Hej!

Vi är i slutfasen av badrumsrenoveringen. Tidigare var badrummet helkaklat, och efter renovering är det våtrumsmatta istället. Vi har ett problem - hur löser vi en duschvägg där det är tajt med plats?

Tidigare ägare hade murat upp en vägg av glasbetong tre bitar i bredd, och sedan satt det ett duschdraperi. Det var fel fall på golvet, så det satt även en högre silikon/gummilist på golvet som inte höll helt tätt. Nu har de isolerat ordentligt i taket, så det har kommit ned en liten bit. Tidigare var det kanske 5-7 cm högre, med nästan obefintlig isolering (gammalt fritidshus). Svinkallt på vintern.

Nu har vi rätt fall och så, men vet inte riktigt hur vi ska lösa resten... Vi tänkte att skjutdörrar var en perfekt lösning, och hittade en variant från Macro Design som skulle kunna passa (med några mm marginal uppåt, det är 1903 mm högt på lägsta stället): https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...orr-macro-design-flow-nisch/p-1592988-1593000
... men blev starkt rekommenderade att låta bli den varianten, eftersom den sitter tätt mot golvet och det bara finns en golvbrunn. Blir det vattenläckage vid toa/handfat så ska vattnet rinna mot golvbrunnen = duschen och då får det inte vara tätat dit.

Så nu kliar vi oss lite i huvudet. Hur ska vi lösa detta? Är det duschvägg och draperi som är enda vägen igen, eller finns det nåt trevligare vi kan göra?
 
  • Ett pågående badrumsbygge med måttmarkeringar på väggar och golv, ser outfint och oinrett ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tveksamt tveksamt skrev:
Nåt sånt här kanske:
[länk]
Tack för förslaget! Det faller tyvärr på att det slår emot blandaren i duschen.
 
Det finns duschväggar som är tvådelade , den delen mot väggen är fast och den andra delen svängbar.
 
Sätt dit en glasvägg.
 
C ConnyN skrev:
Tack för förslaget! Det faller tyvärr på att det slår emot blandaren i duschen.
Man behöver ju inte kunna vika den platt mot väggen, egentligen bara kunna vika in den så att man kan gå in i duschen tänker jag. Annars kan man ju också ha en smalare fast del/duschvägg och en vikbar del längst ut på den fasta delen.
 
Varför är ett snyggt duschdraperi så fel? Personligen tycker jag dessa vikbara plastade glasväggar är mycket fulare och tar dessutom plats. Draperiet dras undan och hela rummet känns större när man inte duschar och draperiet tvättas lätt i maskin.
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
Skulle det kunna funka med glasdörrar med tätningslist längst ner, men där ni skippar att montera dit tätningslisten? Då blir det en glipa på ca en cm längst ner. Eller om det finns glasdörrar som inte har någon tätning mot golvet till att börja med.
 
yonna yonna skrev:
Varför är ett snyggt duschdraperi så fel? Personligen tycker jag dessa vikbara plastade glasväggar är mycket fulare och tar dessutom plats. Draperiet dras undan och hela rummet känns större när man inte duschar och draperiet tvättas lätt i maskin.
håller med! det kan bli ett plus att få ett färgad duschdraperi i det neutrala rummet. Har själv ett sommarhus och en ledig standard i badrummet. Är helt enkelt inte road att avkalka och torka av glasdörrar när jag är i min fritidshus och vill slappa av. Men om man har städhjälp så behöver man inte tänka så praktisk ...
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
G gaia skrev:
håller med! det kan bli ett plus att få ett färgad duschdraperi i det neutrala rummet. Har själv ett sommarhus och en ledig standard i badrummet. Är helt enkelt inte road att avkalka och torka av glasdörrar när jag är i min fritidshus och vill slappa av. Men om man har städhjälp så behöver man inte tänka så praktisk ...
Mitt kakel och glasvägg dras med gummiskrapa efter den dagliga duschen innan man lämnar utrymmet, gärna med en duschflaska diskmedel och ättika. Tar ca 35 sekunder och det är glänsande rent trots att jag har mycket kalkrikt vatten. (Tyvärr är det svårt att få herrarna i familjen att göra detta 🤔.) Det helvita IKEAförhänget är fortfarande intakt efter många år och maskintvätt med ättika då och då. Så jag förstår inte problemet.
 
M mrsnhp skrev:
Skulle det kunna funka med glasdörrar med tätningslist längst ner, men där ni skippar att montera dit tätningslisten? Då blir det en glipa på ca en cm längst ner. Eller om det finns glasdörrar som inte har någon tätning mot golvet till att börja med.
Det är bättre om man har en glipa vid golvet (det räcker med 5 mm). Då slipper man hörna/kant där smuts/kalk fastnar. Hos mig finns det ett par spännen på någon cm som stabiliserar glasväggen. Det förutsätter naturligtvis att klinkergolvet har god avrinning mot brunnen.
 
R
Skulle de fungera med macro Skagen u eller inr linc monument?
 
Tack för allt engagemang. Det blev till slut en Macro Design Flow, typ den enda duschdörren som funkade med vårt låga sluttande innertak.

https://www.macrodesign.se/sortiment/duschar/nischduschar/flow-nischdusch-2d/

Bra monterad, utan tätningslist nedtill i fall av vattenläcka från övriga badrummet (så att det rinner ned i golvbrunnen).

Ni som ifrågasätter önskemålet om duschvägg och tycker att ett duschdraperi är toppen - ni får gärna tycka det. Men eftersom vi har barn med en del särskilda behov, däribland väldigt hög impulsivitet och initiativförmåga och väldigt låg impulskontroll, så tycker vi det är kanon att slippa torka rent hela badrummet vid varje duschtillfälle. Den här lösningen kostade lite mer, men blev helt perfekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.