Hej!

Jag har ett rör som går igenom källaren och ut under marknivå (några decimeter under). När jag grävde ut för att titta hur det ser ut runt röret på utsidan så misstänker jag att det finns risk att vatten leds in till källaren via denna vägen.

Nedfallrör som leder till avkopplad, vänd avrinningsränna vid vitmålad vägg och grå kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörstam genom grund, grått och svart, möjlig vattenskada eller erosion vid husvägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bilderna visar så har det gjorts hål i fuktskyddsmattan och min oro är att det via röret kan tex leda in vatten bakom fuktskyddsmattan. Är det någon som förslag hur man kan göra detta bättre?

Jag tänker även montera en täcklist mellan putsen och fuktskyddsmattan som saknas i nuläget.

Tack på förhand!
 
Läcker det in i dag?
 
T T.Gustafsson skrev:
Läcker det in i dag?
Hej!

I somras blev det stop i röret för regnvattnet vilket gjorde att det har svämmat över där under sommaren och detta har gjort att vi har fått in vatten i källaren. Skulle misstänka att majoriteten av vattnet har letat sig in i källaren genom att det helt enkelt kommit bakom fuktskyddsmattan då det inte funnits något skydd för det. Osäker på om det har faktiskt har läckt in via rörgenomföringen
 
Det ser ut som spirorör och går in i källaren, du säger in en bit under plattan, då är frågan, slutar det bara under. Vad kan det ha varit för nytta med röret ? . Har du markradon ? Stupen ser ut att gå ner i rör och finns det då löv eller barrträd intill huset så kan det bli stopp, vet du var stupets rör stannar eller rinner ut någonstans.
 
J jonaserik skrev:
Det ser ut som spirorör och går in i källaren, du säger in en bit under plattan, då är frågan, slutar det bara under. Vad kan det ha varit för nytta med röret ? . Har du markradon ? Stupen ser ut att gå ner i rör och finns det då löv eller barrträd intill huset så kan det bli stopp, vet du var stupets rör stannar eller rinner ut någonstans.
Hej!

Röret är för utblåset från radonsugen som sitter i källaren. Så röret går in några decimeter under markytan rakt in i källaren till radonsugen.

Angående stupröret så är det lite oklart var det går ut, tror det är kopplat till kommunens dagvatten. Stoppet låg dock någon meter ner i marken och det är nu löst. Hade en spolbil som kom och rensade rören så nu rinner regnvattnet fint.
 
Det är en lövfälla där som sitter strax före ett 110 rör. Om du lyfter upp fällan och sätter en 110 45 graders T-stycke så kan du slå en hink vatten ibland när du känner för det och hösten med löv kommer. Det rensar upp bra. Vet du vad som orsakade stoppet, en dålig skarv eller rör som gått isär lite. Ute i gatan finns det säkert en brunn som är dagvatten, sätt ner trädgårdsslangen i stupet och lyssna vid brunnarna i gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.