F
Rengjorde våra friskluftsdon som var mycket smutsiga. Det finns eller snarare fanns någon slags tätning av skum mellan donet och röret. Men denna verkar vara lite skadad och inte täta helt mot röret? Går det att köpa ny tätning någonstans?
 
  • Hand håller en vit fläktkanaldel nära taköppning med synlig isolering och struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
J Josth skrev:
Tror det är självhäftande cellband i lämplig tjocklek som behövs: [länk] Limmet kan vara sådär halvbra så det kan vara smart att köpa extra lim på tub.
Lite väl mycket remsa för det lilla jag behöver, men nu vet jag vad jag ska leta efter iaf, tack.

Tror den här funkar? Den gamla remsan är ca 25mm bred och 2mm tjock. Denna är lite smalare men funkar nog.
https://www.amazon.se/ILLBRUCK-3295...JJJHGYG/ref=sr_1_33?keywords=cellband&sr=8-33
 
Redigerat:
K
Om det är tätning så kan du tejpa så blir det tätt. Vill du isolera kan du exempelvis köpa drev på rulle men det blir ju väldigt mycket över då.
 
F
K Kirre2021 skrev:
Om det är tätning så kan du tejpa så blir det tätt. Vill du isolera kan du exempelvis köpa drev på rulle men det blir ju väldigt mycket över då.
Ja tejpa går väl med flex tejp, men det är jobbigt när man vill ta ur donen och rengöra ordentligt. :)
 
K
F Fideliox skrev:
Ja tejpa går väl med flex tejp, men det är jobbigt när man vill ta ur donen och rengöra ordentligt. :)
Ja men du tejpar ju innan du sätter tillbaka donet. Dvs tejp några mm på väggen och några mm på röret så isoleringen/glipan inte syns. Därefter på med donet du håller i handen på bilden.
 
F
K Kirre2021 skrev:
Ja men du tejpar ju innan du sätter tillbaka donet. Dvs tejp några mm på väggen och några mm på röret så isoleringen/glipan inte syns. Därefter på med donet du håller i handen på bilden.
Jaha du menar så, ja det går väl det också, blir inte 100% tätt men funkar säkert.
 
Vad jag förstått så tar luften alltid den enklaste vägen och då behöver du inte täta alls. Sen hade jag själv nog dragit på ett lager fog runt ändå.
 
F
raveper raveper skrev:
Vad jag förstått så tar luften alltid den enklaste vägen och då behöver du inte täta alls. Sen hade jag själv nog dragit på ett lager fog runt ändå.
Ja det är nog ingen brådska att fixa. La till det på inköpslistan så får det bli nästa gång jag beställer på amazon.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.