På husets ena kortsida är det en bit av grunden som är ovan mark innan ett kraftigt lutande (85 gr) plåttak tar vid.
Denna delen verkar inte ha nån isolering alls inne i väggen och insidan blev i vintras, när det var -10C, 10 grader.
Det är ingen stor yta men då barnens sängar står på andra sidan väggen, golvet i rummen innanför ligger något under marknivå, behöver nått göras.

Helst ska det se så likt original ut som möjligt och inte bygga alltför mycket i tjocklek, < 50 mm

Vilka alternativ finns?
- Gjuta på 5 cm EPS betong + nån centimeter vanlig betong
- Cellplast + gjuta betong
- Cellplast + puts
- Nån for av fasadskiva
- Nått annat

Husgrund med nymålat gult markskydd, stenkant, gräs, vattenavrinning och våtmark på en molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Container, svart stuprör, böjd förlängning, gult säkerhetsstopp, våt mark, löv, grå dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget alternativ att isolera invändigt ?
 
Oj, inredd källare? Eller nybyggt? Hur fick man igenom energiraven undrar jag...

Men jag har på min källarmur skruvat upp sådana styva stenullsskivor. På de putsnät och glasfiberarmerad putsbruk (undrar om det kanske tom hette sockelputs?).
Stänga in en grundmur med tät cellplast lockade inte mig. .
 
E
Det är väldigt krångligt att göra något på utsidan med tanke på att taksprånget i princip är obefintligt. Det ser ut som att du bör fokusera på insidan. Under marknivån är det ju i princip bara att gräva ut och isolera enligt någon av alla tillverkares instruktioner.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget alternativ att isolera invändigt ?
Tyvärr inte, sitter element med ingjutna rör på väggen
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Oj, inredd källare? Eller nybyggt? Hur fick man igenom energiraven undrar jag...

Men jag har på min källarmur skruvat upp sådana styva stenullsskivor. På de putsnät och glasfiberarmerad putsbruk (undrar om det kanske tom hette sockelputs?).
Stänga in en grundmur med tät cellplast lockade inte mig. .
Byggt 1960 och sista 3:e delen av huset är i sutteräng.
Nä, att täta väggen känns sådär...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E epw skrev:
Det är väldigt krångligt att göra något på utsidan med tanke på att taksprånget i princip är obefintligt. Det ser ut som att du bör fokusera på insidan. Under marknivån är det ju i princip bara att gräva ut och isolera enligt någon av alla tillverkares instruktioner.
Tyvärr inte möjligt då det sitter element med ingjutna rör på insidan.
Ja, det får blir nån form av avfasning sista biten uppåt.

Under mark är det redan fixat, 100 mm isodrän så där är väggen både torr och varm.
 
D Dea_34 skrev:
Tyvärr inte, sitter element med ingjutna rör på väggen
Går nog att ordna ändå, lägg ut bilder från insidan.
 
E
D Dea_34 skrev:
Tyvärr inte, sitter element med ingjutna rör på väggen
Är de värme så är det ju godkänt att skarva dessa vidare. Alternativet är ju att förlänga taket så det kan täcka väggen men det är ju en hel del jobb det med.
 
Du kan inte flytta ut hängrännorna och bygga på "taket" med svart plåt som lutar ut över tillägsisoleringen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går nog att ordna ändå, lägg ut bilder från insidan.
Ja, det går ju att kapa och skarva rören och få ut elementen en bit men övergången mot den lutande delen av innerväggen blir nof sådär... ska fixa bilder
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du kan inte flytta ut hängrännorna och bygga på "taket" med svart plåt som lutar ut över tillägsisoleringen?
Jo, det är i princip möjligt men taksprångsplåten går in under det dubbelfalsade plåttaket, så det blir en del jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.