När jag köpte bandsåg för ett par år sen hjälpte säljaren till med transport och avlastning, med sig hade han en verkstadskran, tror det var denna modellen: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...kstadskranar/verkstadskran-1000-kg-2000039788

Sedan dess har tanken slagit mig att det ibland kunde vara användbart.

Säljaren var mycket nöjd med sin. Kollar jag nu ser jag även: https://duab.se/garage-verkstad/lyf...ftar-verkstadskranar/hawk-verkstadskran-2-ton
Som ser snarlik ut men med dubbla kapaciteten. Nackdelen är väl att man knappt själv kan lasta på den på släpet om man ska iväg utan behöver en kran till det...

Senast jag saknade en var när jag lastade ur matarverket ur bilen och fortfarande inte fått det på plats där jag från början hade tänkt.. än mindre lär jag kunna lasta på och av det från snickerimaskinen vid fräsarbete.

En del lyft skulle ju underrättas av en kran, samtidigt tar den ju en del plats i anspråk. Är det någon här med egna erfarenheter? Vad är bra? Kommer de till användning? (När?) Eller är de mest i vägen?
 
102kg är väl ingen vikt att få upp på släpet, speciellt när man kan lyfta det i två omgångar och skjuta på det. Rak i ryggen och lyft med benen så ska du se att det går bra.

Hur ofta en sådan kommer till användning kan jag inte svara på, då jag inte har någon. Men jag har däremot önskat att jag haft en vid flera tillfällen.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Alatan Alatan skrev:
102kg är väl ingen vikt att få upp på släpet, speciellt när man kan lyfta det i två omgångar och skjuta på det. Rak i ryggen och lyft med benen så ska du se att det går bra.

Hur ofta en sådan kommer till användning kan jag inte svara på, då jag inte har någon. Men jag har däremot önskat att jag haft en vid flera tillfällen.
Det är väl kanske sant, det är ju ett ganska tacksamt format att lyfta och rätt lågt lyft upp på ett släp. Samtidigt är viktskillnaden mellan 66 och 102kg ganska påtaglig, 66 klarar nog de flesta som ensam vikt medan 102 får man ta i etapper, men är ju inget man tar med till vardags och går ju lyfta en ände åt gången, vikten är nog inte den avgörande parametern.

2 ton behöver jag spontant inte, men mer än 250 kg i yttre läge kan nog vara användbart ibland .

Skönt att fler känt behovet. Frågan är ju dock hur mycket den står i vägen mellan användningarna, spontant för mycket, och om det faktiskt finns plats att veckla ut den när den behövs... utan att möblera om hela arbetsplatsen.
 
Har haft kran i 30år. Användbar sak.
Den kan stå oanvänd i många år men ibland är den favoritverktyget.
Lyfter snöskotrarna. Lyfter motorn i bilen när man byter kamrem och motorfästet ska skruvas bort.
Senast var det nog när kåpan skulle av eller på släpvagnen som den blev använd.
Man kan hålla upp kåpan med en bräda när gasfjädrarna ska tas loss men med kranen får man kontroll och säkerhet. Kåpan väger precis vad man orkar lyfta och tappar man taget kan det gå riktigt illa.
Ibland lyfter man inte ens tunga saker utan vill bara hålla något i enkelt justerbar position när något ska repareras.

Att flytta en kran på 100kg är inga problem. Man lyfter aldrig mer än halva vikten. Ska den upp på släpet lyfter man längst ut i benen där den är som lättast. När benen är på flakkanten knuffar man lätt upp resten.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.