Har bindningstid kvar och bra (eller ja, det är drägligt) pris på tv hos Telia, så jag tänker behålla TV där tills vidare.

Men de hade för avsikt att höja internetanslutningen mer än jag vill tolerera vilket resulterade i att jag sagt upp internet abonnemanget.

Får ett okej pris hos Telenor.

Någon som blandat ovanstående aktörer?
Kommer leverantörerna börja pinka revir, blockera portar och rent allmänt förstöra min vardag eller tror ni de sköter sig?

Edit: Anslutningen är en " Telia Öppen Fiber"
 
Det beror ju lite på hur du tittar på tv. Använder du tjänsteleverantörernas play-appar så är det ju inget problem.
 
Det mesta tittandet är via Telias Tv- box, både strömning och play-appar i boxen.

Telia vill ju att man använder deras "tjänst fördelare" i form av någon sunkig router, denna kommer de att kväva tillbaka nu när jag sagt upp uppkopplingen.

Men jag har länge sedan bestämt att jag vill äga min egen nätverksinfrastruktur så efter fiberboxen använder jag enbart egen hårdvara, då i husänden är jag min egen herre.

Frågan är vad de kan ställa till med i sin ände för att jävlas med mig.
 
Telenor brukar koppla om fiber på "station" till egen switch och du får ny mediaomvandlare (efter fiberboxen), dvs de blir din fiberoperatör och hyr fiber av Telia. Brukar vara det vanliga idag när man byter till Telenor, Tele2 eller Bahnhof.
Ser ingen anledning att äga omvandlaren själv, men det avgör du om du vill mixtra med den. Vid problem/fel blir det bara krångligare.

Sedan hur du får fram Telias TV med box har jag inte koll på. I Telia Öppenfiber brukar det köras via VLAN.
Men du bör ställa frågan till Telenor hur det fungerar utifrån den bredbandstjänst du beställt så det inte blir problem, de är inte alltid ärliga eller har kunskapen de som säljer.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Det mesta tittandet är via Telias Tv- box, både strömning och play-appar i boxen.

Telia vill ju att man använder deras "tjänst fördelare" i form av någon sunkig router, denna kommer de att kväva tillbaka nu när jag sagt upp uppkopplingen.

Men jag har länge sedan bestämt att jag vill äga min egen nätverksinfrastruktur så efter fiberboxen använder jag enbart egen hårdvara, då i husänden är jag min egen herre.

Frågan är vad de kan ställa till med i sin ände för att jävlas med mig.
Vad skulle dom ställa till med, varför skulle dom jävlas med dig?
Du är inte den enda som byter leverantör.
 
A A-Man_08 skrev:
Vad skulle dom ställa till med, varför skulle dom jävlas med dig?
Du är inte den enda som byter leverantör.
För att försvåra för användarna att hoppa mellan olika och blanda leverantörer.

Om allt fungerar för dig vid byten så kan jag bara gratulera.
Men om du tror att man inte använder dessa typer av knep så är du naiv...

Jag har tyvärr inte den erfarenheten, medvetet eller omedvetet reserverar man portar för sina egna tjänster i sin hårdvara eller sitt nät, som en annan leverantör inte får åtkomst till.

Det gäller när allt ändå fungerar hos leverantörerna.
Kompetensen på de första supportlinjerna är extremt låg och när något inte fungerar som förväntat får man spendera timmar i telefon och leva med att bli hotad med höga kostnader om felet inte ligger hos leverantören.
Istället för att kolla på nyheterna på kvällen efter jobbet får man springa och felsöka, vid varje nytt samtal får man börja om på steg 0, annars vägrar supporten vidare felsökning.

Jag spenderade närmare 3 månader på det viset hos en leverantör efter att jag var tidig med att erhålla en ny typ av hårdvara.
Efter 3 månader blev jag eskalerad till en mer avancerad support, men då hade redan leverantören accepterat att jag bröt 24 månaders avtalet och jag var inte längre intresserad av att hjälpa dem felsöka skiten.

Man kan säga att jag blev jävligt less och bränd av den upplevelsen.
 
ARJU ARJU skrev:
Telia vill ju att man använder deras "tjänst fördelare" i form av någon sunkig router, denna kommer de att kväva tillbaka nu när jag sagt upp uppkopplingen.
Be att få Telias "bredbandsdelare" som är en vanlig VLAN-switch.

Vi har deras bredbandsdelare samt egen router.

En hand håller en vit router med lysande lampor på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår bredbandsdelare
 
Demmpa Demmpa skrev:
Be att få Telias "bredbandsdelare" som är en vanlig VLAN-switch.

Vi har deras bredbandsdelare samt egen router.

[bild]
Vår bredbandsdelare
Hjälper knappast om Telenor levererar via egen fiberswitch centralt dvs som fiberoperatör. Minns jag rätt har Telenor egen konfig precis som Telia har.
 
A AndersS skrev:
Hjälper knappast om Telenor levererar via egen fiberswitch centralt dvs som fiberoperatör. Minns jag rätt har Telenor egen konfig precis som Telia har.
Nu har TS "Telia öppen fiber" och det jag svarade på var angående Telias bredbandsdelare i form av router.

Sen kan inte alla byta till annan KO som i sin tur hyr fiber från Telia, utan är låst till de tjänsteoperatörer som finns i nätet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Be att få Telias "bredbandsdelare" som är en vanlig VLAN-switch.

Vi har deras bredbandsdelare samt egen router.

[bild]
Vår bredbandsdelare
Den har jag, men min är inte lika stiligt ansluten med LC kontakt utan har en liten påbyggnad på sidan och fibern fast ansluten vill jag minnas, så jag har inget annat val.(Utan att bli ekonomiskt lynchad för ingrepp i deras fiber)

Det är efter den switchen man brukar få någon Inteno router eller annat fabrikat som de kräver att jag ska använda som de kallar tjänstefördelare, jag brukar bara ansluta den när supporten kräver det i felsöknings syfte, så snart de löst eventuella problem (i regel i deras ände) så byter jag kabel till min egen router och switch.
 
ARJU ARJU skrev:
För att försvåra för användarna att hoppa mellan olika och blanda leverantörer.

Om allt fungerar för dig vid byten så kan jag bara gratulera.
Men om du tror att man inte använder dessa typer av knep så är du naiv...

Jag har tyvärr inte den erfarenheten, medvetet eller omedvetet reserverar man portar för sina egna tjänster i sin hårdvara eller sitt nät, som en annan leverantör inte får åtkomst till.

Det gäller när allt ändå fungerar hos leverantörerna.
Kompetensen på de första supportlinjerna är extremt låg och när något inte fungerar som förväntat får man spendera timmar i telefon och leva med att bli hotad med höga kostnader om felet inte ligger hos leverantören.
Istället för att kolla på nyheterna på kvällen efter jobbet får man springa och felsöka, vid varje nytt samtal får man börja om på steg 0, annars vägrar supporten vidare felsökning.

Jag spenderade närmare 3 månader på det viset hos en leverantör efter att jag var tidig med att erhålla en ny typ av hårdvara.
Efter 3 månader blev jag eskalerad till en mer avancerad support, men då hade redan leverantören accepterat att jag bröt 24 månaders avtalet och jag var inte längre intresserad av att hjälpa dem felsöka skiten.

Man kan säga att jag blev jävligt less och bränd av den upplevelsen.
Nej jag är inte naiv.
För att svara på din fråga.
Ja en gång har jag haft olika leverantörer fungerade bra i flera år.
Men en dag så uppstod ett problem som tog dem ett tag att lösa.
 
ARJU ARJU skrev:
Den har jag, men min är inte lika stiligt ansluten med LC kontakt utan har en liten påbyggnad på sidan och fibern fast ansluten vill jag minnas, så jag har inget annat val.(Utan att bli ekonomiskt lynchad för ingrepp i deras fiber)

Det är efter den switchen man brukar få någon Inteno router eller annat fabrikat som de kräver att jag ska använda som de kallar tjänstefördelare, jag brukar bara ansluta den när supporten kräver det i felsöknings syfte, så snart de löst eventuella problem (i regel i deras ände) så byter jag kabel till min egen router och switch.
Tidigare hade vi en separat fiberkonverter (med bara en erhernetanslutning) samt en äldre (Inteno-?)switch (som bredbandsdelare), men när fibernätet uppgraderades från max 100/100 till 1000/1000 så byttes delarna ut till en ny Inteno-switch med SFP-modul.
Men den nya Inteno-switchen har även en ethernet-anslutning för WAN-sidan så det går att ansluta den till extern fiberkonverter.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har TS "Telia öppen fiber" och det jag svarade på var angående Telias bredbandsdelare i form av router.

Sen kan inte alla byta till annan KO som i sin tur hyr fiber från Telia, utan är låst till de tjänsteoperatörer som finns i nätet.
Det har ändrats över tid, fram till 2017/18 levererade olika tjänsteoperatörer "bredband" inom Telia Öppen fiber. Men senare efter 2017/18 började Telenor, Comhem (idag Tele2) och Bahnhof installera egen utrustning på Telias stationer. Så då förändrades det att man inte levererade bredband inom Telia Öppen fiber längre, utan blev egen fiberoperatör. Så här finns skillnader i vad och hur olika tjänster som kan levereras.
I ts fall är det Telia Öppen fiber som fortfarande är fiberoperatör eller är det nu Telenor?
 
Redigerat:
ARJU ARJU skrev:
Den har jag, men min är inte lika stiligt ansluten med LC kontakt utan har en liten påbyggnad på sidan och fibern fast ansluten vill jag minnas, så jag har inget annat val.(Utan att bli ekonomiskt lynchad för ingrepp i deras fiber)

Det är efter den switchen man brukar få någon Inteno router eller annat fabrikat som de kräver att jag ska använda som de kallar tjänstefördelare, jag brukar bara ansluta den när supporten kräver det i felsöknings syfte, så snart de löst eventuella problem (i regel i deras ände) så byter jag kabel till min egen router och switch.
Vad har du beställt från Telenor?
Om Telenor sätter in en egen mediaomvandlar t.ex. Inteno så har du inte längre Telia Öppen fiber utan helt bytt till Telenor.
Begreppet kommunikationsoperatör som har tillkommit senare och förvillar lite.
 
A AndersS skrev:
Vad har du beställt från Telenor?
Om Telenor sätter in en egen mediaomvandlar t.ex. Inteno så har du inte längre Telia Öppen fiber utan helt bytt till Telenor.
Begreppet kommunikationsoperatör som har tillkommit senare och förvillar lite.
Har inte beställt något alls ännu.
Jag ska slå ett samtal och fråga lite om de ser några direkta problem med att jag vill fortsätta med Telias tv i deras nät. Men jag misstänker att svaret oavsett kommer bli att det fungerar utmärkt, av inkompetens eller med låg halt av sanning.

Det jag tror de levererar blir en ny router (tjänstefördelare) som jag fortfarande har för avsikt att inte använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.