoner 2017 och renoverade lite. Den hade framför allt en jättestor fin tomt med uppväxt härlig trädgård som jag föll som en fura för. Invändigt hade det även alla rum vi behövde, garage och lite till. Vi hade flera fina år där tills det hela slutade med skilsmässa. Vi sålde huset förra sommaren med vinst, precis innan elpriset ballade ur rejält! Nu känner jag mig väldigt glad över att sitta i en bostadsrätt där elräkningen aldrig går över 600 kr i månaden. :) I framtiden kanske det blir hus eller radhus men just nu är jag nöjd huslös och singel.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.