Jag vill dra slang på vinden, under isoleringen. Jag behöver för detta 1st takdosa, som ska vara åtkomlig från vardagsrummet under vinden. De dosor jag sett har "kopplingsöppningen" åt fel håll - jag vill kunna dra trådar från vardagsrummet och inte från vinden. Vänder jag på dosan så blir det initialt oönskad distans mellan slangkoppling och fästunderlag. (Det bör gärna gå att hänga en armatur/takfläkt i dosan om så önskas i framtiden)

Grå plast eldosa med flera ingångar och fästskruvar för elinstallationer, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glespanel och ett tak på det ger ca 40 mm till underkant tak, då lägger du en bräda 28 mm över glesen och skruvar dosan i den. Kommer den för djupt så blir det ett par massonitbitar med glesen och brädan. För djupt in i taket så finns förhöjningsringar att sätta dit. Då kan du vrida dosan så inloppen hamnar mellan glesen, är bra med plats för rör/slang
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glespanel och ett tak på det ger ca 40 mm till underkant tak, då lägger du en bräda 28 mm över glesen och skruvar dosan i den. Kommer den för djupt så blir det ett par massonitbitar med glesen och brädan. För djupt in i taket så finns förhöjningsringar att sätta dit. Då kan du vrida dosan så inloppen hamnar mellan glesen, är bra med plats för rör/slang
tack. tror inte jag riktigt förstår dig helt men i alla fall förstår jag att jag kan sänka ner dosan i bild en bit i taketmaterialet. Huset är redan byggt, o från vindens perspektiv så har jag under mig spånskiva, panel, dubbel gips. Troligen behöver jag en förhöjningsram så dosan penetrerar hela taket.
 
Då finns det djupare takdosor. Börja med att ta reda på vilket djup du behöver.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Den här modellen funkar bra. Bara att borra ett hål och montera uppifrån. Jag råkar ha onödigt djupa dosor, så jag har fått bygga upp lite på vinden för att få dem jämt med taket.
https://www.elbutik.se/product.html/takdosa-2
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
S
sen fäster du upp en glespanel på lämpligt sätt så att då får ordentlig bärighet i den. Du skruvar då alltså först fast dosan i glespanelen och sen fäster du glesen i takkstolarna på lämpligt vis.

Dosan du länkade är aldrig någonsin avsedd att monteras med öppningen mot vinden :)
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.