Hej
Jag har en relativt ny isolerad skorsten till vedkaminen och den läcker in vatten som ligger på kaminens rör anslutning och blöter täljstenen, men jag hittar inte vart det kommer ifrån. Det verkar nästan som det rinner inne i skorsten mellan plåt och isolering som sen rinner ut i skarven längst ner Kan det komma in regn in i skorstenen uppifrån?
 
  • Svart skorsten på tegelpannor, säkerhetsstege, trädtoppar, vita moln, blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaminhuva på tak med vågformad plåt, himmel i bakgrunden, svart, dagtid, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En modern vedspis med skorsten, inne i ett hus, bredvid en fläkt och träskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart pelare på en grå stenplatta, rostig bakgrund. Närbild, delvis, inomhus, otydlig kontext, designelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
H hansolofs skrev:
Kan det komma in regn in i skorstenen uppifrån
Uppenbarligen är så fallet :)
Tätningen bild 2 mellan innerrör och svepet ser inte helt ok ut, möjlig orsak till läckaget. Testa att hälla vatten över det och se om det kommer vatten nere vid kaminen.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Uppenbarligen är så fallet :)
Tätningen bild 2 mellan innerrör och svepet ser inte helt ok ut, möjlig orsak till läckaget. Testa att hälla vatten över det och se om det kommer vatten nere vid kaminen.
Haha ja vattnet kommer ju in ,, men hur menar du ? innerrör och svepet? vad är svepet?
 
Mats-S
Innerröret är själva röret som hanterar och kommer i kontakt med röken. Svepet är den yttre rörplåten som är synlig. Bild 2 visar övergången mellan dom, ser ut som om det är lite krackeleringar där vid skarven ... eller är det endast avskavd färg(?)
Svårt att avgöra hur övergångarna är gjorda när man inte är på plats. Men är det otätheter på svepet så kan det medföra att vatten söker sig in mot isolering och innerrör.

Antar att taket är öppet pga läckagesökning, annars är det en uppenbar mycket stor risk att vattnet tar sig in där mellan takanslutning och skorsten.
 
  • Gilla
hansolofs
  • Laddar…
H hansolofs skrev:
Haha ja vattnet kommer ju in ,, men hur menar du ? innerrör och svepet? vad är svepet?
Mats-S Mats-S skrev:
Innerröret är själva röret som hanterar och kommer i kontakt med röken. Svepet är den yttre rörplåten som är synlig. Bild 2 visar övergången mellan dom, ser ut som om det är lite krackeleringar där vid skarven ... eller är det endast avskavd färg(?)
Svårt att avgöra hur övergångarna är gjorda när man inte är på plats. Men är det otätheter på svepet så kan det medföra att vatten söker sig in mot isolering och innerrör.

Antar att taket är öppet pga läckagesökning, annars är det en uppenbar mycket stor risk att vattnet tar sig in där mellan takanslutning och skorsten.
ja nu fattar jag , nej det är färg som släppt i det som ser ut som en skarv , det är en hel "kåpa som går ner utanpå skorstenen ,, men jag kan tycka att "kåptaket " är lite väl litet över röret kanske.
ja jag har kollat över taket med för ev läckor men hittar inget
 
Mats-S
H hansolofs skrev:
men jag kan tycka att "taket " är lite väl litet över röret kanske.
Kanske det går att skapa "en lokal insjö" där genom att tejpa silvertejp runt svepet, så att silvertejpen som sticker upp över röret håller vattnet kvar. Därefter kan du verifiera eventuellt läckage på det området.

Ser även ut att vara någon skarv strax ovan tegeltaket där svepet breddas. Är alla skarvar där ok?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske det går att skapa "en lokal insjö" där genom att tejpa silvertejp runt svepet, så att silvertejpen som sticker upp över röret håller vattnet kvar. Därefter kan du verifiera eventuellt läckage på det området.

Ser även ut att vara någon skarv strax ovan tegeltaket där svepet breddas. Är alla skarvar där ok?
just där svepet bräddas är en skarv (lite nedanför ) som jag limmat om samt tätat runt om.
Skorstenen är kaminexpertens Schiedel skorstenspaket som monteras in i varandra , läckage där i skarvarna känns med lite konstigt men det är det enda jag har att gå på
Det är kanske bättre att ta bort den breda skyddet och låta vattnet rinna ner på takhuven ?
 
Skulle vilja se en närmare bild på övergången vid konan i botten på skorstensröret.
Hur är bottenplattan tätat där övergången till pannorna sker?
Samt finns det ett underbeslag där skorstenen går genom papper?
 
Hej,
Nyfiken på hur det löste sig - har liknande problem och blir inte klok på orsaken.
 
N Närking skrev:
Hej,
Nyfiken på hur det löste sig - har liknande problem och blir inte klok på orsaken.
Det verkar som om det ibland vid storm, blåst trycker in vatten som rinner in från insidan i skorstenen ,, jag har limmat skarvarna i skorstenen utvändigt och då minskade det rejält , men jaghar inte limmat/fogat skarven i själva hatten ,, jag tror själv att jag ska skaffa en ny hatt som sträcker ut sig mer än vad originalet gör på bilden, vattnet kommer från insidan av skorstenen helt klart
 
Tack för återkoppling och så bra om det gått att åtgärda, hoppas att hatten fixar det sista. Ska se om det kan vara så även här, men tycker att det snarare rinner utanpå själva rökröret.
 
N Närking skrev:
Tack för återkoppling och så bra om det gått att åtgärda, hoppas att hatten fixar det sista. Ska se om det kan vara så även här, men tycker att det snarare rinner utanpå själva rökröret.
ja i mitt fall har vattnet kommit ut från skarven inomhus nere vid kaminen ,
 
  • Gilla
Närking
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.