Fairlane
Jag skulle nog säga att mäklaren agerat lite klantigt, men helt tvärfel är det väl inte.
Jag skulle hört av mig till mäklaren och förklarat att det inte var ett bud, så du önskar det bortplockat.

När säljarna bara säger nej, särskilt i dagens marknad, så skulle jag inte säga några nya belopp utan fråga vad de vill ha, låta säljarna bjuda istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle man annars få igång en budgivning om det första budet inte får publiceras? Jag tycker att frågan är konstig.
Det har ju varit jättevanligt med dolda eller på annat sätt villkorade bud. Som köpare vill man ju naturligtvis undvika en öppen budgivning.
 
D
Öppen bugivning var poppis när marknaden var het, nu är hysch hysch vanligare.

Det är mäklare du har att göra med, behöver man säga mer.
 
  • Gilla
stoffes och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare
Är ert/era bud lägre än utgångspriset?
 
  • Gilla
(:crille:)
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Är ert/era bud lägre än utgångspriset?
Nu vet jag inte hur det ser ut för trådstartaren, men jag tyckte det var extremt provocerande när man la bud på utgångspriset, det kom inga fler bud från nån annan och säljaren var för fin för att sälja på den nivån. Jag brukade påtala för mäklaren att det då måste vara definitionen av ett lockbud.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Davidbagare
Klaugust Klaugust skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut för trådstartaren, men jag tyckte det var extremt provocerande när man la bud på utgångspriset, det kom inga fler bud från nån annan och säljaren var för fin för att sälja på den nivån. Jag brukade påtala för mäklaren att det då måste vara definitionen av ett lockbud.
Exakt så. Är budet på nivå med annonserat pris så är det min tanke med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Marida skrev:
Vi sa till mäklaren att vi kunde höja 100 000kr men ville höra vad säljarna säger innan vi lägger upp det.
Alltså ... vad. Vadå höra vad de säger.

Det är en förhandling som går ut på att bluffa om att allt man säger är sista priset kompis.

Det är lika fasta regler som kring att skicka sms till en brud man dejtar som tonåring. Det vill säga precis som en arbetsintervju fast man kommer inte få (vilja?) hångla I slutändan.

Det du kan tolka in är att mäklaren vill pressa säljaren med ert "vi får se" raincheck kanske jag vet inte bud.
 
Redigerat:
Jo mäklare lägger ut alla bud i en öppen budgivning även om det bara finns ett bud. Det finns många anledningar, t.ex. stressa någon annan potentiell spekulant att lägga ett bud. Jag håller med dig om att mäklaren borde föra en kontinuerlig dialog med er även om det inte har framkommit något nytt, eller typ. säljaren vill avvakta i typ x dagar för att se om det kommer in fler bud. De räknar kanske med att sälja för mer än ert nästa bud på 100.000 till. Jag har varit med om alla möjliga scenarior från säljare, som är det parten som styr i stora delar mäklarens agerande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När vi köpte lägenheten vi bor i idag så höjde vi med 100 000 utan att annan budgivare fanns. Villkorade vårt höjda bud med att vi ville ha vissa saker i lägenheten och att lägenheten skulle tas bort från marknaden. Naturligtvis upp till säljaren att förkasta eller acceptera. Säljaren övervägde att ha ytterligare visningar. Säljaren accepterade samtliga krav och vi fick köpa för det höjda budet. Vi blev väldigt nöjda. Detta var mitt under pandemin så priserna hade inte börjat gå ner ännu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan det vara så att mäklaren får procent på högsta bud om säljaren nekar att sälja?
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Fairlane
R riddarn68 skrev:
Kan det vara så att mäklaren får procent på högsta bud om säljaren nekar att sälja?
Menar du att mäklaren får betalt om det inte blir affär? Det skulle vara ovanligt skulle jag påstå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle man annars få igång en budgivning om det första budet inte får publiceras? Jag tycker att frågan är konstig.
Läste du Ts fråga?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
hsd
En del mäklare lägger inte ut bud som inte godtas av säljaren
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En del mäklare lägger inte ut bud som inte godtas av säljaren
Det låter inte korrekt av mäklaren. Ett bud är ett bud oavsett om säljaren accepterar det eller inte.
 
Frågan är om budet är över eller under utgångspris. Står säljaren fast vid utgångspris och TS vill ha fastigheten är det bara att slanta upp hundra tusen till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.