Hej, jag ska lägga om taket till dubbelfalsad plåt (från nuvarande tegel), och i samma veva ska ett takfönster ersättas med en mindre takkupa för att minska läckage-risken. I praktiken så är det bara en breddning av en befintlig kupa (WC/Dusch har redan en kupa med 3-luftsfönster), sovrummet jämte ska nu få kupa också.

Det visar sig att båda dessa kräver bygglov och ritningar. Jag har snickrat ihop detta själv mha SketchUp och LayOut men tänkte se om det finns nån vänlig själ här som kan kolla och se om det är något jag har missat i ritningarna? Jag har utgått från exempelritningar från bla Linköpings kommun, Göteborg och nåt mer ställe, men tänker att det borde vara ungefär samma i resten av Sverige? :)

Kommunen har inga befintliga fasadritningar på huset. Vet inte om det är positivt eller negativt, och om de saknar befintliga, kan de komma och kräva fullständig annotering av befintlig fasad utöver de ändringar som ska göras?

Arkitektoniska ritningar av ett hus, planvy och sektionsvy, dimensioner angivna, flera sovrum, allrum, WC/dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektoniska ritningar av ett hus från fyra olika vinklar med måttangivelser och färgkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är skalenligt på A3 1:100 och med uppgifter om datum, ritare, fastighet osv i sidfoten, se bifogad PDF för kompletta dokumentet.

Tusen tack på förhand!
 
ullet
Jag var tvungen att lämna in fasadritning på hur det såg ut före, och hur det var tänkt att se ut efter när jag bytte ut ett stort fönster mot två mindre (delade på ett rum). Däremot räckte det med att bara lämna in planritning för hur det skulle bli efteråt.

Samma läge som dig då kommunen inte hade några ritningar på huset sedan tidigare.
 
  • Gilla
jishi
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Jag var tvungen att lämna in fasadritning på hur det såg ut före, och hur det var tänkt att se ut efter när jag bytte ut ett stort fönster mot två mindre (delade på ett rum). Däremot räckte det med att bara lämna in planritning för hur det skulle bli efteråt.

Samma läge som dig då kommunen inte hade några ritningar på huset sedan tidigare.
Okej, tack. Kanske ska vara förberedd då och påbörja en före-ritning också...
 
J jishi skrev:
Hej, jag ska lägga om taket till dubbelfalsad plåt (från nuvarande tegel), och i samma veva ska ett takfönster ersättas med en mindre takkupa för att minska läckage-risken. I praktiken så är det bara en breddning av en befintlig kupa (WC/Dusch har redan en kupa med 3-luftsfönster), sovrummet jämte ska nu få kupa också.

Det visar sig att båda dessa kräver bygglov och ritningar. Jag har snickrat ihop detta själv mha SketchUp och LayOut men tänkte se om det finns nån vänlig själ här som kan kolla och se om det är något jag har missat i ritningarna? Jag har utgått från exempelritningar från bla Linköpings kommun, Göteborg och nåt mer ställe, men tänker att det borde vara ungefär samma i resten av Sverige? :)

Kommunen har inga befintliga fasadritningar på huset. Vet inte om det är positivt eller negativt, och om de saknar befintliga, kan de komma och kräva fullständig annotering av befintlig fasad utöver de ändringar som ska göras?

[bild]
[bild]

Det är skalenligt på A3 1:100 och med uppgifter om datum, ritare, fastighet osv i sidfoten, se bifogad PDF för kompletta dokumentet.

Tusen tack på förhand!
J jishi skrev:
Hej, jag ska lägga om taket till dubbelfalsad plåt (från nuvarande tegel), och i samma veva ska ett takfönster ersättas med en mindre takkupa för att minska läckage-risken. I praktiken så är det bara en breddning av en befintlig kupa (WC/Dusch har redan en kupa med 3-luftsfönster), sovrummet jämte ska nu få kupa också.

Det visar sig att båda dessa kräver bygglov och ritningar. Jag har snickrat ihop detta själv mha SketchUp och LayOut men tänkte se om det finns nån vänlig själ här som kan kolla och se om det är något jag har missat i ritningarna? Jag har utgått från exempelritningar från bla Linköpings kommun, Göteborg och nåt mer ställe, men tänker att det borde vara ungefär samma i resten av Sverige? :)

Kommunen har inga befintliga fasadritningar på huset. Vet inte om det är positivt eller negativt, och om de saknar befintliga, kan de komma och kräva fullständig annotering av befintlig fasad utöver de ändringar som ska göras?

[bild]
[bild]

Det är skalenligt på A3 1:100 och med uppgifter om datum, ritare, fastighet osv i sidfoten, se bifogad PDF för kompletta dokumentet.

Tusen tack på förhand!
Snabbkommentar, inte fullständig.

- Sektionen saknar marklinje och ser felritad ut på balkongsidan.
- Planritningen saknar fönster, balkong och framförallt nya takkupan
- Beskriv material och kulör på befintliga fasader och fönster. Bef. fasad XXX
- Beskriver linjen ovan fönster på gaveln materialövergång eller förskjutning av liv? Eller är det ett misstag?
- Ett sätt att förtydliga ändringar är att rita bef med mycket tunna linjer och takkupan med tjockare.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Snabbkommentar, inte fullständig.

- Sektionen saknar marklinje och ser felritad ut på balkongsidan.
- Planritningen saknar fönster, balkong och framförallt nya takkupan
- Beskriv material och kulör på befintliga fasader och fönster. Bef. fasad XXX
- Beskriver linjen ovan fönster på gaveln materialövergång eller förskjutning av liv? Eller är det ett misstag?
- Ett sätt att förtydliga ändringar är att rita bef med mycket tunna linjer och takkupan med tjockare.
Tack för ditt svar. Ja, fönster på planritningen hade nog varit lämpligt, däremot påverkar inte nya takkupan golvytan alls.

Linjen ovan fönster är en materialövergång, hade nog hjälpt att förtydliga det.

Ritningarna godkändes dock och bygglovet är klart, så det var inte så petigt. Jag valde att inte skriva ut färg och material på befintliga delar för att ha lite mer svängrum framgent om jag ändrar saker litegrann, då dessa ritningar kommer vara kommunens referens antar jag.
 
  • Gilla
makhno_
  • Laddar…
J jishi skrev:
Hej, jag ska lägga om taket till dubbelfalsad plåt (från nuvarande tegel), och i samma veva ska ett takfönster ersättas med en mindre takkupa för att minska läckage-risken. I praktiken så är det bara en breddning av en befintlig kupa (WC/Dusch har redan en kupa med 3-luftsfönster), sovrummet jämte ska nu få kupa också.

Det visar sig att båda dessa kräver bygglov och ritningar. Jag har snickrat ihop detta själv mha SketchUp och LayOut men tänkte se om det finns nån vänlig själ här som kan kolla och se om det är något jag har missat i ritningarna? Jag har utgått från exempelritningar från bla Linköpings kommun, Göteborg och nåt mer ställe, men tänker att det borde vara ungefär samma i resten av Sverige? :)

Kommunen har inga befintliga fasadritningar på huset. Vet inte om det är positivt eller negativt, och om de saknar befintliga, kan de komma och kräva fullständig annotering av befintlig fasad utöver de ändringar som ska göras?

[bild]
[bild]

Det är skalenligt på A3 1:100 och med uppgifter om datum, ritare, fastighet osv i sidfoten, se bifogad PDF för kompletta dokumentet.

Tusen tack på förhand!
Krångla inte till det.
Fasadförändringen är inte en väsentlig fasadförändring och därmed inte kräva bygglov.
Takkupan borde rymmas inom bygglovsbefriad åtgärd.(Då endast anmälan attefallstakkupa)
R
 
E eken86 skrev:
Krångla inte till det.
Fasadförändringen är inte en väsentlig fasadförändring och därmed inte kräva bygglov.
Takkupan borde rymmas inom bygglovsbefriad åtgärd.(Då endast anmälan attefallstakkupa)
R
Beror ju helt på om huset har något kulturvärde, vad detaljplan säger mm.

Så att säga att det inte krävs är att ge ts en falsk trygghet.


Takkupan kan gå som attefall, samtidigt så är det samma sak där, är huset ett 8:13 hus så faller attefall och rent handlingsmässigt är det 0 skillnad mot bygglov, enda gången det egentligen är "fördel" är om detaljplanen inte tillåter det, är en något lägre taxa också, oftast.
 
  • Gilla
oxöga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.