JanneJanne123
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju domar, praxis är att dessa skall följas. Att sedan inte alla kommuner följer dem, det är en annan sak...
Det var dumt av mig att skriva praxis, det jag menar är vad folk gör i verkligheten.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Inte ens Boverken kan ge en tydlig definition av skillnaden mellan komplementbostadshus och komplementbyggnad i praktiken. utan överlåter mycket av den värderingen till Kommunen. Detta då tex kök får lov att även vara installerat i gäststuga etc. Utan det skall istället in den sökandes användningsområde.


Utifrån det jag fått fram, så är ju det säkraste sättet att absolut slippa allt snack om komplementbostadshus att anmäla det som gästhus och inte installera kök. Då uppfyller det inte krav på ett komplementbostadshus, och star besked ges då inte för något annat än just en komplementbyggnad. Om sen tonåringen bor där 365 dagar om året så är det sannolikt inget byggnadsnämnden bryr sig om i praktiken, utan får väl bli ett ärende för någon annan tillsyn om någon har synpunkter och anmäler att någon stackare är förvisad till fastighetens gäststuga.

Blir ju annorlunda om man faktiskt tänkt byggnaden som ett fristående hushåll. En granne på vår gata har gjort det. har ingen aning hur hon gjort med elen. Men hon hade i princip samma krav på tillgänglighet, som vid husbygge Kontrollansvarig, slutbesked mm. De lade sig till och med i kökets utformning. Så gör man ansökan för komplmentbostad så blir det en helt annan resa än om ansökan avser komplementbyggnad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Varför inte koppla före huvudbrytaren i huvudbyggnaden? Kan ju vara bra att ha attefallshuset oberoende av om du stänger av elen i huvudbyggnaden?
Hur bryter du strömmen till attefallaren om den kopplas före huvudbrytaren?
Det känns för min del som ett stort nej till detta men jag är inte elektriker.
 
M maxmsm skrev:
Hur bryter du strömmen till attefallaren om den kopplas före huvudbrytaren?
Det känns för min del som ett stort nej till detta men jag är inte elektriker.
Den får en egen huvudbrytare naturligtvis
 
  • Gilla
Ruffeboy och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hur bryter du strömmen till attefallaren om den kopplas före huvudbrytaren?
Det känns för min del som ett stort nej till detta men jag är inte elektriker.
Varje gruppcentral bör ha sin egna huvudbrytare i själva gruppcentralen.


Vi har två gruppcentraler (garaget & huset) med var sin huvudbrytare, sen sitter det en huvudbrytare/kundbrytare i mätarskåpet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Vi undersöker eget abonnemang på attefallshuset.
Är det samma regler om vi tänkt hyra ut vårt gästhus veckovis på airbnb?
Det är inte helt klockrent men det kanske kan falla under tillfällig vistelse:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...er/anvandning-av-kvartersmark/tillf-vistelse/

Dvs man får tillfälligt övernatta i en lokal om den är utrustad för detta syfte. Men om man bygger för att i framtiden kanske kunna hyra ut permanent ja då är ju lagen som den är.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det spelar inte någon roll, det är hur ofta attefallaren utnyttjas som är avgörande. En tonåring får inte bo permanent i den utan att ett separat elabonnemang sätts dit. Inte ens om toalett och kök saknas.
Fel går hur bra som helst.
 
Håll er ämnet och besvara TS frågor istället för att svamla eller starta separat tråd?
 
  • Gilla
  • Arg
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hade firman varit på plats och kollat förutsättningarna och antalet lediga platser i bef central innan du fick det beräknade priset?
”Beräknat pris” ä lite av en gummisnodd. Inte att jämföra som en offert.
Om du/ni är händiga kan kanske fixa delar av jobbet själva för att hålla priset nere dvs. Jobb som inte kräver behörighet.
 
Fairlane
S Sven-Olov Olsson skrev:
”Beräknat pris” ä lite av en gummisnodd. Inte att jämföra som en offert.
Om du/ni är händiga kan kanske fixa delar av jobbet själva för att hålla priset nere dvs. Jobb som inte kräver behörighet.
Beräknat pris är väl uppskattat pris?
Då kan det inte dra iväg alltför mycket, 15%.
 
Claes Sörmland
S Sven-Olov Olsson skrev:
”Beräknat pris” ä lite av en gummisnodd. Inte att jämföra som en offert.
Om du/ni är händiga kan kanske fixa delar av jobbet själva för att hålla priset nere dvs. Jobb som inte kräver behörighet.
"Beräknad kostnad" är en prisuppskattning så det beloppet får maximalt överskridas med 15% om det finns skäl för det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Det är grävt för vatten så elen ligger i samma.
All el klar i attefallshuset så ansluta från dess elskåp till vårt i bostadshuset.30 meter kabel varav 10 m i källargrund (som är 160 cm och är ett kallförråd). Typ av kabel vet jag inte men antar att det är den billigaste av vad som krävs.
Hej,
Vi hade också el anslutning till vårt attefallshus men bara 10meter med el sladd och anslutning till elskåp på garaget som var förgrävt. Det gick på under 10k. Jag tycker 29k låter dyrt men ni hade ju längre att lägga samt i källargrund(?) som jag inte har koll på. Vi fick fast totalpris enligt offert från lokal populär godkänd elektriker. Det enda han trilskades om var att Attefalls leverantören vill att elektrikern tar ansvar för husets all el är godkänd. Hur ska han kunna göra det? Han kollade igenom alla uttag och inkopplingar och hittade en del brister som han fixade och det fick attefalls leverantören betala. Fast pris från ett elbolag borde man kunna begära då dom ska veta vad som måste göras. Vissa brukar dock ha i det finstilta att tillägg kan förekomma för oförutsedda händelser. Man måste vara supernoga med vad dealen gäller innan jobbet görs. Hoppas det löser sig.
 
S Sven-Olov Olsson skrev:
Om du/ni är händiga kan kanske fixa delar av jobbet själva för att hålla priset nere dvs. Jobb som inte kräver behörighet.
Hur menar du @Sven-Olov Olsson att detta hjälper TS som tydligen redan har fått jobbet gjort men inte till det pris som firman först beräknade?
 
Att ta in en offerter på ett arbete och kunna jämföra dessa kräver att man specificerar vad som skall göras. Det räcker inte med att få en grov bild av uppdraget och sedan ett pris. Då tar man stora risker, tyvärr !

Nu vet jag inte hur specen ser ut i detta fall - men uppmanar alla att vara noggranna med att specificera uppdragen (vad som ingår, vad som INTE ingår, vad finns på plats, vad måste finnas på plats, etc). Det är alldeles för många dom blir ’kompisar’ med hantverkaren i kontraktsögonblicket …
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Brottet ni begår är att mörka fakta för fråge ställaren. Min åsikt är att det är bättre hen vet allt för att kunna ta ett eget beslut.

Men komplement bostad drar mycket med sej, detta vill inte tillverkarna skylta med.

Så vi blundar för lagen. Men sånt har en tendens att kunna slå till baka.

Öppna kort.
Skulle du inte sluta posta i den här tråden skrev du nyss?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.