[quote author=tynnis link=board=Ovrigt;num=1127378315;start=0#7 date=09/22/05 kl 14:46:58]
Men Topo Stop är det bästa alternativet som vi hittat.
Efter att ha tagit 4 möss bara i helgen (varav två fortfarande levde men satt fast i fällan :p )så låter detta som en dröm! Var säljs dessa mojänger? Hur funkar de - är det alltså ett störande ljud som skickas ut? Vad kostar de?
 
Vi bor i ett mycket gammalt hus där det finns springor och hål överallt. De allra minsta "ingångarna" har vi tätat med silikon. Dom små liven hatar det:) Äter inte sig igenom det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Karbid kan fungera. (Kalciumkarbid, asså...)
Som ett komplement till bättre tätning i ditt fall.

Jag har inte provat det själv, men det är ju ett urgammalt knep att slänga ut några stenar i krypgrunden eller vad man nu har.
Vinden brukar också vara ett ställe.
Som sagt; vet inte om det funkar, är lite skeptisk till sådana här huskurer, men med tanke på lukten så är det inte helt osannolikt...

Det bör dock inte vara för fuktigt så att man får hela kåken full av acetylengas.
Big badaboom...
 
galento
Jaha,nu verkar det som mössen är på intåg i huset igen,hade tänkt försöka täta bättre men men,det blev bortglömt p.g.a andra grejer.Fick dock en ny laddning "giftlådor" från Anticimex,får väl lägga dom på vinden.En mus satt redan fastbränd i elcentalen,vilket os.Döda möss i väggarna är väl inget vidare men bättre det än de ska gnaga på allt möjligt >:(
 
Koko har faktiskt en bra poäng!

Katter gör ett fint grundjobb med renhållningen från möss!
Så här på höstkanten tar katterna mycket möss märker jag, och det är nog sådana rackare som eg. hade tänkt flytta in här i huset när det börjar bli för kallt ute för dom...

Nästan varje dag nu sista veckan har både Måns1 & Måns2 tagit nå´n mus som jag sett.
Tänk då alla de som jag inte lagt märke till!

Go cat, go! ;D

 
guran1 skrev:
Ett sätt är att först stoppa ner stålull runt röret för att sedan spika igen hålet. Möss gillar inte att bita i detta. Tänk hur det var när man fick kexchoklad med stanionpapper runt.......

Guran1
Obehagskänslan förutsätter väl att man har plomber i tänderna?? Och jag som trodde det var var ungarna som lekt tandläkare med sina dockor under huset. ;)
 
Finns en smart lösning "Musfällan" . En vippbräda som man agnar med en bit ost eller motsv, denna placeras på en hink, musen går ut på vippbrädan och vipps så fort tyngdpunkten väger över så ruschar den ner i botten på hinken, Där kan den inte hoppa ur, Möss behöver nämligen en liten startsträcka för att kunna hoppa och i hinken springer den bara runt runt.
Häller man en skvätt glykol i botten ca 10-15 cm så bryts ytspänningen och ingen mus i världen kan simma då utan då drunknar den och blir i det samma konserverad och luktar inget. MEN om man använder sig av glykolen så bryter man mot Naturvårdsverket ang laglig fångstmetod
En Katt äter gärna en glykolkonserverad ( sött och gott ) mus och dör sedan omgående .
Jag vet att en glykolmusfälla kan utan vidare "svälja" 15 - 20 husmöss utan att behöva agnas om eller tömmas .
Jag vet att en del placerar sådana i krypgrunden eller på vinden eller vid någon husknut, uthus, förråd mm mm med mycket gott resuktat.
Denna metod har använts i många förråd och lagerlokaler för att få bukt med envisa gnagare.
för info se
http://www.wippomatic.nu/swe/wippomatic.html
kostnaden är enastående låg för en så bra apparat.

Själv har jag oxå haft mycket god erfarenhet med en modell av traditionell fälla som heter Mousetrap Rapp2 som är i plast och som man bara ställer över agnet ( en 1/2 nöt eller ost . Finessen med den är att man slipper vidröra de delar som musen kommer i beröring med. kostar ca 60 :- per par.
Problemet är bara att jag glömt var jag köpt dem.
Om nån vet/känner till nån butik/affär som säljer Rapp 2 så vore jag tacksam för den informationen
 
Nä, husbonden - dränka djur tycker jag som regel inte att man ska göra. Det krävs inte särskilt mycket inlevelseförmåga och empati för att sätta sig in i hur det känns.

Plast fällorna du nämner finns bl.a. på Lantmännen. De är bra, verkar gå fort som sjutton (om man inte som vi har osis och får en defekt fälla förstås) och är absolut att föredra framför drunkningsdöden.
 
Jaru Sara! :)
Man kan ju inte rädda hela världen. Det är ju mycket föredömligt av dig att hålla med mig om olämpligheten i att dränka råttor och möss  ;) En del människor  har dem ju till och med som husdjur  ::)  Va kan man säga.... Hur som helst så funkar wippomaticen helt suveränt. Jag hade "förmånen" att beskåda en "drunkningsolycka" där en skogsmus eller liknande förpassades till Hades rike, och den gången gick det mkt fort i stort sett ett plums sen lite sprattel i glykolen sen var det klart. Man kan ju jämföra det med när det jagas vilt i skogen. Det är ju mycket få tillfällen som djuren dör knall och fall. De brukar ju springa en betydande sträcka för att sen lägga sig ner och dör då ibland av blodförlusten då djuret sprungit och hjärtat fortsatt att pumpa ut blodet i kroppen  ( inre blödning )och jag vet inte om jag tycker att det är speciellt humant, och då snackar vi om betydligt större djur ( älg, rådjur, hjort mm mm ) Så har man svåra problem med möss och råttor i hemmet så är det ju bara att välja om man vill ha dessa djur i väggar, trossbotten osv med risk för skador ( el, brand mm ) eller om man skall "ta bort" dem.
Elapparaterna som ger i från sig högfrekventa ljudimpulser är ju lite tveksamma. Är själv inne på andra året med två st ständigt inkopplade men det har inte gett utlovat resultat. Det gör däremot wippomaticen. Sen är det väl som sagt upp till var och en
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Självklart ska man "ta bort" dem, om man måste, för som du säger - söndergragda elledningar vill man ju inte ha. Och inga muslortar på köksbänken heller :p.

Men har man möjlighet att välja (vilket man ju oftast har) så tycker jag att man ska välja så snabb och smärtfri metod som möjligt.

Alltså - i första hand bra slagfällor!
 
galento
Har provat "wippomaticen" och den funkar.Håller med husbonden att det finns värre grejer än att möss drunknar,ju mer man försöker utrota mössen ju bättre är det.Vi har både gift och fällor och vi sover skönt om natten ändå.
 
Jag ahr letat runt i hela huset + vind utan att hitta en enda lort, vad är fel med vårat hus? Varför gilalr inte mössen oss?
 
ejwbegysv skrev:
Jag ahr letat runt i hela huset + vind utan att hitta en enda lort, vad är fel med vårat hus? Varför gilalr inte mössen oss?
Mögel?
Radon?
  ;)
 
Ja man blir nöstan lite orolig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.