Krilleman Krilleman skrev:
Jag misstänker att FJV-bolagen tvingar en till underkastelse för just detta när man skriver på för fjärrvärme...
Det skulle jag kraftigt ifrågasätta! Samt lusläsa fjvavtalet med bolaget.

Därav min fråga om även grannar till TS flickvän fått samma "bannor" ?
 
Tack för alla svar!

Varken jag eller min flickvän är kompetenta inom värmeväxlare, och hon är fast besluten att byta anläggning (hon vill definitivt inte att jag skall ”optimera”)

Historien från början var att hennes anläggning lade av ett par ggr förra vintern. Firman rekommenderad av leverantören kom och lossade ett par ventiler som fastnat (för det facila priset av 2.500 kr per gång). Då upptäcktes även att avkylningsfaktorn var under deras gräns

Nu litar jag iofs inte ett dugg på denna firman efter deras ockeroffert på ny central. De har urusla betyg på Google dessutom(UMIA). Men faktum kvarstår att hon inte kan ha en anläggning som lägger av lite slumpmässigt, och den är trots allt 35 år gammal

Inväntar offerter från VVS-firmor något längre bort!
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Det är synd att du inte kan hitta någon som mer tekniskt korrekt kan hjälpa dig bedöma status på centralen. Som nämnts är det inget som direkt åldras så att ett komplett byte krävs. Demmpa nämner beläggningar i VVX och det kan ge symptomen men enkelt att åtgärda. Samma med ev reglerventiler som både går att underhålla eller byta utan större insatser eller kostnader.

Om den inte dimensionerats helt fel från början finns inte mycket som talar mot att en central går att nyttja i närmast odefinierad tid. Ja bortsett från diverse ekonomiskt grundat trams där man ser det som bra och uthålligt att både byta och gärna till sämre än originalet. Det parat med stor okunskap tyvärr hos många som jobbar med det är inget bra recept.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om den inte dimensionerats helt fel från början finns inte mycket som talar mot att en central går att nyttja i närmast odefinierad tid. Ja bortsett från diverse ekonomiskt grundat trams där man ser det som bra och uthålligt att både byta och gärna till sämre än originalet. Det parat med stor okunskap tyvärr hos många som jobbar med det är inget bra recept.
Njau, fjvcentralen kan ha varit helt korrekt dimensionerad för ett högtemperatursystem men Österlens kraft strävar kanske nu efter ett lågtemperaturssystem?

Det saknas fakta från boende i Simrishamn som borde ha koll på det här inkl TS flickväns grannar.
 
G Galten skrev:
Historien från början var att hennes anläggning lade av ett par ggr förra vintern. Firman rekommenderad av leverantören kom och lossade ett par ventiler som fastnat (för det facila priset av 2.500 kr per gång). Då upptäcktes även att avkylningsfaktorn var under deras gräns
Jo men hur lägger centralen av? en fjvcentral är ju en tämligen enkel konstruktion.
Mer än fastnade ventiler.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, fjvcentralen kan ha varit helt korrekt dimensionerad för ett högtemperatursystem men Österlens kraft strävar kanske nu efter ett lågtemperaturssystem?

Det saknas fakta från boende i Simrishamn som borde ha koll på det här inkl TS flickväns grannar.
Oavsett behöver knappast centralen bytas men skadar inte att gå igenom den så den är korrekt enligt sin spec och felfri. Lågtemperatur i FJV dvs en maxtemp väsentligt under 100 grader vid DUT är normalt lika udda som lågspänning ersättande nivån 10-20 kV i elnäten.

Blir inte TS utsatt för kraftigt verkande flödestaxa bör det gå bra. Och givetvis som alltid bör man se över sin situation i sitt eget hus och göra åtgärder långsiktigt där också.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Oavsett behöver knappast centralen bytas men skadar inte att gå igenom den så den är korrekt enligt sin spec och felfri. Lågtemperatur i FJV dvs en maxtemp väsentligt under 100 grader vid DUT är normalt lika udda som lågspänning ersättande nivån 10-20 kV i elnäten.

Blir inte TS utsatt för kraftigt verkande flödestaxa bör det gå bra. Och givetvis som alltid bör man se över sin situation i sitt eget hus och göra åtgärder långsiktigt där också.
Jo jag skulle verkligen ifrågasätta det här... sen betalar man ju för uttagen energimängd plus en fast kostnad. Flödet ingår då i den uttagna energimängden. Sen hos leverantören kan det då finnas önskemål beroende på produktionskälla att returtemperaturen ska vara så låg som möjligt.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, fjvcentralen kan ha varit helt korrekt dimensionerad för ett högtemperatursystem men Österlens kraft strävar kanske nu efter ett lågtemperaturssystem?

Det saknas fakta från boende i Simrishamn som borde ha koll på det här inkl TS flickväns grannar.
Under 60⁰ på inkommande fjärrvärmevatten lär det inte vara någon gång under året. Detta eftersom varmvattnet inte får/bör vara lägee än 55⁰ när det lämnar VVBn.

Även med högtempertursystem så går det att få ner temperaturen på fjärrvärmereturen till max ca 40⁰.
 
B
Om reglerventilerna krånglar så får man ofta dålig avkylning. Termostaterna på elementen kan göra att tempen inomhus är helt ok ävrn om reglerventilen inte styrs rätt, och en blandningsventil kan göra att varmvattnet i kranarna inte blir för varmt.

Samtidigt som avkylningen blir dålig.

Många fjärrvärmebolag (men inte alla) har varken straffavgift eller andra sätt att tvinga villaägare med dålig avkylning att genomföra åtgärder.

En dålig reglerventil innebär ju inte att man borde byta central.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det finns vissa fjv-bolag som tar ut en "straffavgift" om det är för hög returtemperatur samtidigt som det är högt flöde, detta för att försöka få så låg returtemperatur som möjligt
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det är väl rätt vanligt att fjv bolagen har en ”straff avgift” om man lämnar för hög retur temperatur?
Iallafall runt stor Stockholm.

Sedan finns det företag som jobbat med rengöring av växlare så blir dom rena och överföringen av värmen blir bättre.

Sedan som nämnts ovan kan ju ventiler och ställdon samt pump behöva lite kärlek över tid.

Även reglercentralen kan ju gå sönder och behöva bytas ut men det är ju inga jättesummor
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag skulle verkligen ifrågasätta det här... sen betalar man ju för uttagen energimängd plus en fast kostnad. Flödet ingår då i den uttagna energimängden. Sen hos leverantören kan det då finnas önskemål beroende på produktionskälla att returtemperaturen ska vara så låg som möjligt.
Ja energin betalar man för och i producentens perspektiv som du säger intressant med stor difftemp och låg retur för bättre utnyttjande av tex rökgaskondensering osv. Men temperaturerna skalar linjärt och pumparbetet kvadratiskt därav att man ofta hellre pratar om flöde vid tex dimensionering av nät, flödestaxor mm. Sen kommer även drivenergin för pumpningen in det är inget spill som ibland värmen är från någon process etc Det är prima el av högsta valör oberoende om den härstammar från den förhatliga slumpkraften eller ej.
 
Jag argumenterar för att hon skall byta uppvärmningssystem helt och hållet. Istället för att köpa en ny värmeväxlare borde väl en värmepump vara ett bra val?

De tar 1.16 kr/kWH nu för fjärrvärmen. Inget vet vad elpriset kommer vara men för 1.16 kr får man ju det tredubbla (?) i värme på elpriset.

För info är huset 265m2, så det är mycket att värma upp
 
G Galten skrev:
Jag argumenterar för att hon skall byta uppvärmningssystem helt och hållet. Istället för att köpa en ny värmeväxlare borde väl en värmepump vara ett bra val?

De tar 1.16 kr/kWH nu för fjärrvärmen. Inget vet vad elpriset kommer vara men för 1.16 kr får man ju det tredubbla (?) i värme på elpriset.

För info är huset 265m2, så det är mycket att värma upp
1.16 utan fast avgift? Eller är det extra kostnader? Samma pris året runt?
 
1.16 kr året runt. Priset sätts ju inte efter vad det kostar att producera utan efter vad någon anser att konsumenten tål utan att byta energiform, s.k marginalprissättning

Jag betalar 1.14 kr i Malmö
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.