Kontrollera att det inte är hål i taket på yttre brännarröret.

Det där är definitivt inte normalt!
Det här är mera normalt:
Smutsigt golv eller yta, mörka fläckar, otydliga detaljer, inomhus eller utomhus, behov av städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har gjort värmesystems-resan i vårt 1plans tegelhus med källare från -67.
1. 2004-2006: Vedhantering i Albinkombipanna+acctank 1300L med shuntstyrning. Köpte 2 lastbilsflak a’ 10kbm huggen ved samt hade 14000kwh/år.
2. 2006-2014: KMP pelletsbrännare med tempgivaren i Acctanken. Köpte 2 omgångar a’ 4pall pellets samt hade 5500kwh/år.
(Rena semestern jmf med vedeldningen)👍
3. 2014-2023: Nibe 1245 och gjorde av med 9103kwh förra året.
(Rena drömmen jmf med pelletseldningen & fått dessa saker på köpet;
-Jämnare inomhusvärme och Varmvatten.
- Svalare inomhus på Sommaren.
- Kallare (godare dricksvatten utan att behöva spola i 2 minuter).
- Pannrummet blev Iordningställd som klädkammare med klinkergolv och garderober istf pelletsförvaringen.
- Mer plats i förrådet/Verkstaden.
- Ingen Sotning av Skorstenen.
- Ingen Askhantering från brännare/pannan.
- Ingen Röklukt på Tomten vid Tändning.
- Ingen Röklukt i källaren vid ”baktändning”.
- Inga driftstopp pga missad påfyllning av veckoförrådet eller att pelletsskruven gått sönder.
- Inga slag i värmerören/element vid för hög temp på utshuntningen.
- Inget byte av Tändelement 1ggr/kvartalet.

Var sak har sin Tid (och tjusning) 😉 men jag har aldrig ångrat investeringen av Bvp)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Eld skrev:
Kontrollera att det inte är hål i taket på yttre brännarröret.

Det där är definitivt inte normalt!
Det här är mera normalt:
[bild]
Inget hål kunde vi se varken jag sotaren eller montören som gick igenom pannan. Och denna pelletsförbrukning är efter att vi monterat dit halvmånen i fallröret från skruven. Sotarn trodde precis som montören att brännarröret är för kort så direkt inne i pannan lutar underlaget för att aska ned till luckan under. Se linjen som jag ritat på bilden så lutar det direkt där brännarröret slutar
 
  • Industriellt brännarsystem, rör, elektriska komponenter, slitna ytor, underhåll eller reparation verkar behövas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Roga1337 Roga1337 skrev:
Vi har gjort värmesystems-resan i vårt 1plans tegelhus med källare från -67.
1. 2004-2006: Vedhantering i Albinkombipanna+acctank 1300L med shuntstyrning. Köpte 2 lastbilsflak a’ 10kbm huggen ved samt hade 14000kwh/år.
2. 2006-2014: KMP pelletsbrännare med tempgivaren i Acctanken. Köpte 2 omgångar a’ 4pall pellets samt hade 5500kwh/år.
(Rena semestern jmf med vedeldningen)👍
3. 2014-2023: Nibe 1245 och gjorde av med 9103kwh förra året.
(Rena drömmen jmf med pelletseldningen & fått dessa saker på köpet;
-Jämnare inomhusvärme och Varmvatten.
- Svalare inomhus på Sommaren.
- Kallare (godare dricksvatten utan att behöva spola i 2 minuter).
- Pannrummet blev Iordningställd som klädkammare med klinkergolv och garderober istf pelletsförvaringen.
- Mer plats i förrådet/Verkstaden.
- Ingen Sotning av Skorstenen.
- Ingen Askhantering från brännare/pannan.
- Ingen Röklukt på Tomten vid Tändning.
- Ingen Röklukt i källaren vid ”baktändning”.
- Inga driftstopp pga missad påfyllning av veckoförrådet eller att pelletsskruven gått sönder.
- Inga slag i värmerören/element vid för hög temp på utshuntningen.
- Inget byte av Tändelement 1ggr/kvartalet.

Var sak har sin Tid (och tjusning) 😉 men jag har aldrig ångrat investeringen av Bvp)
Vilken resa! Jag går bakåt från bergvärme och solceller till pellets och inser att det var bättre med moderna medel 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Inget hål kunde vi se varken jag sotaren eller montören som gick igenom pannan. Och denna pelletsförbrukning är efter att vi monterat dit halvmånen i fallröret från skruven. Sotarn trodde precis som montören att brännarröret är för kort så direkt inne i pannan lutar underlaget för att aska ned till luckan under. Se linjen som jag ritat på bilden så lutar det direkt där brännarröret slutar
Är det någon som har kapat brännarröret? Det ska vara mycket längre än så. Titta på sprängskissen sid 22 och bilderna sid 27 i denna: Bruksanvisning PX22 - Janfire https://www.janfire.com/wp-content/uploads/2022/03/Janfire_PX22_SV_R1.pdf
 
E Eld skrev:
Är det någon som har kapat brännarröret? Det ska vara mycket längre än så. Titta på sprängskissen sid 22 och bilderna sid 27 i denna: Bruksanvisning PX22 - Janfire [länk]
Nej inte vad jag vet eller vad montöret sagt något om. Dock ser jag på denna bruksanvisning att man kan montera dit stoppbläck. Står inte i manualen jag har hemma. Det kanske vore något. Frågan är bara om det är värt det istället för bergvärme?
 
  • Montering av stoppbleck för pelletspanna, digital dokumentation, text och bilder, installationsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag har luft/vatten för värmen och tycker det fungerar bra. Varmvattnet kör jag i en Nibe beredare. 200kWh/mån för 4 pers i varmvatten. Min värmepump är en split men nästa gång blir det nog en mononbloc. Kostar 1/3-del mot bergvärme att köpa då man kan ansluta vattenkretsen själv.
 
  • Gilla
Luckitch och 2 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Nej inte vad jag vet eller vad montöret sagt något om. Dock ser jag på denna bruksanvisning att man kan montera dit stoppbläck. Står inte i manualen jag har hemma. Det kanske vore något. Frågan är bara om det är värt det istället för bergvärme?
Inte istället för bergvärme möjligen i väntan på bergvärme. Stoppblecket borde inte behövas. Viking Bio är en liknande brännare och den har inget stoppbleck. Det är något allvarligt fel med din brännare eller inställningen av den. Den ska inte spotta ut oförbränd pellets på det där viset.

Saknas luckan som ska bromsa pelletsen när de faller ner från röret in i eldstaden?
 
Redigerat:
E Eld skrev:
Inte istället för bergvärme möjligen i väntan på bergvärme. Stoppblecket borde inte behövas. Viking Bio är en liknande brännare och den har inget stoppbleck. Det är något allvarligt fel med din brännare eller inställningen av den. Den ska inte spotta ut oförbränd pellets på det där viset.

Saknas luckan som ska bromsa pelletsen när de faller ner från röret in i eldstaden?
Nej halvmånen som sitter ned i fallröret har vi monterat dit. Satt inte där vid inflytt 🤔
 
H
T Thel skrev:
Nej halvmånen som sitter ned i fallröret har vi monterat dit. Satt inte där vid inflytt 🤔
Stoppbläck måste du ha i så det är rätt. Sedan ska startdosen mätas upp. Ska vara ca 3.5 dl för att brännaren ska starta bra. Mät med litermått när den ska till att starta. Mängden justeras med en tid i styrningen. Sedan ska tändelementet (och dess hållare) skjutas längst fram mot brännarröret också viktigt för att den ska starta lätt.
 
H H-Thomasson skrev:
Stoppbläck måste du ha i så det är rätt. Sedan ska startdosen mätas upp. Ska vara ca 3.5 dl för att brännaren ska starta bra. Mät med litermått när den ska till att starta. Mängden justeras med en tid i styrningen. Sedan ska tändelementet (och dess hållare) skjutas längst fram mot brännarröret också viktigt för att den ska starta lätt.
Startdosen stämmer likadant dosen under själva bränningen. Den var det första montören kontrollerade. Tändelementet sa han bara att det var ok och att går den sönder kunde jag ringa så bytte dom ut den och lärde mig hur man gör samtidigt så jag kan göra det själv i framtiden.
Öppnar jag luckan närsomhelst under brinntiden så ramlar det ut pellets konstant.
 
T Thel skrev:
Startdosen stämmer likadant dosen under själva bränningen. Den var det första montören kontrollerade. Tändelementet sa han bara att det var ok och att går den sönder kunde jag ringa så bytte dom ut den och lärde mig hur man gör samtidigt så jag kan göra det själv i framtiden.
Öppnar jag luckan närsomhelst under brinntiden så ramlar det ut pellets konstant.
Då matar den för mycket pellets alternativt fläkten går för långsamt eller något annat hindrar luftflödet eller släpper ut det på fel ställe.

Exempel på fel jag själv råkat ut för under 20 år på en liknande brännare som lett till för lite (eller ingen) luft till förbränningen.
- trasig fläktmotor (brännaren går inte alls)
- igensatt roster (förbränningen får för lite luft)
- korrosionshål i yttre brännarrör (luften tar fel väg)
- korrosionshål i inre brännarrör (luften tar fel väg)
- tjock beläggning av smuts på fläktblad (minskar verkningsgraden dramatiskt så att förbränningen får för lite luft)
- trasiga fläktblad (förbränningen får för lite luft)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Eld skrev:
Då matar den för mycket pellets alternativt fläkten går för långsamt eller något annat hindrar luftflödet eller släpper ut det på fel ställe.

Exempel på fel jag själv råkat ut för under 20 år på en liknande brännare som lett till för lite (eller ingen) luft till förbränningen.
- trasig fläktmotor (brännaren går inte alls)
- igensatt roster (förbränningen får för lite luft)
- korrosionshål i yttre brännarrör (luften tar fel väg)
- korrosionshål i inre brännarrör (luften tar fel väg)
- tjock beläggning av smuts på fläktblad (minskar verkningsgraden dramatiskt så att förbränningen får för lite luft)
- trasiga fläktblad (förbränningen får för lite luft)
Ja något galet är det! Kände nu att det blir för mycket jobb så accepterade offerten och ska nu under dagen skicka in ansökan till kommunen för att borra en energibrunn. Så bara kommunen gett ok så trodde firman att företaget som de samarbetar med som borrar kunde komma inom några veckor. Så förhoppningsvis och vi håller tummarna så har jag bergvärme innan vintern och kylan kommer.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Hej.
Ny på forumet och inom området med pellets så söker därför råd av fler.

Sålde i våras pga skilsmässa vårt nybyggda hus med bergvärme och har sedan midsommar flyttat in i ett litet tvåvåningstorp från 1940 på 75 kvm +33 kvm ouppvärmd källare i kalmar.
Huset värms upp med en gammal oljepanna/vedpanna som de installerat in en pelletsbrännare på med vattenbruna element.
De tidigare ägarna informerade om att pga stigande pelletspriser senaste tiden så har årspriset ökat men att de i snitt gjort av med ca 10 säckar veckan när elementen måste vara igång. Frågat runt och alla instämmer med att det är mycket pellets och att något inte kan stämma. Enligt energideklarationen som utfördes av ägaren dessförinnan låg den med på lika hög förbrukning dock.
Det första jag gjorde var att dränera huset vid inflytt och tanken är att installera in två element där nere för att få ut fukten. Har nu stått i valet och kvalet om jag ska ta tag i taket som är gamla tegelpannor eller byta ut värmesystemet.

Har fått en offert på bergvärme med borrning, 6 meter foderröd och därefter 575 kr metern. (misstänker att foderröret blir 18 m då jag borrat en ny vattenbrunn under juni månad med 🤮)Installation samt pump en bosch 7800i 3-12 plus två nya element i källaren för 175.000 kr. Egentligen tyckte montören att jag skulle köpa 5000lw 6kw för 150.000 kr men efter rådfrågning med familjen tyckte de jag skulle ta den dyrare. Dels för att den kunde firman leverera omgående samt att den är inverterstyrd.

Har lagt otaliga timmar på att försöka läsa mig till vad som är bästa uppvärmningen, enklaste och billigaste i vardagen. Men samtidigt lagt ofantligt många timmar på att mecka panna.
Pannan är från 1989 och brännaren är från 2006 så jag misstänker att de inte lever så många år till. Haft montör ute som servade brännaren då tidigare ägare inte skött huset alls och jag ville gardera mig inför vintern. Visade sig att de inte sotat ur brännarröret så lufthålen i innerröret fick vi borra upp. Montören sa att den ser okej ut just nu men under två månader har den inte orkat tända upp pelletsen, matat fel mängd och larmar flera olika felkoder. Dock rättar den till sig efter att man tagit isär den och börjar om verkligen på nytt. Ett stort problem som jag även har är att ofantliga mängder obränd pellets ramlar ut och ned i askdelen. Halvmåne som sitter i fallröret sitter på plats men det är som att tändröret är för kort och pannan har lutning direkt så i snitt får jag slänga 1 säck på var 10 säck pellets som bara rullat ut..

Idag hade jag även sotaren här och då konstaterades att skorstenen behöver muras om högst upp då stenarna i alla kanaler har börjat lossna och vissa har ramlat ned. Detta var inget som besiktningsmannen påpekat utan bara att en plåt runt skorstenen behövdes åtgärdas.

Så vad rekommenderar ni? De som älskar pellets kör hårt på den stilen. De som älskar bergvärme förespråkar det.
jag som ensamstående tvåbarnsmamma som efter två månader redan tröttnat på att bära säckar, jaga pellets så fort det kommer in i lager, mecka med pannor till 24.00 på natten så jag kan få varmvatten och duscha inför jobbet tröttnar ganska fort.
(Att köra elpatron rekommenderas inte då varmvattenberedaren är kass i tanken och därför tappar den värmen och pannan eldar upp konstant. Det var vad montören sa och därför det går åt så mycket pellets, så elen skulle äta upp mig)

ska man satsa på bergvärme och den pumpen samt är det ett bra pris?
Ska jag härda ut och köpa ny brännare/panna den dagen den ger upp helt? Samt beställa in någon som myror om skorstenen.

Taket ska även det göras nästa säsong efter kontroll nu där det visade sig att det är torrt och tätt så det klarar sig över vintern.


Luft/luft är uteslutet då jag dels inte har en bra plats att montera den på för att få bra spridning i huset samt att vi skulle konstant sitta i blåsten och ljudet.

Tack på förhand.
I och med att du har eget vatten så antar jag att dina grannar också har det, men du verkar ändå bo lite utanför den allra tätaste bebyggelsen?

Har din bergvärmeinstallatör koll på alla andra brunnar i närheten av dig? Problemet med att borra djupt i ett område med många dricksvattenbrunnar är att det finns en risk med saltvatteninträngning i antingen din nyborrade dricksvattenbrunn eller andras i närheten. Å andra sidan kanske du har rätt långt till närmaste granne? Om det är glest mellan brunnarna så kan det vara smart att borra 2 grundare hål på kanske 120m per styck, men såg att du behövde 18m foderrör till din nya brunn så kanske lite väl dyrt…

2 nya element i källaren är inte fel men jag funderar på om du kanske också behöver 2-3 element på markplan för att ge bergvärmen optimala förutsättningar att ge allt den kan. För ditt hus kan ha smalare rör som funkar med högtempererade värmekällor - men mindre bra med lågtempererade system som värmepumpar. Men din installatör verkar ha gjort ett besök i din kåk och sett din nuvarande installation?

Mvh
 
D rob_t_j72 skrev:
I och med att du har eget vatten så antar jag att dina grannar också har det, men du verkar ändå bo lite utanför den allra tätaste bebyggelsen?

Har din bergvärmeinstallatör koll på alla andra brunnar i närheten av dig? Problemet med att borra djupt i ett område med många dricksvattenbrunnar är att det finns en risk med saltvatteninträngning i antingen din nyborrade dricksvattenbrunn eller andras i närheten. Å andra sidan kanske du har rätt långt till närmaste granne? Om det är glest mellan brunnarna så kan det vara smart att borra 2 grundare hål på kanske 120m per styck, men såg att du behövde 18m foderrör till din nya brunn så kanske lite väl dyrt…

2 nya element i källaren är inte fel men jag funderar på om du kanske också behöver 2-3 element på markplan för att ge bergvärmen optimala förutsättningar att ge allt den kan. För ditt hus kan ha smalare rör som funkar med högtempererade värmekällor - men mindre bra med lågtempererade system som värmepumpar. Men din installatör verkar ha gjort ett besök i din kåk och sett din nuvarande installation?

Mvh
Hej och tack för ditt svar!! 😊
Det är samma firma som borrat vatten som borrar energibrunnen min och de säger att det inte ska vara några problem då jag har vatten och avlopp på baksidan huset och borrar nu på framsidan. Kommer bli ca 20 meter mellan dom.
Närmsta granne bor ca 50-60 meter bort och de har luft/luft vet jag. Det andra huset är ett ödehus som jag lokaliserat att ägaren är 89 år och bor på gruppboende.
Fick svar från kommunen idag att eftersom jag planerar borrning närmare 10 m tomtgräns måste jag ansöka om lov via dom. Vet dock inte vem jag ska fråga? Då man enbart behövde be granne om lov om det fanns någon inom 20 meter. Trafikverket som äger bilvägen eller bonden som äger den aktiva åkermarken runt hela fastigheten.🤔 Väntar men spänning på svar från handläggaren...

Men det med salt vet jag om. Då den infon fick jag när jag övervägde att trycka i vattenbrunnen då firman sa att det kan vara riskfyllt då man får in salt. Så jag hoppas verkligen de vet vad de gör för att borra två hål kommer jag inte kunna mäkta med ekonomiskt just nu.

De två elementen som ska vara i källaren blir stora för att värma huset så mycket som möjligt underifrån. Halva huset är källare och andra halvan torpargrund.
Våning 1 har 6 element och våning 2 har 2 element så han som ska installera sa att alla dom räcker då det är gamla stora element.
 
  • Mysigt vardagsrumshörn med fåtölj, fönster, växter, matta och dekorativa föremål. Ser hemtrevligt och inbjudande ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.